به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر محمد حسین رجبی دوانی، پژوهشگر و مورخ تاریخ اسلام در ویژه برنامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با عنوان «قدم، قدم تا انحطاط» به بررسی عوامل موثر بر فرهنگ مردم کوفه و رقم خوردن واقعهی عاشورا (با نگاهی به وضعیت امروز جامعه) پرداخت و عنوان کرد: ضعف و انحطاط مردم کوفه به واقعه کربلا برنمیگردد، بلکه سابقهای وجود دارد.
وی ادامه داد: در پی خیانت به ولایت پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، رهبری اسلام به دست کسانی افتاد که فاقد صلاحیت برای اداره جامعه بودند به همین دلیل جامعه نه تنها از لحاظ سیاسی بلکه از لحاظ دینی دگرگون گشت و ارزشهای الهی عوض شد.
به هر روی این جریان زمانی که به اسم انتشار اسلام به دو ابرقدرت ایران و روم حمله کردند، غارت گریهای جاهلی در پوشش دروغین جهاد در بین آنها زنده شد؛ از این رو به جاهایی حمله ور میشدند که برای آنها منفعت مادی داشته باشد و بتوانند زن و بچهها را اسیر کنند و بیاورند و بر این اساس بود که شمال آفریقا و مصر را تصرف کردند، ولی به داخل آفریقای سیاه که بسیار مستعد پذیرفتن اسلام بود وارد نشدند.
وی افزود: از آنجایی که کوفیان تجربهی عدل حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام را داشتند، هر چند به او خیانت کرده بودند، اما دیگر پذیرش حکومت یزید برای آنها سنگین بود؛ لذا وقتی امام حسین علیه السلام حاضر به بیعت با یزید نشدند و قیام کردند، به امام نامه نوشتند.
این پژوهشگر تاریخ با اشاره به زمان ورود عبیدالله بن زیاد به کوفه گفت: وقتی عبیدالله بن زیاد وارد کوفه شد، ۳۰ نفر کارکنان دارالاماره را در اختیار داشت و ۲۰ نفر از اشراف کوفه به او پیوستند؛ منتهی او توانست بر یک شهری که چند ده هزار نیروی نظامی دارد و ۴۰ هزار نفر آمادهی یاری امام حسین علیه السلام بودند غلبه پیدا کند. علت اینکه اشراف و نخبگان و خواص جامعه به عبیدالله پیوسته بودند نیز این بود که خود اینها فاسد شده بودند. به گونهای که در تاریخ آمده که عبیدالله ۴ هزار دینار طلا و ۲۰۰ هزار درهم نقره بین آنها تقسیم کرد و گفت بروید افراد قبایلتان را از یاری مسلم باز دارید و آنها را بترسانید و مردم، چون سابقه جنایتهای عبیدالله را در بصره و پدرش زیاد را در کوفه در نظر داشتند، جا زدند.
رجبی دوانی در ادامه به مقایسه این واقعهی تاریخی با وضعیت جامعه پرداخت و گفت: ما به لطف خداوند در زمانی زندگی میکنیم که برای اولین بار پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ولایت حاکم است.
رجبی دوانی گفت: همیشه تاریخ بوده، هر وقت حکومت حقی روی کار آمده، مقابلش هم دشمنان بیرونی علم شده اند و هم منافقان داخلی. پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم در ده سال حکومتش در مدینه از همان روز اول با پدیدهی شوم نفاق مواجه بود؛ پس از غصب خلافت شما جریان نفاق را نمیبینید تا به خلافت رسیدن امیرالمؤمنین علیه السلام. جمهوری اسلامی هم از روزی که تاسیس شد؛ چون نظام حق ولایی بود با پدیده شوم نفاق مواجه بود.
وی ادامه داد: اگر زمانی ما با منافقین در برخورد نباشیم باید در حقانیت خود شک کنیم. منتهی در برهههای مختلف شیوه و چهرههای آن عوض میشود.
رجبی دوانی عنوان کرد: الان هم با یک پدیده شوم نفاق دیگری مواجه هستیم که در فتنه ۸۸ خودش را نشان داد؛ اینها واقعا دنبال از بین بردن نظام بودند و تقلب نیز بهانهای برای نابود کردن نظام بود. به هر روی یکی از این خبیثها و آقازادههای فاسدِ منحرف به کشورهای مختلف غربی سفر میکرد و میگفت این تحریمها را علیه ایران اعمال کنید تا نظام فرو بپاشد، ولی در این فتنه، چون تودهی مردم تابع ولایت بودند، نظام پایدار ماند.
وی با اشاره به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی افزود: الان هم همین جریانِ وابستهی خائن به دنبال این است که نظام با آمریکا کنار بیاید؛ معلوم است که این افراد دین ندارند؛ اما اگر یک جو غیرت ملی داشتند زمانی که آمریکای جنایت کار، نماد شهامت و شجاعت و اقتدار ایران، شهید حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند باز برای مذاکره له له نمیزدند و از طرفی از اینکه جو بایدن خبیث بر سر کار بیاید ابراز رضایت نمیکردند.
این پژوهشگر تاریخ گفت: اینها قطعا توسط دشمن تطمیع شده اند عین خواص زمان امام حسین علیه السلام در کوفه و به خواست دشمن دارند در جامعه رعب و وحشت ایجاد میکنند تا مردم جا بزنند و نظام و ولایت را یاری نکنند، تا آمریکا بتواند در آرزوهایی که برای تسلط بر ما دارد موفق شود؛ لذا نباید فریب حرفهایی با پوشش خردمندانه را خورد؛ یا باید بصیرت داشت و یا اگر آدم قدرت تحلیل ندارد، باید تبعیت از ولایت کند.
رجبی دوانی در پایان تاکید کرد: آمریکا اگر میتوانست علیه ما اقدام نظامی کند ۴۲ سال خاری در چشم و استخوانی در گلو، یک کارد در قلبش نگه نداشته بود و همان زمان اقدام میکرد. به هر روی آمریکا میداند که قدرت چنین کاری را ندارد و آمریکا اایران به شدت هراس دارد، چون میداند که ما مردمی نیستیم زیر بار زور برویم.