وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی اعلام کرد: تمامی مجوزهای ۴۰ گانه صادره از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمانهای تابعه در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری و متناظر با آن، پنجره واحد اطلاع رسانی و درخواست مجوز های مرتبط در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز طراحی شده است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، "محمد شریعتمداری " درنشست شورای راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: ۴۰ عنوان مجوز با معرفی کامل شرایط و فرآیند های اخذ آن به صورت شفاف در دسترس عموم قرار گرفته و بیش از ۶۰ درصد مجوزها دست کم در یک مرحله الکترونیکی شده است و بقیه نیز با برنامه ریزیهای انجام شده ظرف ۳ ماه آینده الکترونیکی میشود.
وی با بیان اینکه ایجاد پنجره واحد مجوزها، نقش مهمی در بهبود شاخصهای فضای کسب و کار دارد، افزود: برای تبادل داده بین دستگاهها، تمامی سرویسهای موجود در GSB (درگاه تبادل داده بین دستگاهی) بدون محدودیت در چارچوب مقررات مربوطه در اختیار همه دستگاهها قرار خواهد گرفت و کمیته تبادل داده این وزارتخانه مسئولیت روانسازی، تسهیل و تسریع تبادل بین دستگاهها را عهده دار خواهد بود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: یکی ازمهمترین اقداماتی که دولت و رئیسجمهوری بر آن تاکید دارند توسعه دولت الکترونیک تا پایان سال جاری است به گونهای که باید با تامین و تجهیز زیرساخت ها، دولت الکترونیک به بلوغ کامل برسد.
شریعتمداری گفت: تمام تلاش خود را در این زمینه به کار خواهیم گرفت به گونهای که با تکمیل و نهایی شدن دولت الکترونیک، ارائه خدمات به مخاطبان و جامعه هدف با رشد قابل توجهی روبرو شود.
کاهش مراجعه حضوری ۳۷ میلیون نفر به سازمان تامین اجتماعی
وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی به اقدامات سازمان تامین اجتماعی در حوزه خدمات الکترونیک به جامعه هدف اشاره کرد و افزود: با توجه به گستردگی مخاطبان این سازمان، با ارائه خدمات الکترونیکی مراجعه حضوری ۳۷ میلیون نفر کاهش پیدا کرده است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه خدمات الکترونیک باید با قوت بیشتری پیگیری شود، تصریح کرد: با راه اندازی سامانههای الکترونیکی در معاونتهای این وزارتخانه از جمله روابط کار، بسیاری از خدمات به صورت غیرحضوری ارائه میشود.
شریعتمداری بر ضرورت تحول دیجیتال در واحدهای زیرمجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید و اظهار کرد: میتوان از نهادهای دارای منابع مالی این وزارتخانه با رعایت مسئولیت اجتماعی در جهت الکترونیکی کردن خدمات در سازمانهای زیرمجموعه این وزارتخانه استفاده کرد.
پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان یک دستاورد بزرگ ملی است
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به عنوان یک دستاورد بزرگ ملی یاد کرد و افزود: راه اندازی این پایگاه موجب جبران خلاء فقر اطلاعات و جلوگیری از هدر رفتن هزینهها میشود.
وی بر ضرورت حمایت مادی و معنوی از این پروژه ملی تاکید کرد و افزود: تامین همه نیازهای این پایگاه اعم از تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری یک ضرورت اجتنابناپذیر است.
شریعتمداری تصریح کرد: با نگاه کلان به این موضوع میتوان پیشنهاد تبدیل پایگاه رفاه ایرانیان به سازمان ملی اطلاعات رفاهی ایرانیان را مطرح کرد.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص اهمیت پایگاه رفاه ایرانیان اظهار داشت: شناسایی اقشار کم درآمد، اختصاص یارانه معیشتی به آنان، شناسایی ۸۸ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) که یارانه معیشتی دریافت نمیکردند، شناسایی خانههای استیجاری و افراد فاقد خودرو با تشکیل پایگاه رفاه ایرانیان، میسر شد.
