سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: در حال حاضر، بررسی استحقاق یا عدم استحقاق درمان مراجعین در مراکز درمانی به منظور پذیرش، بستری و هم چنین آزمایشگاه ها، داروخانهها و.. از طریق سامانه استحقاق درمان و سایر سرویسهای مرتبط به صورت کاملا الکترونیکی انجام میپذیرد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به یک خبر خبرگزاری دانشجو پاسخ داد و گفت:در حال حاضر، بررسی استحقاق یا عدم استحقاق درمان مراجعین در مراکز درمانی به منظور پذیرش، بستری و هم چنین آزمایشگاه ها، داروخانهها و.. از طریق سامانه استحقاق درمان و سایر سرویسهای مرتبط به صورت کاملا الکترونیکی انجام میپذیرد و نیازی به مراجعه حضوری به واحدهای اجرائی در این خصوص نیست.
متن نامه به شرح زیر است:
با احترام، عطف به مطلب مندرج در آن خبرگزاری مورخ ۲۳/۶/۹۹ با عنوان «فرار تامین اجتماعی از صدور الکترونیکی دفترچه بیمه و مفاصاحساب/ چه کسانی از هزینه ۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی سود میبرند؟» خواهشمند است دستور فرمایید توضیحات ذیل در اسرع وقت جهت تنویر افکار عمومی درج شود.
پیشاپیش از همکاری جنابعالی سپاسگزاری میشود. پاسخ سازمان تامین اجتماعی
عطف به مطلب مندرج در آن رسانه با عنوان «فرار تامین اجتماعی از صدور الکترونیکی دفترچه بیمه و مفاصاحساب/ چه کسانی از هزینه ۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی سود میبرند؟» مورخ ۲۳/۶/۱۳۹۹ به استحضار میرساند .
۱-در حال حاضر، بررسی استحقاق یا عدم استحقاق درمان مراجعین در مراکز درمانی به منظور پذیرش، بستری و هم چنین آزمایشگاه ها، داروخانهها و.. از طریق سامانه استحقاق درمان و سایر سرویسهای مرتبط به صورت کاملا الکترونیکی انجام میپذیرد و نیازی به مراجعه حضوری به واحدهای اجرائی در این خصوص نیست.
۲-به منظور کاهش مراجعات بیمه شدگان و مستمری بگیران به شعب و کارگزاریهای رسمی این سازمان و همزمان با راه اند ازی درگاه خدمات غیرحضوری، امکان ارایه بخشی از خدمات دفترچه درمانی (شامل درخواست صدور اولیه و تجدید) به صورت کاملا غیرحضوری فراهم شده و این مهم از اردیبهشت ماه ۹۸ قابلیت استفاده جهت تمامی مخاطبین این سازمان است.
۳-در راستای حذف کامل مراجعه حضوری جهت دریافت خدمات دفترچه درمانی در حال حاضر ارسال و تحویل بخشی از دفترچههای درمان به صورت غیرحضوری در محل مورد نظر متقاضی توسط کارگزاریهای رسمی این سازمان انجام میپذیرد. ضمنا پیرامون همکاری با شرکتهای فعال مجری در زمینه ارسال مرسولات پستی "دفترچه درمان" (از قبیل، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و...) این موضوع هم در دستور کار سازمان و در مرحله تنظیم قرارداد همکاری با شرکت مربوطه قرار دارد
۴-با توجه به شیوع ویروس کرونا و از آنجایی که فرایند تامین اعتبار، سهم قابل توجهی از مراجعه حضوری و ازدحام مراجعین (افزون بر ۳۸ میلیون مراجعه در سال) در واحدهای اجرائی را به خود اختصاص داده بود طرح حذف فرایند مذکور و صدور دفترچه بدون درج تاریخ اعتبار و جایگزینی آن با ابزارهای الکترونیکی در دستور کار قرا رگرفت و از خرداد ۹۹ اجرائی شده و از طرفی با اجرای این طرح، علاوه بر حذف کامل مراجعه حضوری بیمه شدگان و مستمری بگیران به شعب و کارگزاریهای سازمان، سرویسهای الکترونیکی از قبیل MoblieApp. USSD، سامانه استحقاق درمان و... مدیاهای الکترونیکی جایگزین و مورد بهره برداری قرار گرفته است و این موضوع گام بزرگی در جهت کاهش و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را در برداشته است.
۵-طرح حذف دفترچههای درمانی و استفاده از نسخه الکترونیکی از سال ۱۳۹۵ در سازمان تامین اجتماعی در دو حوزه درمان مستقیم و غیرمستقیم در حال اجرا، پیاده سازی و توسعه است و در حال حاضر بیش از ۳۷۰ مرکز درمانی و درمانگاهی تماما برای بیماران سرپایی (به عبارتی بالغ بر ۹۸% نسخ در این مراکز درمانی ملکی سازمان) نسخ به صورت الکترونیک تولید میشود لازم به ذکر است استفاده از سامانه نسخ الکترونیکی جهت پزشکان طرف قرارداد نیز از سال ۱۳۹۷ در سراسر کشور عملیاتی شده است و بیش از ۲۰ درصد نسخ در این مراکز (غیرملکی و طرف قرارداد سازمان) به صورت الکترونیکی تولید میشود. مع الوصف با توجه به وجود برخی موارد قابل تامل نظیر محدودیت صدور کارت امضای دیجیتال در خصوص کلیه پزشکان، ضرورت ابلاغ رسمی الزام به تولید نسخه الکترونیک و عدم استفاده از دفترچه درمانی توسط مراجع ذیربط، تولید و بهره برداری سرویسهای ارتباطی توسط سایر سازمانهای بیمه گر پایه، حذف کامل دفترچههای درمانی در ارایه خدمات الکترونیک براساس زمان بندی و هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت پیگیری و اقدام میباشد که انتظار میشود از نیمه دوم سال جاری استفاده کامل از نسخ الکترونیکی و عدم استفاده از دفترچه درمانی فیزیکی عملیاتی شود.