نخست وزیر اسبق عراق گفت: خاطرات من با حاج قاسم خاطراتی روزانه بود نمیتوانم آنها را در یک خاطره خلاصهاش کنم. خاطرات من با او خاطرات جنبشی مبارزهای و رویاروییهای روزانه بود.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حاج ابو مهدی خدا رحمتش کند، این جاده بسیار دشوار را باز کرد، زیرا همه شهرهایی که در جاده به سمت سامرا واقع شدهاند تحت سیطره آنها بودند و بسیاری از نبردها در همین جاده رخ داد. ابومهدی خدا رحمتش کند مجبور شد راه دیگری در باغها باز کند و تانکها را از همان راه عبور دهد؛ تانکهایی که توانستند به سامراء برسند و باندهایی که بر جاده سیطره داشتند را محاصره کنند و جاده باز شد و رفت و آمد آغاز شد...
سپس با حمایت و برنامهریزی حاج ابومهدی و حاج قاسم به آمرلی که ۹۰ روز در محاصره بود رفتیم و در عمل گروههای الحشد الشعبی به آمرلی رفتند و توانستیم تندروهای طایفهگرا که آمرلی را محاصره کرده بودند را از آن دور کنیم. ساکنان آمرلی ترکمن شیعه هستند و روستاهای اطراف آن همه سنی تندرو بودند که به تاریخ تندرویشان که داشتند معروف بودند. همچنین توانستیم محاصره آمرلی را بشکنیم و زندگی طبیعی و عادی به آن بازگشت. خلاصه میخواهم بگویم، اگر چه جزئیات زیادی وجود دارد، که حمایت و تسلیح و مهارت همه در عراق توأمان با هم بود و با حمایت و کمک مستقیم حاج قاسم و حاج ابومهدی المهندس، این اتفاق افتاد.
در این راه اگر خاطره خاصی یا مساله یا موضع گیری مهم و متمایزی در زمان فعالیت شما در دو سطح سیاسی یا جهادی وجود دارد که دوست دارید آن را بگویید، لطفا بفرمایید؟
من میتوانم بگویم که همه روابط من با حاج قاسم عبارت از خاطراتی است که هر روز به یادم میآید و شاید یکی از مهمترین خاطراتی که به ذهنم میرسد؛ شبهایی است که آنها را روی نقشه سپری میکردیم و برای عملیاتی که باید انجام میدادیم برنامهریزی میکردیم... برخی میخواستند که درباره اوایل کار الحشد چیزی بنویسند برایشان درباره آغاز کار الحشد و به آنها نقشهها را دادم، روی این نقشهها مینشستیم... الان فکر میکنم که اینجا (در دفتر مخصوصش در خانه اش) وجود دارند یا برادران آنها را جایی دیگر بردند... این همان آغاز الحشد بود به طوری که حاج قاسم و ابومهدی آنها (نقشه ها) را میآوردند و این جا میگذاشتیمشان و نقشهها را پهن میکردیم و تصمیم میگرفتیم. حاج قاسم به دلیل مهارتش به عنوان یک فرمانده نظامیمیدانی افکار و طرحها را برای حرکت نیروهای نظامی یا نیروهایی که تحت نام الحشد الشعبی بودند، تدوین میکرد.
خاطرات من با حاج قاسم خاطراتی روزانه بود نمیتوانم آنها را در یک خاطره خلاصهاش کنم. خاطرات من با او خاطرات جنبشی مبارزهای و رویاروییهای روزانه بود. اولین خاطره من برای نبرد این است که وقتی به فرودگاه نزدیک شدند، زیرا این مناطق با الانبار هم مرز است، فشار به منطقه فرودگاه زیاد شد... در اینجا حاج قاسم و حاج ابومهدی و من هم در کنار آنها به این فکر میکردیم که چگونه از فرودگاه در برابر این حمله دفاع کنیم. طرحی که حاجی تدوین کرد و عملیاش کردیم و به وسیله این طرح عشایر را به خروش آوردیم طرحی بود که مایه خوشحالی بود، زیرا توانستیم با کمک آن داعش را شکست دهیم و عناصرش که میخواستند فرودگاه را مورد حمله قرار دهند به عقب برانیم.
زندگی من در دوران جنگ با داعش همه اش خاطره است نمیتوانم آن را در یک خاطره خلاصه کنم.
بعد از آن که از نخست وزیری کنار رفتم به مناطق درگیری که بالای دیالی واقع شده اند رفتم. به منطقهای رسیدیم که میان داعش و نیروهای ما قرار داشت جایی که ارتش و الحشد با هم بودند. وضع خطرناک بود و به من اجازه ندادند آن جا زیاد بمانم، زیرا گلوله باران ادامه داشت، یک لحظه دیدم حاج قاسم از خودرو پیاده شد، او از سمت جبهه دشمن و خط تماس آمده بود. از او پرسیدم: کجا بودی و چگونه رفتی آن جا، به من گفت: تو این جا چه کار میکنی؟ این مرد (در جبهه) حضور داشت و در دفتری خارج از عراق ننشسته بود و جنگ را از آن دفتر هدایت نمیکرد یا حمایت و کمک اش را از دفتری خارج از عراق ارائه نمیکرد، بلکه او در خط مقدمی بود که برادران به من اجازه نمیدادند در آنجا بمانم و به من گفتند که منطقه خطرناک است.
