
کد خبر:۸۵۹۶۵۳
اجرای سنجش کلاس اولیها در ۲۲۰۰ پایگاه در سراسر کشور
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کلاس اولیها در ۲۲۰۰ پایگاه توسط ۲۰ هزار نیروی متخصص خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم افتتاحیه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان با بیان اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی مورد سنجش قرار خواهند گرفت، اظهارکرد: با توجه به شرایط کرونا برنامه سنجش با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی در بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ پایگاه توسط ۲۰ هزار نیروی متخصص اجرا میشود.
وی با بیان اینکه حفظ سلامت نوآموزان اصل اساسی در طرح سنجش سال جاری است افزود: رعایت کامل موارد بهداشتی و ضدعفونی پایگاه ها، افزایش ۲۰۰ پایگاه در سطح کشور، ایجاد اتاق انتظار، کاهش پذیرش روزانه از ۴۰ نفر به ۲۰ نفر، افزایش ساعت کار پایگاهها از ۴ ساعت به ۵ ساعت، افزایش زمان سنجش از ۱۵ دقیقه به ۳۰ دقیقه، راه اندازی شیفت عصر در برخی پایگاه ها، ایجاد درگاه پرداخت الکترونیکی، دو برابر کردن ابزارهای آزماینده تحصیلی و اجرای سنجش پیش دبستانیها از مهر ماه از جمله مواردی است که برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت شرایط بهداشتی در پایگاهها در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان چرایی اجرای برنامه سنجش گفت: بر اساس مصوبه هیأت دولت در سال ۷۵، اساسنامه سازمان و قانون برنامه پنج ساله اجرای طرح سنجش الزامی است.
وی افزود: در سند تحول بنیادین بر ارتقای کیفیت و عدالت تاکید شده است و اجرای این طرح راهی برای کنترل افت تحصیلی و ارتقای کیفیت است.
معاونوزیر با بیان اینکه در این طرح گروههای هفتگانه دارای نیاز ویژه شناسایی میشوند اظهار داشت: در این طرح نوآموزان با آسیب بینایی، آسیب شنوایی، کم توان ذهنی، جسمی حرکتی، طیف اتیسم، چند معلولیتی و دارای مشکلات ویژه یادگیری شناسایی شده و در مدارس استثنایی و تلفیقی جایدهی میشوند.
وی افزود: حفظ و ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری ها، شناسایی میزان شیوع اختلالات، تهیه شناسنامه الکترونیک سلامت، پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها، شناسایی و تشخیص به موقع و حایدهی مناسب دانش آموزان در مدارس از اهداف طرح سنجش میباشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شناسایی درست، پوشش حداکثری و مداخله بهنگام و استاندارد منجر به آموزش و پرورش با کیفیت میشود افزود: برای تحقق این هدف اولین گام شناسایی به موقع است که برنامه سنجش چنین رسالتی را بر دوش دارد.
وی افزود: برنامه سنجش از سال ۷۳ با پوشش ۱.۵ درصدی شروع شد و در سال گذشته ۹۷.۶ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش طرح قرار گرفتند.
حسینی ادامه داد: از سال ۱۳۹۴ نوآموزان پیش دبستانی نیز تحت پوشش طرح قرار گرفتند و پوشش این نوآموزان از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد در سال گذشته رسید.
وی تصریح کرد: در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۵۵ درصدی پیش دبستانیها هدفگذاری شده است.
حسینی به بیان آماری از طرح سنجش در سال گذشته پرداخت و افزود: بر اساس نتایج سال گذشته طرح سنجش ۶۰۲ دانش آموزان بدو ورود چپ دست هستند، ۵.۲ آنان دوره پیش دبستانی را نگذرانده اند، ۳.۴ این نوآموزان دارای پدر بی سواد و ۴.۴ آنان نیز دارای پدر بی سواد هستند.
وی افزود: ۵.۵ درصد نوآموزان دارای چاقی شدید و ۱.۴ دارای لاغری شدید هستند و ۲۲ درصد والدین دانش آموزان نیز دارای نسبت خویشاوندی هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دوره پیش دبستانی در استثنایی اجباری و زود هنگام است اظهار داشت: هم اکنون ۶۳۷ کودک زیر ۴ سال تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند.
حسینی با بیان اینکه بسته مداخلات بهنگام طلایی در راستای مداخلات موثر و به موقع تدوین شده است اظهار داشت: در راستای شناسایی به موقع و از طریق مشارکت وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی افزایش ۸ درصدی پوشش پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی هدفگذاری شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان مراحل سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت: پس از سنجش نوآموزان در پایگاههای اولیه و در صورتی که پایگاه تشخیص دهد نوآمور به یکی از ۸۰۰ پایگاه تخصصی ارجاع داده میشود.
وی افزود: بر اساس نتایج سنجش سال گذشته ۱۰.۹ نوآموزان بدو ورود به دبستان ارجاع تخصصی به پاییگاههای سنجش هوش داده شده اند. همچنین ۲.۱ نوآموزان دارای آسیب شنوایی، ۵.۷ دارای آسیب بینایی و ۷۰ هزار نیز دیر آموز هستند.
