آخرین اخبار:
کد خبر:۸۵۹۲۶۳

لزوم تعیین مسیر هدایت تحصیلی از پیش دبستانی

مدیرکل سابق ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: نیازمند آن هستیم که مسیر هدایت تحصیلی را از پیش دبستانی و ابتدایی در قالب یک نظام جامع تعریف و میزانی از منابع و امکاناتی که داریم را به دوره ابتدایی اختصاص دهیم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مرتضی شکوهی با بیان اینکه شناسایی استعداد و توانایی‌های دانش آموزان در دوره ابتدایی از اهمیت بالاتری برخوردار است گفت: اگر بخواهیم به یک هدایت تحصیلی مطلوبی دست یابیم باید فرایند شناسایی استعداد دانش آموزان به خوبی در دوره ابتدایی صورت بگیرد.

وی افزود: اگر چه تلاش‌های خوبی در قالب ارزشیابی توصیفی و اجرای برنامه شهاب که از پایه چهارم ابتدایی شروع می‌شود انجام گرفته است، اما در دروه ابتدایی باید بیشتر زمان را صرف شناسایی استعداد‌ها کنیم.

مدیرکل سابق ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در دوره ابتدایی استعداد‌ها شناسایی شوند تا در دوره‌ای که قرار است هدایت تحصیلی انجام شود این کار مبتنی بر همان استعداد‌ها صورت پذیرد عنوان کرد: در دوره ابتدایی اقدام نظام‌مند برای شناسایی استعداد‌ها انجام نشده ودر حد طرح شهاب بوده است.

شکوهی در پاسخ به اینکه تا کنون چه اقداماتی انجام شده و اکنون باید چه کنیم؟ گفت: شناسایی استعداد‌ها در دوره ابتدایی باید انجام شود، اما در عمل اگرچه معلمین ما که در دوه ابتدایی کار میکنند در راستای دستیابی به اهداف یادگیری به شناسایی استعداد‌ها کمک می‌کنند، ولی اینکه یک نظام جامعی آماده شده باشد تا معلم از دوره ابتدایی و حتی از پیش دبستانی به صورت نظام‌مند به آن بپردازد اکنون وجود ندارد.

وی ادامه داد: به رغم تلاش‌ها و تاکیدات شناسایی استعداد‌ها به صورت روش‌مند انجام نشده و در دوره ابتدایی مشاور نداریم و بسیار محدود در برخی مدارس مشاور حضور دارد و نقش مشاور توسط معلم ایفا می‌شود.

وی با بیان اینکه نیازمند آن هستیم که مسیر هدایت تحصیلی را از پیش دبستانی و ابتدایی در قالب یک نظام جامع تعریف و میزانی از منابع و امکاناتی که داریم را به دوره ابتدایی اختصاص دهیم گفت: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دانش آموز تا کلاس نهم حداقل شناخت را از خودش داشته باشد و در پایه نهم دست به انتخاب درست رشته تحصیلی بزند.

مدیرکل سابق ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه اگر خانواده‌ها این مطالبه را به عنوان مطالبه اصلی خود درنظر بگیرند و فقط دنبال این نباشند که چقدر به محفوظات و دانستنی‌های فرزندشان افزوده می‌شود، مدرسه کارکرد واقعی خود را در شناسایی استعداد‌ها و توانمندی‌ها می‌شناسد گفت: در این صورت آموزش و پرورش هم خودش را بیش از این مقید می‌داند که به این مطالبه پاسخ بدهد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار