گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: عباس اسماعیلگل
هر سال با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر که از آن به عنوان بهار سینمای ایران یاد میشود، یکی از بحثهای اصلی درباره عدم اکران شماری از آثار باقیمانده از جشنواره سال گذشته و سنگینتر شدن بار چرخه اکران در این زمینه است. این چرخه هر سال سنگینتر میشود و شمار بیشتری از آثار اکران نشده به قطار طولانی آثار اکران نشده سینمای ایران اضافه میشود. قطاری که تنها راه رهایی از آن، یا گسترش چشمگیر ظرفیتهای ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه هزینههای سنگین آن امکان پذیر نیست یا استفاده راهحلهای جایگزینی همچون اکران آنلاین است. روشی که سالهاست در سینمای جهان هم در حال انجام است.
شیوع بیماری کرونا، اتفاقی بود که چرخه نیمه جان اکران در سینمای ایران را به سمت مرگ بود. چرخهای که اگر تا پیش از این با هر زحمتی که بود که کار خود را پیش میبرد، با ماجرای کرونا به شکلی زمینگیر شد که حالا شمار آثاری که در نوبت اکران هستند، از شمارش در رفته است!
تصمیم ابراهیم حاتمیکیا و سازندگان فیلم سینمایی «خروج» برای اکران آنلاین این فیلم، تصمیمی جسورانه برای کمک به این چرخه در حال فروپاشی بود. اتفاقی که با اکران آنلاین فیلم «طلا» به کارگردانی شهبازی و تهیه کنندگی رامبد جوان ادامه یافته است و اگر در ادامه با حمایت مردم و عدم استفاده آنها از نسخههای قاچاق همراه شود، میتواند مسیری تازه پیش روی سینمای ایران قرار دهد. این مسیر نه فقط در ایام شیوع بیماری کرونا بلکه حتی پس از باز شدن سینماها نیز میتواند ادامه پیدا کند و به چرخه اکران آثار سینمایی کمک کند.
اکران آنلاین فیلم های «خروج» و«طلا» قطعاً در مرحله اجرا دارای ایرادات و مشکلاتی خواهد شد با این همه آنچه که میتوان به شکل قطعی درباره این اتفاق تازه سینمای ایران گفت آن است که با وجود همه این انتقادات، باز هم آغاز اکران آنلاین با اثری مهم همچون «خروج» گامی رو به جلو برای سینمای ایران است که میتواند نه فقط در دوره شیوع بیماری کرونا بلکه پس از آن نیز بخشی مهم از مشکلات اقتصادی سینما به ویژه در حوزه چرخه اکران را حل کند و البته عدالت در توزیع محصولات سینمایی را تا حدودی برقرار سازد و به همه سینماگران این شانس را دهد تا راحتتر آثارشان را به دست مخاطبان برسانند.
بر همین اساس طی این مدت حرف و حدیث های فراوانی برای فیلم هایی که سازندگان آن برای حضور در طرح "اکران آنلاین" مشغول مذاکرات هستند به گوش میرسد که اکران آنلاین برخی از این آثار قطعی به نظر میرسد و برخی برای نهایی شدن، همچنان مشغول مذاکرات و رایزنی هستند که در ادامه گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو نگاهی داشته است به آثاری که با برخورداری از شانس بالای پیوستن به «اکران آنلاین»، باید بجای پرده نقره ای سالن های سینماها برای نخستین بار در خانه های مردم اکران شود که در ادامه این گزارش از نظرتان میگذرد:
اثر ضعیف کارگردان نسل اولی در راه اکران آنلاین
فیلم سینمایی «خون شد» مسعود کیمیایی چند ماه پیش در جشنواره فیلم فجر اکران شد و به هیچ وجه مورد اقبال منتقدان و اهالی سینما قرار نگرفت و به زعم بسیاری از منتقدان این فیلم هم همانند آثار چند سال اخیر مسعود کیمیایی سیر نزولی داشته است و از سوی دیگر هم حواشی این کارگردان قدیمی سینما در خصوص طرح شکست خورده "تحریم جشنواره فیلم فجر به بهانه های واهی" به دیده شدن فیلم ضعیف "خون شد" کمکی نکرد، اما همه این عوامل سبب نمیشود که اکران آنلاین احتمالی جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی را موضوعی غیرمهم تلقی کنیم.
جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم «خون شد» با حمایت از اکران آنلاین فیلمهای سینمای ایران گفت: تصمیم من برای اکران فیلم سینمایی «خون شد» پابرجاست و همانطور که گفتم در حال مذاکره هستیم و همکارانم هم مشغول بررسی سیستم اکران آنلاین فیلم ابراهیم حاتمیکیا و رامبد جوان و اشکالات احتمالیاش هستند تا بتوانیم با نتیجه بهتری نسبت به اکران سایر فیلمها اقدام کنیم و مطمئنم که خیلی کمتر از یک ماه به نتیجه خواهیم رسید.
