رئیس انجمن جایگاهداران CNG گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد جایگاههای CNG دستگاه کارتخوان ندارند و ما هیچ برآورد زمانی برای تجهیز جایگاهها به دستگاه کارتخوان نداریم.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، پس از تصمیم دولت به افزایش قیمت و سهمیهبندی بنزین در آبانماه سال گذشته، استقبال مردم برای جایگزینی CNG به جای بنزین به عنوان سوخت خودروها افزایش یافت. اما متاسفانه تا کنون متناسب با تقاضای مردم تمهیدات لازم اندیشیده نشده است. در این راستا یکی از گلایههای مردم ناظر به نبود دستگاه کارتخوان در جایگاههای CNG در سطح شهر است که باعث میشود جایگاهداران تنها حاضر به دریافت پول نقد از صاحبان خودروهای CNG سوز باشند.
در این بین مشکلاتی از قبیل امتناع از سوختگیری افراد فاقد پول نقد، عدم برگرداندن باقیمانده پول به صاحبان خودرو و گرو گرفتن وسایلی، چون تلفن همراه برای بازگرداندن پول نقد ایجاد شده است. در کنار این مشکلات، نقل و انتقال پول نقد در جایگاههای CNG خطر ابتلای به ویروس کرونا در این اماکن را افزایش داده است بخصوص که طبق اعلام ستاد مقابله با کرونا، جایگاههای سوخت جز پرریسکترین اماکن ابتلا به کرونا هستند. در نتیجه نقل و انتقال پول نقد در این اماکن پرریسک اجرای سیاستهای بهداشتی را عملا غیرممکن میکند.
*۵۰ درصد جایگاههای CNG دستگاه کارتخوان ندارند
در این راستا اردشیر دادرس رئیس انجمن جایگاهداران CNG در توضیح آخرین اقدامات انجام شده برای تجهیز جایگاههای CNG به دستگاه کارتخوان گفت: «یکی از دلایل نبود دستگاه کارتخوان در جایگاههای CNG این است که در این شرایط کرونا بانکها دستگاه کارتخوان نداشتهاند و هماکنون تعداد زیادی از جایگاهداران در نوبت دریافت دستگاه کارتخوان از بانکها هستند، اما هنوز دستگاهی را دریافت نکردهاند».
وی در ادامه اظهار داشت: «در حال حاضر ۵۰ درصد جایگاههای CNG دستگاه کارتخوان ندارند و هم اکنون در نوبت دریافت از بانکها هستند. به دلیل شرایط تحریم تامین و دریافت دستگاه کارتخوان از بانکها دچار مشکل است».
دادرس همچنین افزود: «هم اکنون بانکها به دلیل شرایط تحریمی دستگاه پوز ندارند و هیچ برآورد زمانی نیز درباره تجهیز همه جایگاههای CNG به دستگاه پوز وجود ندارد».
رئیس انجمن جایگاهداران تاکید کرد: «اتفاقا وجود دستگاه کارتخوان و حذف روش فعلی مبنی بر دریافت پول نقد به نفع جایگاهداران است، زیرا بخشی از کار آنها در شمارش پول نقد کاهش مییابد. در نتیجه انگیزه کافی برای دریافت کارتخوان از بانکها برای آنها وجود دارد».
* خلف وعده انجمن صنفی جایگاهداران CNG در تجهیز جایگاهها به دستگاه کارتخوان
این اظهارات رئیس انجمن جایگاهداران CNG در حالی است که ایشان اعلام کرده بود که همه جایگاههای CNG تا آخر سال ۹۸ مجهز به دستگاه کارتخوان خواهند شد. اردشیر دادرس در بخشی از این مصاحبه گفته بود: «الان ۲۰ درصد جایگاهها کارتخوان ندارند که این تعداد نیز تا قبل از اجرای طرح هوشمندسازی در حال ساماندهی و حل این مشکل هستند. ما قطعا به آنها فراخوان خواهیم داد تا این مشکل تا آخر سال حل شود».
همچنین نکته دیگر درباره اظهارات متناقض رئیس انجمن جایگاهداران CNG ناظر به آمار تعداد جایگاههای CNG فاقد دستگاه کارتخوان است که در مصاحبه قبلی این عدد ۲۰ درصد تعداد کل جایگاههای CNG مطرح شده بود و هم اکنون این آمار به ۵۰ درصد تعداد کل جایگاهها رسیده است. همچنین به نظر میرسد نبود دستگاه کارتخوان در جایگاههای CNG ارتباط چندانی با شرایط تحریم نداشته باشد.
وجود این دست مشکلات در جایگاههای CNG در شرایط کرونایی کشور در حالی است وزارت نفت اخیرا از سامانه جدید طرح رایگان دوگانهسوز کردن خودروهای عمومی به منظور سهولت در فرآیند ثبتنام، نوبتگیری و بررسی نهایی متقاضیان گازسوز کردن خودروهای عمومی، بطور رسمی رونمایی کرده است.
بر اساس این طرح و بر پایه مصوبه اخیر شورای اقتصاد، از طریق اعطای تسهیلات رایگان، حدود یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو به سمت سوخت پاک و ارزان سیانجی هدایت خواهند شد که شامل ۱۰۰ درصد بخش حملونقل مسافر و بار در کشور است. هم اکنون طرح رایگان گازسوز کردن خودروهای عمومی با گازسوز کردن ۶۰۰ دستگاه وانتبار کلید خورده است.
در نتیجه با توجه به برنامه وزارت نفت برای هدایت تقاضای سوخت به CNG و افزایش استفاده از این سوخت توسط صاحبان خودرو، ضرورت تامین زیرساخت اولیه و امکانات کافی از جمله دستگاههای کارتخوان برای جایگاههای CNG بیش از گذشته اهمیت مییابد.