به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در حالی که آمریکاییها تلاش دارند تا با اعمال و تشدید تحریمها، اقتصاد ایران اسلامی را از پای درآورند و تولید ما را منزوی کنند، خودروسازان خصوصی برای بقا و البته رشد تولیدات تلاش میکنند.
خودروسازان خصوصی که برخلاف دولتیها پشتشان به انواع حمایتها گرم نیست، این روزها با مشکلات عدیدهای مواجه هستند؛ اما هنوز مقابل تحریمهای آمریکایی سر خم نکردهاند و برای داخلیسازی قطعات تلاش میکنند.
این روزها، انواع مشکلات اقتصادی و تنگناهای قانونی و مدیریتی، دو کارخانه بزرگ اتوبوسسازی و خودروسازی خصوصی که در سمنان فعالیت دارند و صدها کارگر را زیرپوشش قرار دادهاند، آزار میدهد؛ اما این امر باعث نشده است تا آنها تولید را رها کنند.
تأمین نیازها علیرغم تحریمهای سنگین آمریکا
عبدالله اکبریراد، مدیر و مالک شرکت اتوبوسسازی عقابافشان که در سمنان فعالیت دارد، در همین زمینه میگوید: صنعت در کشور مظلوم است و باید توجه بیشتری به آن شود؛ ۷۰ درصد از صنعت کشور در اختیار دولت بوده و ۳۰ درصد توسط بخش خصوصی مدیریت میشود.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات صنایع خودروساز سنگین همچون عقابافشان، بحث قیمتگذاری و ورود شورای قیمتگذاری در این مقوله است.
مالک شرکت اتوبوسسازی عقابافشان بیان کرد: تولید محصولات باکیفیت، ارائه خدمات خوب به مشتریان و رعایت استانداردهای بینالمللی سه اصل اساسی شرکت عقابافشان است.
اکبریراد اضافه کرد: عقابافشان جزو معدود شرکتهایی است که به تمام تعهدات خود عمل کرده؛ ۹۵ درصد از تولید ناوگان مسافری کشور در بخشهای برونشهری و درونشهری در اختیار شرکت عقابافشان است.
وی بیان کرد: با اقدامات انجامشده توسط مدیران شرکت عقابافشان و مشارکت شرکای تجاری این شرکت، علیرغم تحریمهای سنگین وضعشده توسط آمریکا، تاکنون نیازهای این مجموعه تأمین شده است.
مالک شرکت اتوبوسسازی عقابافشان بیان کرد: مجموعه وزارت کشور مهمترین مشتری تولیدات مجموعه عقابافشان است؛ در سفر رئیسجمهوری به کشور ترکمنستان، یک دستگاه از تولیدات شرکت عقابافشان از سوی حجتالاسلام روحانی بهعنوان نماد صنعت ایران به رئیسجمهور ترکمنستان اهدا شد.
اکبریراد ادامه داد: با تلاشهای صورتگرفته در بخش تحقیقات و پژوهش شرکت عقابافشان و مشارکت شرکت مپنا، بهزودی نخستین اتوبوس برقی این شرکت تولید خواهد شد.
وی بیان کرد: ترخیص قطعات خریداریشده شرکت عقابافشان از گمرک خواسته ضروری مدیران این شرکت از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
مالک شرکت اتوبوسسازی عقابافشان گفت: از وزیر و مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سفر به استان سمنان و بازدید از مجموعه عقابافشان رسماً دعوت به عمل آورده و امیدواریم این دعوت پذیرفته شود.
تحقق بخش اندکی از ظرفیت ۱۲۰ هزار دستگاهی!
عوض دیدار، مدیرعامل شرکت خودروسازی فردا هم که در سمنان مستقر است، میگوید: بنای اولیه شرکت خودروسازی فردا در سال ۱۳۹۲ توسط شرکت ایران خودرو در شهرک صنعتی سمنان احداث شد.
وی بیان کرد: بعد از سه سال وقفه در عملیات ساخت، این مجموعه نهایتاً در سال ۱۳۹۵ به پیشنهاد وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت در اختیار مالکان فعلی این شرکت قرار گرفت و تکمیل شد.
