دبیر ستاد دانشجویی مقابله با کرونا همدان گفت: استفاده از رفرنسهای معتبر جهانی برای تولید محتوا علیه ویروس کرونا در کنار ایجاد محتواهای آموزشی مختلف برای دانشجویان از جمله اهداف و ارکان مهم کاری ما در این ستاد به شمار میرود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فرشته حضرتی، دانشجوی رشته داروسازی و دبیر ستاد دانشجویی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه از بدو شیوع ویروس کرونا در ایران، دانشجویان این دانشگاه به شکل بسیار منسجم و کاملا خودجوش و با هدف مقابله با بحران ویروس کرونا برای ایفای عملکردی مثبت، کنار هم جمع شدند، اظهار داشت: در شرایطی که اطلاعات ضعیفی از این ویروس در دست بود، دانشجویان ما به خوبی توانستند شرایط این ویروس را در سطح جهانی رصد و برای مقابله با آن برنامههای مختلفی را تنظیم کنند.
حضرتی در ادامه مهمترین رکن در ابتدای کار این ستاد را آگاهی بخشی به مردم و استفاده از رفرنسهای معتبر جهانی برای تولید محتوا علیه این ویروس دانست و اضافه کرد: دانشجویان این دانشگاه به سرعت محتوای گستردهای جهت آگاهی بخشی عموم مردم تهیه و تولید کردند. به مرور زمان و گسترش فعالیتهای انجمن علمی، اقدامات انجام شده وارد فازهای میدانی شد و این فعالیتها الهام بخش تشکیل ستاد مبارزه با کرونای دانشجویی در سراسر دانشگاههای کشور گردید.
دبیر ستاد دانشجویی مقابله با کرونای همدان به مطرح شدن فعالیتهای مختلف دانشجویان در وزارتخانه و تشکیل پویش "زندگی، دست یاری گر توست" هم اشاره کرد و ادامه داد: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان با گذشت زمان، فعالیتهای میدانی خود را گسترش دادند به طوری که از سویی با نهادهای مذهبی و جهادی و از سوی دیگر با نهادهای درمانی و بهداشتی ارتباط گرفته و تلاش کردند تا برای سایر نهادها نیز به عنوان یک راهنما باشند.
وی در تشریح فعالیت کارگروههای مختلف این قرارگاه دانشجویی افزود: اولین کار گروه شکل گرفته در ستاد مقابله با کرونای دانشجویی همدان، ایجاد کارگروه تولید محتوا بود که از جمله فعالیتهای آن میتوان به مواردی همچون تدوین سوالات احتمالی جامعه و تلاش برای پاسخگویی مبتنی بر شواهد علمی، مطالعه، ترجمه، دسته بندی و سادهسازی آخرین مقالات منتشر شده در منابع معتبر علمی (از جمله WHO,CDC,UP to date و...) و تهیه محتوای کارآمد برای آموزش مخاطبان نام برد.
فرشته حضرتی همچنین به انجام آموزشهای عمومی برای اقشار مختلف مردم در جهت مبارزه با این ویروس نیز اشاره کرد و یادآور شد: در این خصوص اقداماتی همانند ایجاد محتواهای لازم جهت آموزش عمومی مردم از طریق فضای مجازی، طراحی پوستر، بنر، پمفلت و بروشور آموزشی صورت پذیرفت؛ همچنین متناسب با شرایط فرهنگی مناطق محروم هم محتواهایی تولید و ارائه شد. ایجاد محتوای لازم برای آموزش گروههای جهادی و توزیع اقلام بین مردم، ارائه موارد آموزشی به اصناف از جمله ناوگان حمل و نقل عمومی، فروشگاه ها، پمپ بنزین ها، بانک ها، ادارات و ... نیز از دیگر اقدامات انجام شده توسط این ستاد به شمار میرود.
این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: موضوع محتواهای آموزشی ذکر شده شامل: محتوای آموزشی لازم برای شناخت بیماری و نکات پیشگیری و درمان آن، محتوای لازم جهت مراقبت از بیمار کرونایی، نکات مهم آموزشی جهت تهیه مواد ضدعفونی کننده، آموزش سبک زندگی، تغذیه و ورزش در زمان بحران کرونا، نکات آموزشی مهم که هنگام خروج از منزل در شرایط اضطراری باید رعایت شود، بوده است.
