وزیر آموزش و پرورش گفت: والدین تنها به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا توجه کنند و مساله سلامت دانش آموزان برای ما یک اصل مهم است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری محسن حاجیمیرزایی میرزایی وزیر آموزش و پرورش دقایقی پیش آغاز شد. این نشست در حالی برگزار میشود که دومین روز بازگشایی یکماهه مدارس است
حاجیمیرزایی با اشاره تعطیلی مدارس در ایام کرونا، اظهار کرد: آموزشهای دانشآموزان از همان روزهای اول تعطیلی مدارس با آموزش تلویزیونی و سپس آموزش مجازی آغاز شد.
وی ادامه داد: تا پایان اردیبهشت تمام محتوای آموزشی ارائه میشود و با استقبال خوبی از سوی دانشآموزان مواجه بوده است به طوری که بیش از ۲۷ میلیون بار محتوای این دروس دانلود شده است.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: با توجه به اینکه آموزشهای تلویزیونی یک سویه است و نیاز به ارتباط تعاملی داریم و بر این اساس شبکه شاد ایجاد شد که تاکنون ۱۲.۵ میلیون دانشآموز، ۹۸ درصد مدیران و بیش از ۸۲ درصد معلمان در آن عضو شدهاند.
وی به بازگشایی یکماهه مدارس گفت: بر اساس گزارشی که داشتیم دیروز بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد معلمان در مدارس حضور داشتند و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دانشآموزان به مدارس رفتند.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات پیشِ روی آموزش مجازی تصریح کرد: ما وظیفه داشتیم محیط آموزش مجازی کاملا انحصاری و بسته باشد و محیط شاد امکان ارتباط معلم و دانشآموز را در بستر ایمن فراهم میکند. در اجلاس با وزرای آموزش و پرورش کشورهای اسلامی مشخص شد روشهای مورد استفاده ما در کشورهای دیگر هم استفاده شده است و انتقال به آموزشهای الکترونیک یک ضرورت و اقتضای جدید است، به تدریج همه باید به آن وارد شوند و کمک کنیم مخاطرات کاهش یابد و امیدواریم با کاهش این آسیبها به یکی از نیازهای جدی جامعه پاسخ دهیم و طبیعی است که پاسخگوی آموزش حضوری نخواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ظرفیت شبکه شاد گستردهتر از سینا است. سینا ارتباط بین شبکه آموزش و پرورش با خانوادهها بود و شاد جایگزین کار آموزشی شده است و یک ارتباط تعاملی بین معلم و دانشآموز است؛ البته هر یک از نهادهای کشور مأموریتهایی دارند که باید انجام دهند و وزارت ارتباطات موظف به فراهم کردن زیرساخت و تأمین اینترنت رایگان است و تا به امروز در کنار ما بوده و کمک میکنند. ماموریت ما آموزش است و تامین وسایل و ابزارهای هوشمند بر عهده نهادهای اقتصادی است.
حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که هنوز وضعیت هدایت تحصیلی دانشآموزان در شرایط کرونایی مشخص نیست، متذکر شد: در اینباره مشاوران خدمات را ارائه کردهاند و اختلالی در زمینه هدایت تحصیلی وجود ندارد؛ درباره ثبتنامها نیز ستاد تشکیل شده است و متناسب با شرایط جدید راهنمایی لازم ارائه شده است و هر ابهام و سوالی باشد قطعا مسئولان پاسخ میدهند.
وزیر آموزش و پرورش درباره پولهای سرگردانی که مدارس از خانوادهها دریافت کردهاند و خدماتی ارائه نشده است، افزود: پولی که مدارس از خانوادهها دریافت میکنند باید بابت خدمات ارائه شده آموزشی باشد، پولی که توسط مدارس بابت خدمات آموزشی دریافت شده درست است، اما هزینه خدمات غیرآموزشی و کلاسهایی که برگزار نشده است باید برگردانده شود و ادارات موظف به پاسخگویی به شکایات و ابهامات هستند و اگر جایی تخلف صورت گرفته وخدماتی ارائه نشده است باید پول آن به طور کامل برگردانده شود درباره سرویس مدارس نیز باید شهریه بابت ارائه خدمات به ازای ماههایی که مدارس برقرار بود، دریافت شود.
