
کد خبر:۸۵۸۶۲۳
ابلاغ دستورالعمل تجزیه و تحلیل سؤالات امتحان نهایی سال۹۹-۱۳۹۸
در راستای کمک به بهبود طراحی سؤالات در آزمونهای آتی و ارتقاء سطح کیفیت آموزشی، از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، دستورالعمل تجزیهوتحلیل سؤالات امتحان نهایی سال ۹۹ -۱۳۹۸ ابلاغ شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در راستای ارزشیابی از عملکرد دانش آموزان براساس استانداردهای ملی (طراحی و اجرای نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نتیجه محور در سطح ملی) و اجرای فعالیت تجزیهوتحلیل کشوری سؤالات امتحانات نهایی نوبتهای خرداد، شهریور و دیماه و ارائه بازخورد جهت کمک به بهبود طراحی سؤالات در آزمونهای آتی و ارتقاء سطح کیفیت آموزشی، از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، دستورالعمل تجزیهوتحلیل سؤالات امتحان نهایی سال ۹۹ -۱۳۹۸ به ادارات استانها ابلاغ شد.
دربندهایی از این دستورالعمل آمده است:
ـ در ارزیابی کشوری، لازم است از طریق روسای اداره سنجش، برای تمام حوزههای تصحیح و سرگروههای آموزشی استان و مناطق کد کاربری مجزا تعریفشده و در اختیار روسای حوزههای تصحیح قرار گیرد.
ـ در ارزیابی استانی، باید هر استان دو درس از دروس پایه دوازدهم را انتخاب و اطلاعات را در قالب نمون برگ ضمیمه در ذیل خبر تا تاریخ۱۰تیرماه به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ارسال کند. سپس کارشناسان مربوطه با نظارت رئیس اداره سنجش استان، نتایج دروس منتخب را تحلیل و نقاط قوت و ضعف عملکرد دانش آموزان در پاسخگویی به سؤالات را مشخص کرده، برنامههایی جهت رفع نارساییهای موجود ارائه کنند و گزارش اقدامات انجامشده را به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ارسال کنند.
ـ در ارزیابی مناطق، لازم است؛ از بین مناطق برخوردار، نیمه برخوردار و محروم استان حداقل۶ منطقه انتخابشده و پس از مشخص کردن دو درس از بین دروس پایه دوازدهم و جمعآوری و تحلیل نتایج عملکرد دانش آموزان در دروس منتخب، گزارشها بر اساس دستورالعمل ارسالی به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، ارسال شود.
ـ همچنین بر اساس این دستورالعمل لازم است، ستاد امتحانات استان با ایجاد تمهیدات مناسب، در زمان مقرر و قبل از پلمب حوزههای تصحیح، نمرات دروس گروه نمونه آن استان را بهصورت تصادفی جمعآوری کرده و با همکاری روسا و منشیهای حوزههای تصحیح و اعضا گروههای آموزشی با نظارت رئیس سنجش استان، پس از پایان تصحیح هر درس با دقت و صحت ارسال کنند.
دربندهایی از این دستورالعمل آمده است:
ـ در ارزیابی کشوری، لازم است از طریق روسای اداره سنجش، برای تمام حوزههای تصحیح و سرگروههای آموزشی استان و مناطق کد کاربری مجزا تعریفشده و در اختیار روسای حوزههای تصحیح قرار گیرد.
ـ در ارزیابی استانی، باید هر استان دو درس از دروس پایه دوازدهم را انتخاب و اطلاعات را در قالب نمون برگ ضمیمه در ذیل خبر تا تاریخ۱۰تیرماه به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ارسال کند. سپس کارشناسان مربوطه با نظارت رئیس اداره سنجش استان، نتایج دروس منتخب را تحلیل و نقاط قوت و ضعف عملکرد دانش آموزان در پاسخگویی به سؤالات را مشخص کرده، برنامههایی جهت رفع نارساییهای موجود ارائه کنند و گزارش اقدامات انجامشده را به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ارسال کنند.
ـ در ارزیابی مناطق، لازم است؛ از بین مناطق برخوردار، نیمه برخوردار و محروم استان حداقل۶ منطقه انتخابشده و پس از مشخص کردن دو درس از بین دروس پایه دوازدهم و جمعآوری و تحلیل نتایج عملکرد دانش آموزان در دروس منتخب، گزارشها بر اساس دستورالعمل ارسالی به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، ارسال شود.
ـ همچنین بر اساس این دستورالعمل لازم است، ستاد امتحانات استان با ایجاد تمهیدات مناسب، در زمان مقرر و قبل از پلمب حوزههای تصحیح، نمرات دروس گروه نمونه آن استان را بهصورت تصادفی جمعآوری کرده و با همکاری روسا و منشیهای حوزههای تصحیح و اعضا گروههای آموزشی با نظارت رئیس سنجش استان، پس از پایان تصحیح هر درس با دقت و صحت ارسال کنند.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.