وزیر آموزش و پرورش گفت: با وجود سند تحول بنیادین صحبت از اسنادی مانند ۲۰۳۰ سخنی گزاف و بیهوده است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجی میرزایی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۵ خرداد) مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آموزش و پرورش فراگیرترین نهادی است که با بیشترین بخش از جامعه مرتبط است و مجلس نیز به عنوان خانه ملت، صالحترین نهاد برای پرداختن به آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: از مقام معظم رهبری تشکر میکنم که در پیام روز افتتاح مجلس، در کنار تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی، تلاش مجدانه برای ژرف سازی فرهنگ اسلامی را جزو اولویتهای فوری دانستند که این اولویتها در دستور کار همه ارکان نظام است.
وی افزود: وقتی سخن از تحقق همه الزامات قطعی برای نیل به اقتصاد مقاومتی در دستور قرار میگیرند، تربیت نسل توانمند که ظرفیت مشارکت فعال را داشته باشد، مورد توجه است، زیرا جوامع و انسانها به گونهای عمل میکنند که یاد میگیرند. معروف است که میگویند برای اطلاع از تصویر آینده جامعه به مدارس بروید تا مشخص شود چه آموزش میدهند و چگونه آموزش میبینند.
حاجی میرزایی ادامه داد: اثربخشی و کارایی نهادهای جامعه در گرو یادگیری آن جامعه است. امروزه ما محصول آموزش و پرورش دیروز ما، و فردای ما محصول آموزش و پرورش امروز ماست.
عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه مهمترین میثاق مشترک ما و نمایندگان مجلس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: این سند جزو مطالبات مقام معظم رهبری، حکم قانون و دستور رئیس جمهور است. همچنین این سند به عنوان یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیاز اساسی جامعه نیز به شمار میرود.
وی تصریح کرد: جمعی از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی با استفاده از تجربیات و آموزههای دینی عمیق و همچنین مرور کامیابیها و ناکامیها در عرصه آموزش به یک سند رسیده اند و این سند مبنای همه تحولات آموزش و پرورش است و با وجود این سند بنیادین، صحبت از اسنادی مانند ۲۰۳۰، سخنی گزاف و بیهوده است.
حاجی میرزایی اظهار داشت: به دنبال انتقال از مفهوم آموزش به تربیت و انتقال از تربیت یک ساحتی به تربیت متوازن و چندساحتی است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آماده سازی دانش آموزان برای پذیرش مسئولیت اجتماعی، مشارکت در زندگی جمعی، آمادگی برای دفاع از ارزشها و اصول انقلاب اسلامی و دور کردن آنها از انفعال و آسیبهای اجتماعی از جمله ماموریتهای این وزارتخانه است.
وی ادامه داد: طی سالهایی که سند تحول بنیادین تصویب و ابلاغ شده اقدامات بسیاری در این وزارتخانه انجام شده است از جمله اینکه ۶ زیر نظام پیش بینی و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و ابلاغ شده است و براساس هر زیر نظام یک کارگروه تعبیه شده که برش ۵ ساله آموزشی تدوین و هرساله به کارگروهها ابلاغ شده است.
حاجی میرزایی اظهار کرد: اهداف دورانهای مختلف تحصیلی با همه آن ۶ اولویت در ۱۱ حوزه یادگیری تعیین شده و پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش به استحضار شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است. همچنین در کتب آموزشی نیز تغییراتی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: زمانی میتوانیم از اجرای سند کامل تحول حرف بزنیم که نتایج عینی آن در جامعه، مدرسه و سطح دانش آموزان قابل مشاهده باشد و خانواده، معلمان و دانش آموزان نیز درک درست و مناسبی از سند تحول داشته باشند. برهمین اساس بر روی ۲۵ سند تحول تاکید کردیم. تحول آفرین بودن، قابل مشاهده و ارزیابی بودن نتایج، فراگیر بودن، شوق انگیزی از جمله موارد مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش به ضرورت داشتن حداقل یک مهارت توسط دانش آموزان تاکید کرد و افزود: براساس سند تحول هر دانش آموز پس از گذراندن مقاطع تحصیلی باید یکی از مهارتها را کسب کرده باشد.