وی تصریح کرد: آگاهی از وضعیت اقتصادی و جغرافیایی جمعیت کشور، دارایی بسیار با ارزشی است که در این پایگاه وجود دارد.
شریعتمداری صیانت از این پایگاه را مهم ارزیابی کرد و افزود: حفظ نیروی انسانی و تامین امنیت شغلی مورد نیاز برای این پایگاه لازم و ضروری است.
جهانگرد: در حوزه دولت الکترونیک، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خود یک دولت کامل است
در ادامه، " نصرالله جهانگرد" عضو شورای راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور دولت اللکترونیک نیز با بیان اینکه با توجه به شرایط کرونا در کشور، توسعه خدمات الکترونیک در تمامی حوزهها ضروری به نظر میرسد افزود: امروز در کشور جلسات با توجه به شرایط کرونا به صورت ویدئو کنفرانس و غیر حضوری انجام میشود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تحول بزرگی در حوزه الکترونیکی کردن امور ایجاد شده است افزود: سرعت بخشی به دسترسی الکترونیکی جزء الزامات توسعه است.
جهانگرد تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله دستگاههایی است که تحول دیجیتال را به صورت واقعی در حال اجرادارد.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور دولت اللکترونیک، تعامل میان سازمانها را در این زمینه مهم ارزیابی کرد و افزود: با اراده و عزم جدی میتوان پایگاههای اطلاعاتی یکپارچه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و زیر مجموعههای آن ایجاد کرد.
وی بر ضرورت تغییر تفکر و نگاه در حوزه خدمات دیجیتال و الکترونیک تاکید کرد و افزود: با الکترونیکی کردن امور و به کارگیری تکنولوژیهای نوین، پیشرفت و تسریع در کارها به سهولت انجام میشود.
رضوی: اولین بخشنامه صادره از سوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، شفاف سازی مجوزها و ایجاد تکمیل اطلاعات درگاه ملی مجوزها بود
"سیدجوادرضوی "، دبیر شورای راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات و رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص مصوبات شورای راهبردی فناوری اطلاعات و ار تباطات ارائه کرد و افزود: در اولین روز کاری در سال جدید، اولین بخشنامه صادره از سوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی که به نام سال جهش تولید نام گذاری شده است، شفاف سازی مجوزها و ایجاد تکمیل اطلاعات درگاه ملی مجوزها بود.
وی ادامه داد: متناظر با درگاه ملی مجوزها در پرتال این وزارتخانه و با نشانی mojavez.mcls.gov. Ir، تمامی شناسنامه مجوزهای وزارتخانه شامل شرایط و مراحل اخذ، درگاه درخواست، راهنمای کاربری و کلیه اطلاعات مورد نیاز در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری، با اشاره به اقدامات انجام شده، مصوبات اولین نشست شورای راهبردی اطلاعات و ارتباطات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تجمیع و تکمیل در سطح وزارتخانه و سازمانهای زیر مجموعه را تشریح کرد.
رضوی گفت: بهینه سازی فرآیند واگذاری داده و اطلاعات بر بستر شبکه ملی اطلاعات و ایجاد ساز و کار الکترونیکی درخواست وب سرویسهای اطلاعات این وزارتخانه از از جمله این اقدامات است.
وی بسترسازی ایجاد دیتا کاتالوگ اطلاعاتی، تهیه شناسنامه وب سرویسها و سرویس کاتالوگ خدمات و سرویسهای این وزارتخانه، شکل دهی خوشه رفاه و تامین اجتماعی و طراحی، پیاده سازی گذرگاه ارتباطی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتصال آن به شبکه ملی اطلاعات سازمان فنآوری اطلاعات ایران را از دیگر اقدامات مهم برنامه ریزی شده در سال جاری برشمرد.
رضوی ادامه داد: به زودی خبر تکمیلی رونمایی از سامانه api.mcls.gov.ir جهت بهره برداری به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.