مدیرعامل شرکت خودروسازی فردا ظرفیت نهایی تولیدات شرکت خودروسازی فردا را ۱۲۰ هزار خودرو در سال عنوان و بیان کرد: توانمندی فنی و تجهیزاتی بالای شرکت خودروسازی فردا، قابلیت تولید سالانه ۱۲۰ هزار خودرو با تولید حداقل ۱۰۰ خودرو بهصورت روزانه را برای این مجموعه ایجاد کرده؛ اما بنا به دلایل مختلف ازجمله عدم اجرای برخی توافقات قبلی این شرکت با شرکای تجاری خود، در حال حاضر روزانه کمتر از ۲۰ دستگاه خودرو تولید میشود.
دیدار بیان کرد: یکی از برنامههای بسیار کاربردی و مفید شرکت خودروسازی فردا برنامهریزی برای تولید ۱۵ هزار دستگاه خودروی برقی است.
وی تصریح کرد: شرکت خودروسازی فردا خود را متعهد به تولید فناوری و داخلیسازی قطعات خودروهای تولیدی دانسته و تلاش کرده است تا در این راستا اقدامات کاربردی و مناسبی را به انجام رساند.
بارقه لغو تمام محدودیتها برای اعطای تسهیلات
حسین مدرسخیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت هم که در دیدار با استاندار سمنان حضور یافته بود، گفت: تولیدات شرکت عقابافشان و خودروسازی فردا در استان سمنان موجب افتخار و مباهات کل کشور است و از دیدگاه ما، شرکت عقابافشان با این سطح از تولید و پوشش گسترده در سطح کشور و اهمیت فعالیت آن، بهعنوان یک شرکت ملی محسوب میشود.
وی بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در ترخیص کالاهای خریداریشده توسط شرکت عقابافشان مساعدت خواهد کرد.
مصوبات ستاد تسهیل در استانها، میتواند موجب لغو تمام محدودیتها برای اعطای تسهیلات شود
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکتهای تولیدی و صنعتی بهمنظور بهرهمندی از تسهیلات ماده ۱۸ درخواست خود را ارائه دهند و فعالیت مؤثر و کامل واحدهای تولیدی و صنعتی در سال جهش تولید اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
مدرسخیابانی بیان کرد: فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صمت، بهمنظور بررسی وضع واحدهای تولیدی و صنعتی استان و بهویژه دو شرکت عقابافشان و خودروسازی فردا بهزودی به استان سمنان سفر خواهد کرد.
وی بیان کرد: مصوبات ستاد تسهیل در استانها، میتواند موجب لغو تمام محدودیتها برای اعطای تسهیلات شود.
دولت کجای کار است؟
اما با این همه، پرسشی که امروز مطرح میشود، این است که در سال «جهش تولید»، دولت دقیقاً کجای کار حمایت از بخش خصوصی فعال و پویا در بخش صنعت قرار دارد؟
فعالان صنعتی و تولیدی استان سمنان و دستاندرکاران بخش خصوصی امروز میپرسند دولت تا چه اندازه به نقش حمایتی خود از صنایع بهویژه صنایع مادر کشورمان عمل خواهد کرد؟
برخی فعالان صنعت اتوبوسسازی عقیده دارند که دیگر نیازی به واردات اتوبوس از خارج کشور نیست؛ اما هنوز شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد جزئیات خرید یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از خارج از کشور توضیحی نداده است.
وزارت صمت امروز باید پاسخگو باشد چرا زمانی که خود میتوانیم اتوبوس تولید کنیم، ممنوعیت واردات اتوبوس اعلام نمیشود؟ از طرفی، وزارت کشور هم باید پاسخگو باشد که چرا شهرداریها از تولید داخلی حمایت نمیکنند؟
تسهیل در برخی فرایندهای قانونی، البته با رعایت همه موازین، شاید مهمترین اقدامی باشد که از دولت در شرایط سخت کنونی انتظار میرود.