نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس با تشریح دردسرهای به تاخیر انداختن کنکور سراسری گفت: اصلاح ساعات آموزش به سادهسازی کتابهای درسی نیاز دارد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، احمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره بودجه ۱۴۰۰ و سیاستهای کلی جذب نیرو در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش فرصتی داشت تا بودجه ر ا عملیاتی و سهم استانها را مشخص کند که تا کنون این اتفاق نیفتاده است؛ آموزش و پرورش تمرکزگرا است و خروجی آن را مدیران استان نمیدانند که تا پایان سال چه اعتباری دارند و باید چه کنند.
وی با اشاره به اینکه در سیاستهای کلی جذب نیرو یک نگاه ویژه وجود دارد و این است که آموزش و پرورش در مقابل مجلس معمولا منفعل عمل کرده و نیامده نیازسنجی کند و بر اساس آن ساماندهی نیرو کند، افزود: آموزش و پرورش منتظر است که مجلس قانونی را تصویب و بخشی از نیرویی که تعیین تکلیف نشده است را تعیین تکلیف کند تا آموزش و پرورش هم این نیروها را جذب کند. نگاه کلی آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۴ چه بوده است؟ اگر تا آن زمان ۶۴۰ هزار نیرو نیاز داریم و این همه نیروی بازنشسته داریم چه اقدامات و برنامه ریزیهایی برای جایگزینی نیرو در این سالها انجام شده است؟
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروی مورد نیاز تنها از طریق ورودی دانشگاه فرهنگیان به تنهایی محقق نمیشود، عنوان کرد: ناچاریم نیروی جدید بگیریم و برای آن راهکار داشته باشیم. نیروهایی نیز در آموزش و پرورش خدمت میکنند که تکلیف آنها را مشخص نکردهایم و هرساله جمعی از آنها معترض هستند.
وی در پاسخ به اینکه آیا شما و آموزش و پرورش این آمادگی را دارید که یک طرح مشترک ارائه دهید؟ گفت: بله، آموزش و پرورش با کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات یک طرح مشترک بنویسند تا برای یک دوره پنج ساله یک برنامه بنویسیم. ما هم آمادگی داریم در قالب جلسات مشترک با آموزش و پرورش، راههای تامین منابع انسانی را بررسی و در نهایت به یک خروجی برسیم.
اصلاح برنامه درسی باید توسط آموزش و پرورش انجام شود
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره س سیاستهای کلی جذب نیرو و ساماندهی نیروی انسانی بیان کرد: این پیشهادات خوب هستند و باید جمع بندی شوند که همگرایی مجموعههای اجرایی و تقنینی را میطلبد. اما درباره اصلاح تقویم آموزشی باید گفت که برنامه درسی ملی قبلا در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و اگر قرار است برنامه درسی ملی تغییر یا اصلاح شود باید در آموزش و پرورش و از همین طریق انجام شود و به مجلس برنمیگردد.
اصلاح ساعات آموزش به سادهسازی کتابهای درسی نیاز دارد
وی ادامه داد: در سند تحول ۶ زیرنظام وجود دارد که یکی از آنها برنامه درسی ملی است و تغییر در برنامه درسی ملی از طریق شورای عالی آموزش و پرورش قابل انجام است. اگر قرار باشد ساعات آموزش اصلاح شود باید کتابهای درسی هم سادهسازی شود و برنامه محور باشند، ولی تصمیم سازی در باره برنامه درسی ملی برعهده شورای عالی آموزش و پرورش است و نیازی به مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد و زیرنظام برنامه درسی ملی در سندتحول بنیادین است.
وحیدی درباره زمان برگزاری کنکور سراسری ۹۹ اظهار کرد: تصمیم سازی برای اجرای کنکور با توجه به شیوع کرونا، کار یک مجموعه نیست و ستاد ملی کرونا درباره آن تصمیمگیری میکند. از نگاه مردم و آنها که دارند برای کنکور آماده میشوند قطعا با توجه به اینکه کنکور امسال یک ماه به تعویق افتاده و عملا یک ماه دارد دیرتر برگزار میشود همه مجموعهها و نهادهای کشور باید برای اجرای کنکور به کمک بیایند. اگر الزامات و پروتکلهای بهداشتی سختگیرانهای نیاز دارد لازم است یک فضای عمومی به وجود بیاید و همه کمک کنند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا حال حاضر که زمان برگزاری کنکور مرداد ماه اعلام شده است هیچ تغییر و تصمیم جدیدی درباره زمان کنکور صورت نگرفته است. سه کنکور سراسری، ارشد و دکترا برگزار میشود. کنکور سراسری یک میلیون و ۵۰ هزار، کنکور ارشد ۴۵۰ هزار و دکترا ۱۷۵ هزار نفر شرکت کننده دارند که کنکور ارشد و دکتری به تعویق افتاد، ولی برای کنکور سراسری هنوز یک ماه فرصت وجود دارد و نباید استرسی ایجاد کنیم که ممکن است زمان آن تغییر کند بلکه باید این فضا را ایجاد کنیم که برنامه محور حرکت میکنیم نباید صورت مسئله را پاک کنیم.