وقتی در یک سفر دیگر به منطقه الصقلاویه پس از محاصره و فتح آن رفتیم همین که به مرزهای الصقلاویه رسیدیم مرا نگه داشتند و گفتند که منطقه خطرناک است در این لحظه هم حاج قاسم از خودرویش پیاده شد و کنار ما ایستاد، همان لحظه از خودرویش پیاده شد...
این خاطرات این تصور را به من میدهد که این مرد یک فرد صرفا دینی نبود بلکه فردی میدانی بود و فقط به حضور در میدان و پیگیری کارها توسط خودش بسنده میکرد. بسیار محبوب بود و همه برادران مبارز به حرف هایش گوش میدادند، خدا رحمتش کند.
در عرصه سیاسی، در دورانی که شما نخست وزیر بودید یا دوران بعد از آن مرحله، بگذارید بگوییم که مهمترین برههای که شما احساس کردید که او وجود دارد و حتی وجودش در کنار شما یا در کنار عراق را احساس کردید چه زمانی بود، چه زمانی اهمیت حاجی را فهمیدید؟
واقعیت این است که من با حاجی روز آخری که در ایران بودم و تصمیم گرفتم که پس از ۹/۴/۲۰۰۳ بعد از سقوط صدام به عراق برگردم آشنا شدم. قبل از آن او را ندیده بودم... به عراق برگشتیم و این مسیر سیاسی را در سایه وجود آمریکاییها و نیروهای بینالمللی و تشکیل شورای حکومتی، سپس شورای ملی و پس از آن دولت انتقالی و بعدش دولت موقت آغاز کردیم. در این فضاها با حاج قاسم آشنا نشدم بلکه بعدا با او آشنا شدم زمانی که داشتیم آغوشمان را به روی جمهوری اسلامی باز میکردیم و با آن رابطه برقرار میکردیم و برقراری ارتباط ما با ایران و با حضرت آیت الله سید خامنهای، خدا حفظش کند، از طریق حاج قاسم صورت گرفت. او بود که فضاهای مثبت بین ما و جمهوری اسلامی ایجاد میکرد. در آن زمان نیاز به جنگ یا تسلیحات نبود بلکه عراق نیاز به حمایت داشت. او در جریان حمایت از عراق در کنار ما بود. مسأله عراق برای حاج قاسم بزرگتر از صرفا جنگ بود؛ حمایتهایش هم صرفا محدود به جنگ نبود، او در حل مشکلات غذا، برق، گاز، سوخت و هر آن چیزی که عراق نیاز داشت به کمک عراق میآمد. حاج قاسم کسی بود که همه اینها را برای مان مهیا میکرد.
پرسش آخر؛ حضور بین المللی حاج قاسم، خدا رحمتش کند، در منطقه غرب آسیا حضوری متمایز بود، اکنون به این حضورش با توجه به شهادتش چگونه مینگرید؟
به صراحت بگویم حاج قاسم پس از آن که به خط مقاومت و جویندگان آزادی در کشورهای مختلف وارد شد... در عراق، در لبنان، در سوریه، در یمن و دیگر مناطق، حاج قاسم به این نقش شناخته شد که او را شبح مینامیدند. زیرا در همه این میدانها حضور داشت و با قدرت فکر و حتی به لحاظ ماده و حمایت و ایجاد و تشکیلاتی تغذیه شان میکرد. در غزه حضور داشت، خودش میرفت، در لبنان حضور داشت، در سوریه حضور داشت و در عراق هم حضور داشت. جنبش مقاومت را به شکل عالی مدیریت میکرد، میدانهای زیادی را از آن پر کرد و مشهور شد. هر کسی جنبشی داشت آغوشش را به روی حاج قاسم باز میکرد و از او برای کمک و حمایت به جنبشش، کمک میگرفت. شهادت حاج قاسم برای این کشورها و این ملتهایی که مساله دارند خسارت بسیار بزرگی است و آنهایی که ما آنها را صاحب نهضت فرهنگی آزادیبخش مقاومت فکری، سیاسی، نظامی و امنیتی میدانیم، همه اینها حاج قاسم را از دست دادند... امیدوارم که جانشین حاج قاسم همان خط را حفظ کند و راهی که حاج قاسم با این وجودها تعامل کرد را ادامه دهد و میدانیم که او هم همچون حاج قاسم است و چنین نمیکند. حاج قاسم انسانیاسلامی فکر میکرد و احساس میکرد که امت اسلامی باید زیر خورشید وجود داشته باشد و قدرت داشته باشد؛ به همین دلیل بود که از وجود حاج قاسم و جمهوری اسلامی که شروع به تشکیل محور قوی در رویارویی با استکبار و رویارویی با اسرائیل و نابود کردن کرد، برای همین هم از حاج قاسم میترسیدند.