
کد خبر:۸۵۸۱۶۶
حاجی میرزایی مطرح کرد
۶ شاخص بستههای اجرایی تحولی آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش، تحول آفرینی، تحقق پذیری، شوق انگیزی، سنجش پذیری، زود بازده بودن، فراگیری، مدرسه محوری را از ویژگیهای بستههای تحولی آموزش و پرورش بر شمرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت اجرای بستههای اجرایی تحولی که منبعث از سند تحول آموزش و پرورش است، اظهار کرد: در تدوین بستههای اجرایی تحولی ۶ شاخص شامل تحول آفرینی، تحقق پذیری، شوق انگیزی، سنجش پذیری، زود بازده بودن، فراگیری، مدرسه محوری مد نظر بوده است.
وزیر آموزش و پرورش در تشریح شاخصهای مد نظر گفت: هریک از شاخصهای مطرح شده در بستههای تحولی برای آموزش و پرورش معنایی دارد.
وی افزود: تحول آفرین بودن به معنای قابلیت تغییر روندها و فرایندهای موجود را به شیوه خلاقانه و نوآورانه داشته و دستیابی به آموزش و پرورش و مدرسه در تراز جمهوری اسلامی ایران را تسهیل کند.
حاجیمیرزایی ادامه داد: تحقق پذیر بودن به معنای با توجه به منابع، امکانات و شرایط موجود، اجرای آن امکان پذیر و اثربخش باشد و شوق انگیز بودن به معنای ایجاد شور و نشاط و امیدواری در ذینفعان (دانش آموزان، معلمان، خانوادههای مسئولین نهادهای فرادستی) نماید و قابلیت مشروعیت بخشی به برنامههای تحولی داشته باشد.
وی با بیان اینکه سنجش پذیر بودن به معنای برنامهها قابلیت پایش، سنجش (کمی و کیفی) وارزیابی را داشته باشد، گفت: زود بازده بودن به معنای نتایج حاصله در کوتاه مدت، قابل مشاهده و دستیابی باشد؛ فراگیر بودن به معنای اینکه برای حداکثر مدارس و مخاطبان قابلیت اجرا داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه محور بودن به معنای برنامهها معطوف به کانون تعول یعنی مدرسه باشد و نتایج آن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم فرایند تعلیم و تربیت دانشآموزان را متأثر کند.
حاجی میرزایی عملکرد هر بسته تحولی را بطور مستقیم به عملکرد معاونتها و سازمانهای مجری وابسته دانست و اظهار کرد: سطح بلوغ سازمانی در گروی عوامل درونی و محیطی متعددی است که مهمترین آنها سطح شایستگیهای نیروی انسانی است؛ لذا لازم است تمام مجریان و دست اندرکاران اجرای بستههای تحولی، با مبانی نظری سند تحول بنیادین و مفاهیم و آموزههای آن، آشنایی دقیق و عمیق داشته باشند و در چارچوب فکری و نظری سند برای اجرای بستههای تحولی، و نیز سایر برنامههای تحولی، برنامه ریزی و اقدام کنند.
وزیر آموزش و پرورش در تشریح شاخصهای مد نظر گفت: هریک از شاخصهای مطرح شده در بستههای تحولی برای آموزش و پرورش معنایی دارد.
وی افزود: تحول آفرین بودن به معنای قابلیت تغییر روندها و فرایندهای موجود را به شیوه خلاقانه و نوآورانه داشته و دستیابی به آموزش و پرورش و مدرسه در تراز جمهوری اسلامی ایران را تسهیل کند.
حاجیمیرزایی ادامه داد: تحقق پذیر بودن به معنای با توجه به منابع، امکانات و شرایط موجود، اجرای آن امکان پذیر و اثربخش باشد و شوق انگیز بودن به معنای ایجاد شور و نشاط و امیدواری در ذینفعان (دانش آموزان، معلمان، خانوادههای مسئولین نهادهای فرادستی) نماید و قابلیت مشروعیت بخشی به برنامههای تحولی داشته باشد.
وی با بیان اینکه سنجش پذیر بودن به معنای برنامهها قابلیت پایش، سنجش (کمی و کیفی) وارزیابی را داشته باشد، گفت: زود بازده بودن به معنای نتایج حاصله در کوتاه مدت، قابل مشاهده و دستیابی باشد؛ فراگیر بودن به معنای اینکه برای حداکثر مدارس و مخاطبان قابلیت اجرا داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه محور بودن به معنای برنامهها معطوف به کانون تعول یعنی مدرسه باشد و نتایج آن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم فرایند تعلیم و تربیت دانشآموزان را متأثر کند.
حاجی میرزایی عملکرد هر بسته تحولی را بطور مستقیم به عملکرد معاونتها و سازمانهای مجری وابسته دانست و اظهار کرد: سطح بلوغ سازمانی در گروی عوامل درونی و محیطی متعددی است که مهمترین آنها سطح شایستگیهای نیروی انسانی است؛ لذا لازم است تمام مجریان و دست اندرکاران اجرای بستههای تحولی، با مبانی نظری سند تحول بنیادین و مفاهیم و آموزههای آن، آشنایی دقیق و عمیق داشته باشند و در چارچوب فکری و نظری سند برای اجرای بستههای تحولی، و نیز سایر برنامههای تحولی، برنامه ریزی و اقدام کنند.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.