حاجی میرزایی بیان کرد: سیاست ما حمایت از رسانه است و اگر شکایتی بوده به این دلیل است که به جای انتقاد و طرح سوالات سنگین و سخت کار استهزا و خارج از چارچوب رسانهای انجام میشد که این افراد مورد انتقاد و برخورد نهادهای خارج از آموزش و پرورش قرار میگیرند. همچنین توافقی را با کانون وکلا امضا کردیم تا خدمات را رایگان و نیمه رایگان به فرهنگیان ارائه دهند و در مورد معلمانی که منجر به محکومیت شده است و مسئله به آموزش و پرورش ارتباطی نداشته است، مکاتبهای با دولت شده و پیگیر هستیم.
وی درباره سازمان نظام معلمی گفت: این موضوع هماکنون در مجلس در حال پیگیری است و، چون میخواستند سرعت داشته باشد به صورت طرح در مجلس ارائه شده است و فرآیند رسیدگی را در مجلس طی میکند و ما هم ملاحظاتی داریم و میتوانیم از شکلگیری یک نظام صنفی حمایت کنیم و البته این نظام صنفی با نظام مهندسی تفاوت دارد و قطعا پیچیدگیهای دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه هر تصمیمی درباره بسته شدن یا بازگشایی مدارس در ستاد ملی کرونا متناسب با شرایطی که وزارت بهداشت اعلام میکند، اتخاذ میشود، افزود: به هر حال جریان آموزش باید استمرار یابد و روشهایی که مورد استفاده قرار میگیرد هیچ کدام نمیتواند اطمینان دهد که پوشش کامل است. ما تمام محتوای آموزشی را از طریق آموزشهای تلویزیونی ارائه کردیم. اینکه گفته میشود کاستیهایی در شاد وجود دارد طبیعی است که کاری در این اندازه چنین مسائل و مشکلاتی داشته باشد و هر روز در جلسات برای رفع اشکالات تدبیر میشود. هماکنون سرعت دانلود در شاد بسیار بالاست و از ترافیکی که از وزارت ارتباطات و همراه اول دریافت کردیم ارزیابی میشود شبکه شاد چقدر فعال است و سه میلیارد پیام در این فضا مبادله شده است. از روز گذشته هم مدارس به صورت اختیاری باز شد و ارزیابی که از خانوادهها انجام شد نشان داد ارزیابی از شاد مثبت است.
حاجی میرزایی گفت: در روز افتتاحیه شاد ۴۵۰ هزار نفر به صورت زنده از این شبکه صحبتهای رئیس جمهور را گوش میدادند و هماکنون شادبه یک شبکه تعاملی زنده تبدیل شده است. درخواست بنده این است ضرورت پیوستن به این زیست بوم جدید را به عنوان روش پاسخگویی مهم برای شرایطی که داریم به رسمیت بشناسیم و برای رفع ضعف آن تلاش کنیم. مثلا پهنای باند را افزایش دهیم. در دنیا جز مسیری که ما رفتهایم برای پاسخگویی به مشکلات وجود ندارد. هماکنون آموزش الکترونیک روی بسترهای بین المللی مانند گوگل و مایکروسافت در حال ارائه است در حالی که ظرفیت ما کاملا بومی است.
وزیر آموزش و پرورش درباره تعطیلی و بازگشایی مدارس گفت: فقط به مصوبات ستاد کرونا توجه کنید؛ در سه هفته قبل خبری به صورت غیررسمی آمد که تمام مدارس باز میشوند و ما این را تکذیب کردیم. دو هفته بعد ستاد کرونا تصمیم گرفت از ۲۷ اردیبهشت مدارس باز شود، اما تکذیبیه قبلی را پخش کردند و این باعث سردرگمی مردم شد.