دردسرهای به تأخیر انداختن کنکور
وی افزود: یک میلیون دانش آموز پایه دوازدهم امسال حداقل در ۱۲ جلسه امتحان نهایی شرکت کردند و پروتکلها رعایت شد. باید همه جوانب دیده شود اگر کنکور امسال را به تاخیر بیندازیم مشکل سربازی پسران را باید چه کنیم؟ سال آینده کلاس دوازدهمیهای جدید هم اضافه میشوند، اینها باید با هم کنکور بدهند یا جدا؟ پس باید سناریوهای مختلفی مطرح باشد که حقی از کنکوریها تضییع نشود. اگر سال آینده مدارس کاملا باز باشد آیا آنها که امسال سه ماه مدرسه نرفتند با دانشآموزان جدید در رقابت برابر هستند؟ یا اگر آموزش کلا مجازی شود وضعیت آنها که امسال چندماه به مدرسه رفتند بهتر نیست؟
باید به فضاهای برگزاری کنکور ۵۰ درصد اضافه کنیم
وی افزود: سال ۹۹ شرایط کشور ویژه است و میطلبد که به کنکور هم نگاه فراگیر داشته باشیم. مجموعهای مانند ستاد ملی کرونا و دستگاههای مختلف اجرایی باید کمک کنند برخی کشورها برای برگزاری کنکور ادارات را تعطیل و از فضای دولتی استفاده کردند، باید حداقل به فضای فعلی برگزاری کنکور ۵۰ درصد اضافه کنیم و در یک ماه همه خودشان را موظف کنند که کنکور به خوبی برگزار شود.
از موسسات کنکور برای برگزاری کنکور با هزینه خودشان استفاده شود
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه «برای آ نکه امنترین کنکور برگزار شود نظر شما چیست که موسسات کنکوری به میدان بیایند و خودشان هزینه برگزاری کنکور را تامین کنند و از جیب خودشان برای این موضوع هزینه کنند؟» گفت: از جیب خودشان هم نیست، از جیب کسانی است که برای کنکور هزینه کردهاند؛ از سودی است که تا کنون کسب کردهاند. از محل عدم بر گزاری آ زمونهای حضوری است که پولش را قبلا گرفته بودند، ولی مجازی برگزار کردند. درآمد انبوهی از این محل به جیب این موسسات رفته است، سازمان سنجش اینها را موظف کند که پای کار بیایند. حتما با این پیشنهاد موافقم چرا که حتما درآمدهای کلانی داشتهاند؛ بر سردرشان مینویسند "وقف عام"، وقف عام برای چه روزی است؟
وحیدی درباره اینکه افراد در آموزش و پرورش با رسیدن به سن ۴۵ سالگی دیگر نمیتوانند به عنوان مدیر مدرسه فعالیت کنند، تصریح کرد: اگر برای فردی که میخواهد بعد از سالها و برای اولین بار مدیر مدرسه شود چنین سقف سنی گذاشته شود اشکالی ندارد. اما یک اشتباهی که صورت گرفته این است که اگر فردی ۲۰ سال سابقه مدیریتی داشته، چندسال به کلاس رفته و حالا میخواهد در سالهای آخر خدمتش دوباره مدیر بشود دیگر بر اساس این مصوبه نمیتواند یعنی فردی که تجربه مدیریتی دارد باید کنار برود.
وی ادامه داد: باید سنوات مدیریتی افراد را به سن مدیریتی اضافه میکردند نه اینکه مدیر را از مدیریت بردارند؛ چرا شرط سنی گذاشته شده است؟ اگر هدف این بوده که خیلیها در سنین جوانی مدیر شوند یک افتخار است، اما اگر فردی با ۲۰ سال سابقه بخواهد کنار گذاشته شود یک نوع تبعیض است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره مدرسه تلویزیونی نیز اظهار کرد:مدرسه تلویزیونی حتما خوب است، اما یکسویه است اگر تعامل بین دانش آموز و معلم برقرار نشود کلاس ماهیت خودش را از دست میدهد. فقط آموزش میدهیم، ولی نمیدانیم دانشآموز گوش میدهد یا خیر. آموزش آنلاین میتواند در کنار آموزش تلویزیونی باشد با ترکیب هر دو روش موافقم. در استانها هر دو روش انجام شد و موفق بود. اما معتقدم در آموزش مجازی باری به تنهایی روی دوش آموزش و پرورش گذاشته شد که نباید به تنهایی این بار را به دوش بکشد.
وحیدی ادامه داد: وزارت ارتباطات، شرکتهای اینترنتی که میلیاردها درآمد کسب میکنند نباید به کمک خانوادههای محروم بیایند و زیرساختهای اینرنتی فراهم کنند؟ اگر ستاد کرونا تصمیمی میگیرد و وزارت آموزش و پرورش با فقر مالیاش شبکه شاد را راهاندازی میکند دیگران نباید پشت آموزش و پرروش را خالی بگذارند. در ایام کرونا برخی از گرسنگی دارند تلف میشوند برخی هم از سیری دارند میترکند. عدهای درآمدهای آنچنانی از بستر اینترنت دارند برای آموزش مجازی سیمکارت ملی و تبلت ملی نیاز است.