وی محتوای آموزشی لازم جهت حضور در محیط کار، آموزش کودکان، نکات مهم برای رفع استرس، اضطراب و افزایش آرامش روانی جامعه، نکات فرهنگی و بازدارنده برای لغو دید و بازدیدهای عید، مسافرتهای غیر ضروری و نحوه ارتباط گیری از راه دور، تولید محتوای آموزشی جهت تصحیح عقاید غلط جا افتاده درباره کرونا، تدوین مطالب علمی لازم برای پیشگیری، درمان و کنترل بیماری کرونا در افراد مبتلا به بیماریهای خاص و زمینه ای، تلاش برای پاسخ به سوالات پرچالش بیماری و نکات متفرقه بهداشتی، پزشکی و دارویی هم از دیگر موضوعات محتواهای آموزشی این ستاد هستند.
حضرتی همچنین از تهیه محتوای آموزشی تخصصی ویژه دانشجویان علوم پزشکی در سراسر کشور توسط کارگروه تولید محتوا خبر داد و اذعان داشت: کتابچهای برای استفاده دانشجویان پزشکی سراسر کشور توسط کارگروه تولید محتوا تهیه شد و به تایید اساتید عفونی و ویروس شناسی رسید.
این فعال دانشجویی به فعالیت یک کارگروه دیگر تحت عنوان کار گروه میدانی هم سخن گفت و افزود: ارائه فراخوان و تهیه لیست دانشجویان داوطلب دانشگاه علوم پزشکی و آموزش به آنان جهت پاسخگویی در سامانه ۳۱۴۳ و یا حضور در ایستگاههای سلامت، ارتباط گیری با گروههای جهادی و تبادل محتوا جهت آموزش اعضاء یا توزیع بین مردم، ارتباط با اصناف جهت آگاهی بخشی و توزیع پوسترهای آموزشی، ارتباط گیری با شهرستانهای استان و تلاش برای انجام فعالیتهای مشابه صورت گرفته در مرکز استان در شهرستانها، شروع به کار سامانه ۳۱۴۳ زیر نظر معاونت بهداشتی، تهیه لیست دانشجویان داوطلب جهت شرکت در نقاهتگاههای استان و راه اندازی کارگاههای تولید ماسک، گان و لباس ایزوله مورد نیاز برای کادر درمان از جمله این فعالیتها است.
وی با تاکید بر اینکه این کارگاههای تولیدی با همکاری دانشجویان فنی حرفهای و دانشجویان دارای مهارت خیاطی برپا شدند گفت: ارتباط با شهرداری به منظور چاپ پوستر و بنر هم از دیگر فعالیتهای این ستاد شناخته میشود.
حضرتی به راه اندازی کارگروهی در شهرستانها و روستاها و وظایف محوله به آن نیز اشاره کرد و بیان داشت: در این کارگروه ارتباط گیری با دانشجویان علوم پزشکی ساکن در شهرستانهای همدان و معرف رابط سلامت به معاونت بهداشتی، ارتباط گیری با متولیان سلامت، کادر درمان، گروههای فعال مردمی و جهادی جهت تامین محتوای آموزشی مورد نیاز آن ها، کسب اطلاعات میدانی از وضعیت روستاها و شهرستانهای مختلف و تلاش برای حل مسائل آنان، توصیه به افراد معتمد شهرستانی و روستایی از طریق بستن قراردادهای اجتماعی مرسوم در این مناطق جهت لغو دید و بازدیدهای عید و لغو مراسمها در فضای روستایی و تلاش برای تهیه پوسترها و پمفلتهای آموزشی متناسب با شرایط مناطق محروم انجام گرفت.
دانشجوی رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین از تشکیل کارگروهی با عنوان کارگروه طراحی محتوای تولیدی در ستاد دانشجویی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز خبر داد و افزود: این کارگروه شامل سه زیر مجموعه طراحی فایلهای چاپی، تولید کلیپ و تولید پادکست بوده و در این زمینه فعالیت دارد. همه این فعالیتها با همکاری اعضای فعال در کانونها و تشکلهای مختلف دانشگاه شامل انجمن اسلامی دانشجویان، انجمنهای علمی، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، کانون هلال احمر و کانون رادیویی دل آوا به سرانجام رسید که از صمیم قلب از این بزرگواران و کلیه افرادی که ما را در جهت پیشبرد اهداف این ستاد که قطعا همان سلامتی و آرامش هموطنان کشور است، یاری نمودند و به خصوص از دبیر محترم سابق قرارگاه جناب آقای «کمیل سرمدی» که تلاش زیادی برای شکلگیری قرارگاه و تکمیل فعالیتهای آن داشتند تشکر میکنم.