حاجی میرزایی بیان کرد: خانوادهها اطمینان داشته باشند سلامت بچهها اصل مهم است و در تمام تصمیمگیریها به توصیههای وزارت بهداشت پایبند هستیم. هیچ تصمیمی اتخاذ نمیشود مگر آنکه مورد کنترل مسئولان و کارشناسان قرار بگیرد و اگر روزی گفتیم که مدارس باز است از سلامت دانشآموزان مطمئن هستیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به خانوادهها توصیه میکنم منحصرا به تصمیم ستاد ملی کرونا توجه کنند، الان هم تکلیف روشن است و از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۷ خرداد مدارس آماده خدمات رسانی هستند. البته باید تجربیات خود را مدون کنیم و اکنون نمیدانیم ضریب نفوذ هر کدام از سناریوها چقدر است تا برای سال تحصیلی آینده پیش بینی کنیم البته شروع سال تحصیلی آینده از مهر ماه خواهد بود و تغییری نداریم.
وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: استقبال دانشآموزان ابتدایی از بازگشایی مدارس بیشتر بود؛ البته تاکید ویژه داریم در دوره بازگشایی حداکثر مراقبت از دانشآموزان ابتدایی انجام شود تا یادگیری به خوبی انجام شود و نسبت مراجعات دانش آموزان ابتدایی بیشتر از متوسطه بوده است. ما از محتوای آموزشی نمیکاهیم و انجام امتحانات پس از اطمینان از انتقال کامل محتوای آموزشی و کسب توانمندی لازم است.
حاجیمیرزایی ادامه داد: در شبکه شاد پس از پایان امتحانات، خدمات لازم برای اوقات فراغت به دانشآموزان ارائه میشود.
وی درباره وضعیت رتبهبندی معلمان متذکر شد: اعمال فوقالعاده ویژه و صدور احکام رتبهبندی معلمان در حال بررسی در دولت است و نیازمند مصوبه دولت است. ابتدا سازمان برنامهوبودجه تصور میکردند که بدون مصوبه دولت امکانپذیر است، اما نهادهای مسئول از جمله سازمان اداری و استخدامی و نهادهای نظارتی میگویند به مصوبه دولت نیاز است که موضوع را طرح کرده و در حال پیگیری هستیم.
وزیر آموزشوپرورش درباره تغییر رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: سازمان پژوهش قلب تپنده آموزش و پرورش است و محتوای آموزشی در اینجا تدوین میشود و آقای ذوعلم بازنشسته شد و آقای ملکی جایگزین او شد که در این سازمان مسئولیت داشت و جزو متخصصان شناخته شده در این حوزه است. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز باید سرویس پژوهشی به آموزش و پرورش بدهد و باید مستقل کار کند که تمهیدات انجام شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این شرایط فرزندان خود را به مدارس میفرستید؟ بیان کرد: بله. به خانوادهها اطمینان میدهم وقتی اعلام میشود مدارس باز است حتما درباره عزیزان خودم که دانشآموز هم هستند این موضوع را رعایت میکنم.
وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه، چون از پروتکلها مطمئن نبودید، مدارس را اختیاری کردید؟ گفت: اتفاقا اگر اختیاری باشد رعایت پروتکلها و فاصله اجتماعی امکانپذیر است، چون جمعیت دانش آموزان و تراکم آنها در مدارس و کلاسهای درس کمتر است.
حاجی میرزایی افزود: متوسط دریافتی معلمان با سایر کارمندان یکسان است و الان معلمی که ۶ ساعت بیشتر تدریس میکند، ۱۷ درصد بیشتر از سایر معلمان دریافت میکند و اینگونه نیست که نصف حقوق کارمندان دیگر را دریافت کنند. در چندین سال گذشته تنها سالی که آموزش وپرورش با حداقل مطالبات معوق پا به سال جدید گذاشت امسال بود و با شرایط سخت دولت تمام مطالبات معوق را دریافت کردیم؛ مثلا برای معلمان خارج از کشور از ۴ یا ۵ سال قبل مطالبات معوق داشتند که پرداخت شد. تمام تلاش این است شرایط کار را برای معلمان بهتر کنیم.