اما درباره فیلم «خون شد» باید گفت، انتخاب بازیگران مسعود کیمیایی برای آخرین فیلمش کنجکاویبرانگیز است. سعید آقاخانی، سیامک انصاری، هومن برقنورد و نسرین مقانلو جزو بازیگران فیلم هستند. مسعود کیمیایی درباره فیلمش گفته است: «داستان «خون شد» به مثابه خانهای قدیمی است که همهی چراغهایش خاموش بوده و هیچکس نیز در اتاقهایشساکن نیست در این میان یکی از ساکنین این خانه میآید و همه چراغ ها را روشن میکند.
از جشنواره فیلم فجر تا خانههای مردم با «هایلایت»
فیلم سینمایی «هایلایت» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیهکنندگی ساسان سالور که دو سال پیش در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است هنوز رنگ پرده نقره ای سینما را به خود ندیده است و این روزها یکی از گزینه های جدی "اکران آنلاین" است.
ساسان سالور تهیه کننده "هایلایت" گفته است، در صورت حمایت سازمان سینمایی تمایل دارد فیلم سینمایی «هایلایت» را به صورت آنلاین اکران کند.
وی اظهار داشت: قصد ما بر این است که فیلم سینمایی «هایلایت» را به صورت آنلاین در همین روزها اکران کنیم اما اکران آنلاین همانطور که شاهد هستیم خطراتی مثل قاچاق فیلم را در پی دارد که باید ببینیم چه تمهیداتی برای آن اندیشیده میشود. البته بحث تبلیغ نیز مطرح است که نیاز به حمایت سازمان سینمایی و وزارت ارشاد داریم که امیدوارم با حمایت سازمان سینمایی شرایط اکران «هایلایت» به صورت آنلاین فراهم شود.
وی افزود: فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا در شرایط بسیار خوبی اکران شد. همه مردم امروز از اکران این فیلم خبر دارند و تبلیغات خوبی در جهت معرفی این فیلم صورت گرفت. بیلبوردهای بسیاری در سطح شهر دیده میشود که از اکران آنلاین «خروج» خبر میدهد. امیدوارم این شرایط برای فیلم ما نیز فراهم شود و البته جلوی قاچاق فیلمهای اکران شده به صورت آنلاین نیز گرفته شود که فکر میکنم نیاز به یک هماهنگی بین ارگانهای مختلف دارد.
گفتنی است، فیلم سینمایی «هایلایت» روایتگر درامی عاشقانه با مضمون اجتماعی است که پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، مینا وحید، الهه حصاری، یزدان فتوحی، شیوا طاهری و جمشید هاشمپور به عنوان بازیگران اصلی در آن ایفای نقش کردهاند.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: یک تصادف اتومبیل، آدم هایی را رو در روی یکدیگر قرار می دهد. مراقبت از مصدومین و انتظار برای به هوش آمدن آنها، انتظاری طولانی و جان کاه است.
آزاد شدن "منشی مخصوص من" با اکران آنلاین
طرح «اکران آنلاین» گویا راه را برای برخی فیلم های توقیفی هم باز کرده است و این بار یکی از فیلم های کمدی _سیاسی سینمای ایران پپس از 6 سال توقیف آماده اکران آنلاین میشود.
«منشی مخصوص من» در صورت نهایی شدن برنامه اکران آنلاین، سومین فیلمی است که در ایام شیوع کرونا به صورت آنلاین نمایش داده خواهد شد.
«منشی مخصوص من» به کارگردانی و نویسندگی صالح دلدم در سال ۹۲ تولید شده و تاکنون نتوانسته بود مجوز اکران دریافت کند. این فیلم مضمونی کمدی اجتماعی با درون مایه سیاسی دارد.
حسام نواب صفوی، سیروس گرجستانی، ساناز سماواتی، مجید شهریاری، سپیده ذاکری، شهرام تیموریان، سیاوش قاسمی، ساناز نام دوست، اردشیر کاظمی، امیرحسین داودی و هاوار قاسمی در این فیلم ایفای نقش کرده اند.
«منشی مخصوص من» همچنین اولین فیلم توقیفی است که به دلیل شرایط کرونا و تعطیلی سینماها، بعد از رفع توقیف به جای پرده سینماها، از طریق سامانه آنلاین اکران عمومی می شود.
اما صالح دلدم، کارگردان این فیلم اظهار نظری جالب در خصوص انگیزه هایش برای حضور در "اکران آنلاین" داشته است، وی درباره اکران آنلاین فیلم «منشی مخصوص من» می گوید: ۱۰۰ درصد فیلم قاچاق می شود اما با وجود شش سال توقیف و سنگ اندازی های بسیار برای جلوگیری از اکران، چاره ای جز اکران فیلم ندارم. در واقع به مرگ گرفته اند که به تب راضی شدم.
ادامه دارد...