رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: به دنبال اجرای هرچه بهتر زیر نظام فضا و تجهیزات، ۲ طرح تحولی مشارکتهای مردمی و مکانیابی مدارس در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهراله رخشانیمهر در جلسه با مدیران ادارات کل استانها با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر و با توجه به محدودیت بودجه تعدادی از پروژههای آموزشی نیمه کاره رها شدند، اظهار کرد: در شرایط فعلی تمرکز اصلی ما بر تکمیل پروژههای نیمه تمامی است که سالها از آغاز فعالیت آن گذشته و هنوز تکمیل نشده است.
وی ادامه داد: طی چند سال اخیر بودجه سازمان نوسازی مدارس کشور از ۴۷۰ میلیارد تومان تخصیص به ۳ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان افزایش یافت و در نظر داریم پروژههای نیمه تمام را در اولویت کار خود قرار دهیم.
رخشانی مهر با اشاره به طرحهای تحولی آجر به آجر و استقرار سامانه مکانیابی مدارس اظهار کرد: با توجه به اهمیت اجرای اسناد بالادستی و به ویژه زیرنظام فضا و تجهیزات این طرح به منظور اجرای هرچه بهتر اسناد طراحی شده است.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به تشریح اهمیت استقرار سامانه مکان یابی پرداخت و گفت: پروژههایی در مناطق مختلف وجود دارند که در شرایط فعلی خالی از دانشآموز است و گاه کاربریهای دیگر غیر آموزشی براز آن در نظر میگیرند که بازخورد نامناسبی در جامعه به دنبال دارد همچنین در جریان سیلهای اخیر مدارسی در بستر یا حاشیه رودخانه داشتیم که در نهایت آسیب دیدند البته در جانمایی مجدد مدارس جدید مکان مناسب تعبیه کردیم.
رخشانی مهر با بیان اینکه در زیر نظام فضا و تجهیزات به موضوعات مکان یابی توجه شده است، گفت: شاخصههای مهم مکان یابی را در سامانه در نظر گرفتیم همچنین بخش دوم سامانه را آماده کردیم و دو استان به عنوان پایلوت اطلاعات را وارد میکنند البته موضوع مهم آن است که اطلاعات مربوطه از قبیل اطلاعات جانمایی مسیلها را بابد از دستگاههای مربوطه گرفته و در این سامانه اعمال کنیم.
وی ادامه داد: باید موقعیت مکانی مدارس موجود و اراضی آن را داشته باشیم و مطلع باشیم که در ساخت فضاهای جدید از این اطلاعات بهره بگیریم و در نهایت بعد از تکمیل سامانه مدیریت کار بر عهده ادارات کل آموزش و پرورش خواهد بود.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در ادامه به اجرای طرح مشارکتهای مردمی پرداخت و گفت: تاکنون ۳۰ هزار خیر در کشور فعالیت دارند و در سال ۹۸ حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک به مدرسه سازی داشتند البته با توجه به اینکه فرهنگ کار خیر و مشارکت در کشو مان رونق دارد امکانی فراهم شد تا تعداد بیشتری از مردم در موضوع مدرسه سازی مشارکت کنند بر همین اساس بسته تحولی آجر به آجر را اجرایی کردیم.
رخشانیمهر گفت: بسته آجر به آجر امکان مشارکت هرچه بیشتر مردم را فراهم میکند و برای ورود به طرح سامانه مهر مدرسه را طراحی کردیم که در آن پروژههای نیازمند ورود خیرین موجود است همچنین امکان رصد اطلاعات وجود دارد علاوه بر آن کد ذیتوزز #۲۴# را برای کمک به مدرسه سازی فعال کردیم.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس ما فرسوده است، بیان کرد: در نظر داریم برای رونق طرح آجر به آجر و توسعه مشارکتهای مردمی در هر منطقه کشور پروژهای از محل این طرح ساخته شود همچنین باید توجه داشته باشیم که دولت به پروژههای مشارکتی کمک میکند و سهم دولت در این پروژهها از سال ۹۶ با ۲۰۰ میلیارد تومان به ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است بنابراین برای مشارکت با خیرین مشکلی نداریم.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در پایان همچنین از اعلام آمادگی برای تدوین زندگینامه خیرین مدرسه ساز خبر داد و گفت: این کار ضمن تجلیل از آنها موجب تشویق سایرین میشود.