وی با اشاره به اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دوران شیوع کرونا، گفت: پدیده کرونا، نظام آموزشی ما را متحول کرد برهمین اساس ما ناچار بودیم برای جلوگیری از توقف انتقال دانش، آموزش را هرچه سریعتر آغاز کنیم. در این راستا پس از یک هفته از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا یک شبکه تلویزیونی و سپس ۳ شبکه برای ارائه آموزش به دانش آموزان اختصاص یافت.
میرزایی با اشاره به مشکلات ارائه آموزش با شبکه تلویزیونی، افزود: مشکل اساسی این نوع آموزشها ارتباط یک سویه معلم با دانش آموزان بود بر همین اساس بسیاری از دانش آموزان در مدارس به شبکههای خارجی مراجعه کردند. با توجه به مسئولیت وزارت آموزش و پرورش نسبت به دانش آموزان، شبکههایی را بر بستر اینترنت داخلی و بومی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری ایجاد کردیم این اقدام موجب شد ۷۰ درصد دانش آموزان از امکانات آموزشی مجازی برخوردار شود.
وی با اشاره به مشکلات عدم ارتباط خطوط در برخی از مناطق، اظهار کرد: برای رفع این مشکل بستههای خودآموزی تهیه شده و به صورت مکرر بین دانش آموزانی که امکان دسترسی به شبکههای تلویزیونی و مجازی را نداشتند توزیع شد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: درخصوص معیشت معلمان به عنوان یکی از اولویتهای مورد تاکید مقام معظم رهبری و نمایندگان در فاصله بهمن ۹۸ تا خرداد ۹۹ بیش از ۶۵ درصد افزایش حقوق داشته ایم که رقم قابل توجهی است.
وی با اشاره به اینکه سال ۹۸ کمترین میزان بدهی به سال بعد منتقل شد تا فرهنگیان با آرامش بیشتری کار کنند، ادامه داد: تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی که تعداد آنها براساس حکم قانون ۸۷ هزار نفر است، صورت میگیرد، یکی از شروط آن به میزان ردیف بودجه است. در سال جاری ردیف اختصاص داده شده ۲۵ هزار میلیارد تومان میباشد.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه درخصوص تبدیل وضعیت آموزشیاران باید آزمون بگیریم، اگر شرایط اجازه دهد ۲۰ تیرماه این آزمون برگزار میشود، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم از آغاز سال تحصیلی جدید ۲۵ هزار نفر را تبدیل وضعیت کنیم. برای شروع سال تحصیلی آینده ۱۹۷ هزار معلم کمبود داریم، بخشی از این کمبود از دانشگاه فرهنگیان و بخشی دیگر ماده ۲۸ و از معلمان حق التدریس تامین میشود.
وی با اشاره به اینکه پوشش پیش دبستانی از ۳۸ درصد در سال ۹۲ به ۷۴ درصد در سال ۹۹ افزایش یافته است، تصریح کرد: افزایش دختران عشایر سوادآموز ۱۱.۳ درصد، مدارس شبانه روزی در مناطق عشایر ۳۶.۶۳ درصد، افزایش یافته. همچنین
پوشش واقعی دوره ابتدایی در ایران ۹۸.۱، متوسط جهانی ۹۴ و منطقهای ۸۹.۴ درصد است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران آموزش را در دورترین مناطق کشور توزیع کرده و کسی نمیتواند بگوید امکان آموزش دیدن ندارد، بیان کرد: نرخ ارتقای دانش آموزان ابتدایی در ایران ۹۷.۵، جهان ۹۱ و منطقه ۸۹.۵ درصد است، این آمار کیفیت عملکرد را نشان میدهد.
وی با تاکید بر اینکه پوشش پیش دستانی ایران ۷۴ درصد، جهان ۵۴ و منطقه ۳۱ درصد است، عنوان کرد: نسبت ثبت نام پسران به دختران در ایران ۹۸، جهان ۸۸ و منطقه ۹۲ درصد است که این موضوع عدالت جنسیتی را نشان میدهد. همچنین نرخ تکمیل متوسطه اول در ایران ۹ درصد، جهان ۷۵.۶ و منطقه ۷۴ درصد است.