وی تصریح کرد: بر اساس نتایج طرح سنجش در سال گذشته ده هزار از دانش آموزان نیاز به حضور در مدارس خاص استثنایی داشتند.
حسینی گفت: تاکنون ۸۰میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات و ضدعفونی کردن پایگاههای سنجش اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه حفظ سلامت نوآموزان اصل اساسی در طرح سنجش سال جاری است افزود: رعایت کامل موارد بهداشتی و ضدعفونی پایگاه ها، افزایش ۲۰۰ پایگاه در سطح کشور، ایجاد اتاق انتظار، کاهش پذیرش روزانه از ۴۰ نفر به ۲۰ نفر، افزایش ساعت کار پایگاهها از ۴ ساعت به ۵ ساعت، افزایش زمان سنجش از ۱۵ دقیقه به ۳۰ دقیقه، راه اندازی شیفت عصر در برخی پایگاه ها، ایجاد درگاه پرداخت الکترونیکی، دو برابر کردن ابزارهای آزماینده تحصیلی و اجرای سنجش پیش دبستانیها از مهر ماه از جمله مواردی است که برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت شرایط بهداشتی در پایگاهها در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان چرایی اجرای برنامه سنجش گفت: بر اساس مصوبه هیأت دولت در سال ۷۵، اساسنامه سازمان و قانون برنامه پنج ساله اجرای طرح سنجش الزامی است.
وی افزود: در سند تحول بنیادین بر ارتقای کیفیت و عدالت تاکید شده است و اجرای این طرح راهی برای کنترل افت تحصیلی و ارتقای کیفیت است.
معاونوزیر با بیان اینکه در این طرح گروههای هفتگانه دارای نیاز ویژه شناسایی میشوند اظهار داشت: در این طرح نوآموزان با آسیب بینایی، آسیب شنوایی، کم توان ذهنی، جسمی حرکتی، طیف اتیسم، چند معلولیتی و دارای مشکلات ویژه یادگیری شناسایی شده و در مدارس استثنایی و تلفیقی جایدهی میشوند.
وی افزود: حفظ و ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری ها، شناسایی میزان شیوع اختلالات، تهیه شناسنامه الکترونیک سلامت، پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها، شناسایی و تشخیص به موقع و حایدهی مناسب دانش آموزان در مدارس از اهداف طرح سنجش میباشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شناسایی درست، پوشش حداکثری و مداخله بهنگام و استاندارد منجر به آموزش و پرورش با کیفیت میشود افزود: برای تحقق این هدف اولین گام شناسایی به موقع است که برنامه سنجش چنین رسالتی را بر دوش دارد.
وی افزود: برنامه سنجش از سال ۷۳ با پوشش ۱.۵ درصدی شروع شد و در سال گذشته ۹۷.۶ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش طرح قرار گرفتند.
حسینی ادامه داد: از سال ۱۳۹۴ نوآموزان پیش دبستانی نیز تحت پوشش طرح قرار گرفتند و پوشش این نوآموزان از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد در سال گذشته رسید.
وی تصریح کرد: در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۵۵ درصدی پیش دبستانیها هدفگذاری شده است.
حسینی به بیان آماری از طرح سنجش در سال گذشته پرداخت و افزود: بر اساس نتایج سال گذشته طرح سنجش ۶۰۲ دانش آموزان بدو ورود چپ دست هستند، ۵.۲ آنان دوره پیش دبستانی را نگذرانده اند، ۳.۴ این نوآموزان دارای پدر بی سواد و ۴.۴ آنان نیز دارای پدر بی سواد هستند.
وی افزود: ۵.۵ درصد نوآموزان دارای چاقی شدید و ۱.۴ دارای لاغری شدید هستند و ۲۲ درصد والدین دانش آموزان نیز دارای نسبت خویشاوندی هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دوره پیش دبستانی در استثنایی اجباری و زود هنگام است اظهار داشت: هم اکنون ۶۳۷ کودک زیر ۴ سال تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند.
حسینی با بیان اینکه بسته مداخلات بهنگام طلایی در راستای مداخلات موثر و به موقع تدوین شده است اظهار داشت: در راستای شناسایی به موقع و از طریق مشارکت وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی افزایش ۸ درصدی پوشش پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی هدفگذاری شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان مراحل سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت: پس از سنجش نوآموزان در پایگاههای اولیه و در صورتی که پایگاه تشخیص دهد نوآمور به یکی از ۸۰۰ پایگاه تخصصی ارجاع داده میشود.
وی افزود: بر اساس نتایج سنجش سال گذشته ۱۰.۹ نوآموزان بدو ورود به دبستان ارجاع تخصصی به پاییگاههای سنجش هوش داده شده اند. همچنین ۲.۱ نوآموزان دارای آسیب شنوایی، ۵.۷ دارای آسیب بینایی و ۷۰ هزار نیز دیر آموز هستند.
وی تصریح کرد: بر اساس نتایج طرح سنجش در سال گذشته ده هزار از دانش آموزان نیاز به حضور در مدارس خاص استثنایی داشتند.
حسینی گفت: تاکنون ۸۰میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات و ضدعفونی کردن پایگاههای سنجش اختصاص یافته است.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.