معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: علیرغم تنگناهای مالی، در سال جاری اعتبارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۴۰ درصد افزایش یافته است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید جواد حسینی در جلسه شورای برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی که با محوریت بررسی برنامههای حوزه پشتیبانی برگزار شد اظهار داشت: ۲۱۰ مدرسه ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه در سال جاری با همت خیرین ساخته خواهد شد.
وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۴ مدرسه ویژه دانش آموزان اتیسم در استانهای فاقد این مدارس احداث خواهد شد، اظهار داشت: ۶۴ مدرسه در کشور شامل ۳۲ مدرسه پذیرا و ۳۲ مدرسه اتیسم به شکل الگویی جهت استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی خواهد شد.
وی افزود: در سال جاری ۳۰۰ قلم تجهیزات ورزشی، آموزشی و توانبخشی در اختیار حداقل ۱۰ هزار دانش آموز با نیاز ویژه قرار خواهد گرفت.
وی با تاکید بر اینکه یکی از برنامههای سازمان، مناسب سازی مبتنی بر توانمند سازی مدیران، معلمان و جامعه است اظهار داشت: سه فعالیت نهضت زبان اشاره، نهضت بریل آموزی و آموزش معلمان مبتنی بر مهارتهای چندگانه در دستور کار قرار دارد و در سال جاری بیش از ۵ هزار نفر از معلمان، اولیا، مدیران و کارکنان دستگاهها آموزش خط بریل را فرا خواهند گرفت.
حسینی با اشاره به راه اندازی ۳۲ پایگاه آموزش مجازی در سال جاری اظهار داشت: این ۳۲ پایگاه آموزش مجازی در تمامی استانهای کشور راه اندازی خواهد شد و پوشش ۵۰ درصدی دانش آموزان استثنایی در آموزشهای مجازی هدفگذاری شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه در سال جاری پوشش تحصیلی پیش دبستانی باید ۸ درصد افزایش یابد اظهار داشت: افزایش پوشش پیش دبستانی نیازمند مداخلات بهنگام و مشارکت همه معاونتها بویژه در شناسایی و جذب نوآموزان میباشد.
معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه طراحی، اجرا، ارزیابی، نظارت و بهبود عملکرد از اجزای برنامه ریزی میباشد. اظهار داشت: نظام جامع برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی درسال جاری به لحاظ کمی و کیفی ارتقا خواهد یافت.
وی با تقدیر از شفافیت مالی معاونت پشتیبانی سازمان و با تاکید بر اینکه حوزه پشتیبانی باید پشتیبان طرحها و برنامههای سایر دوایر باشد، اظهار داشت: شفافیت در فعالیت سازمانها بویژه در امور مالی و مسائل مرتبط با حوزه پشتیبانی میتواند به شیشهای شدن سازمان کمک شایانی کند.
حسینی خواستار توجه جدی به ساماندهی نیروی انسانی شد و اظهار داشت: جذب، توزیع، نگهداشت، ایجاد انگیزه، ایجاد شرایط مشارکت و ارتقای نیروی انسانی از ابعاد مهم ساماندهی نیروی انسانی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: توزیع کتب درسی، تجمیع جلسات در قالب شورای راهبری سازمان، جذب باقیمانده اعتبارات طرح سنجش و سرویس ایاب ذهاب از جمله مواردی است که باید مورد توجه جدی حوزه پشتیبانی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در راستای شفافیت مالی باید همه قراردادهای سازمان از مسیر شورای مالی سازمان عبور کند.
حسینی با اشاره طرحهای جدید سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: طرح گنجینه مدیریتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با هدف استفاده از تجارب مدیریتی افراد شاغل و بازنشسته سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از جمله طرحهای در دست تدوین میباشد.
وی افزود: طرح دستگاههای حامی آموزش و پرورش استثنایی، طرح راهنمایان بالینی و توسعه کمی و کیفی تشکلهای غیر دولتی از دیگر طرحهایی است که در قالب برنامه در خواهند آمد.