به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بیست و نهمین اجلاس روسای دانشگاههای بزرگ کشور با حضور دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر عباس رضایی استاندار اصفهان، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، سید مهدی ابطحی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتر هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان به صورت حضوری و دیگر روسای ۱۳ دانشگاه بزرگ به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در این اجلاس، اولویت امروز دانشگاهها را نهادینه شدن جامعه محوری و حل معضلات جامعه دانست.
وی اظهار کرد: دستورجلسه این اجلاس در سطح کلان تعریف شده و توجه به ارتباط دانشگاه با جامعه، اصلیترین موضوعی است که در نشست امروز به آن میپردازیم.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه اصفهان در حوزه علم و دانش در طول تاریخ یکی از مهمترین مراکز بوده و هست، تصریح کرد: پیشرفتهای دانشگاههای کشور و به تبع آن دانشگاههای اصفهان در ۷ الی ۸ سال اخیر، گواه این است که یکی از آرامترین و موفقترین دورهها را سپری کرده اند.
نیلی گفت: در سالهای اخیر نگاه دانشگاه به سمت جامعه محور بودن در حرکت است و در عین حال که در توسعه علم کمی و کاستی رخ نداده سعی بر این است که جامعه محور بودن دانشگاهها را نیز نهادینه سازیم.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید براینکه توسعه پایدار با ارتباط بیشتر جامعه و دانشگاه نیز محقق میشود، ابراز امیدواری کرد که مسئولان کشور در ارائه رهنمودها به دانشگاه همراه شوند تا دانشگاهها در رسیدن به این اهداف موفق باشند.
هوشنگ طالبی، رییس دانشگاه اصفهان، نیز در این نشست موضوع مورد بحث اجلاس روسای دانشگاههای بزرگ کشور را، توسعه نوآوری و فناوری در دانشگاهها دانست و بر ترسیم نقشه راه تحقیقات آینده کشور تاکید کرد.
طالبی با بیان اینکه اجلاس امروز یک جلسه مشورتی برای سیاست گذاریهای آموزشی در برنامه هفتم توسعه است، اظهار داشت: سیاست گذاریهای کلان آموزشی در راستای ترسیم نقشه راه تحقیقات آینده کشور در جلسه امروز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
وی افزود: مهمترین دستور جلسه اجلاس، در خصوص موضوع علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه است و علاوه بر آن موضوع اختیارات و استقلال دانشگاهها مطرح و مورد بحث قرار میگیرد.
رییس دانشگاه اصفهان با تاکید براینکه به عقیده بنده در این خصوص همخوانی وجود دارد، تصریح کرد:، اما بحث مکمل این ظرفیت بحث رشتههای تحصیلی است که از سوی وزارت خانه تفویض اختیار برای دانشگاههای بزرگ انجام شده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان یکی از قدیمیترین دانشگاههای کشور است که اکنون با سن جوان اعضای هیات علمی این دانشگاه، آینده روشنی پیش رو دارد، خاطر نشان کرد: دانشگاه اصفهان با بیش از ۷۰ سال سن به عنوان یک دانشگاه جوان قلمدا میشود، زیرا متوسط سن اعضای هیات علمی این دانشگاه ۴۸ سال و متوسط سنوات آنها ۱۵ سال و متوسط ورودی این همکاران ۳۲.۵ سال است به همین خاطر به عنوان یک دانشگاه جوان نوید آیندهای روشن را میدهد.
طالبی افزود: در سال ۱۳۹۲ تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه حدود ۶۵۰ و اکنون نیز تعداد اعضای هیات علمی ۶۵۰ نفر هستند و این مهم نشانگر یکسان بودن ورودی و خروجی اساتید است. البته با اذعان این مهم که خروجی دانشگاه اعضای هیات علمی با مرتبه استاد تمامی و دانشیاری بوده و در مقابل اعضای هیات علمی جوان و با مرتبه استادیاری به دانشگاه ورود کرده اند. ولی روند رو به رشد از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ نشانگر افزایش شاخصهای علمی این دانشگاه بوده است که در تولید علم و بروندادهای پژوهشی روند رو به رشدی داشته است.
رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اولویت دادن به علم و فناوری و حضور موثر در برنامههای ملی و بین المللی از برنامههای مصوب این دانشگاه است، افزود: ارتقا مراکز دانشگاه را در دستور کار خود داریم و اکنون آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان دارای دستگاههایی با فناوری بالا است که جز ۱۰ آزمایشگاه برتر در کشور است.
وی افزود: هم راستا با فعالیتهای آموزشی دانشگاه، در تبدیل دانش فعالیتهای مختلف در دانشگاه اصفهان انجام شده که میتوان به برگزاری دورههای مشترک با دانشگاههای همکار همچون کره، دانشگاه دولتی لبنان، سئول و استراسبورگ فرانسه اشاره کرد.
دکتر طالبی ادامه داد: بیش از ۳۰ قرارداد پژوهشی با دانشگاههای متعدد در حوزه اتحادیه اروپا انجام شد که شاهد تبادل اساتید هستیم و همچنین در حوزه جذب دانشجوی خارجی شاهد رشد ۳۰۰ درصدی بوده ایم.
حجت الاسلام میثم شریف، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان نیز در این اجلاس با تاکید براینکه انسان تا پیش از جان دادن باید کرامت انسانیتش حفظ شود، اظهار کرد: اگر بتوانیم حرکت کلی دانشگاه به سمت تربیت دانشجویی کریم النفس باشد وظیفه خود را به خوبی انجام داده ایم و اگر خروجی دانشگاه دانشجوی عدالت خواه، با ادب، راستگو و با شرف باشد بسیاری از مشکلات داخل دانشگاه و حتی جامعه رفع خواهد شد و اگر اینگونه باشد دانشگاه انسان ساز است.
استاندار اصفهان در بیست و نهمین اجلاس روسای دانشگاههای بزرگ کشور اظهار داشت: دانشگاه مرکز تولید علم و توسعه و سرچشمه ایده پردازی است و سه ضلع آموزش آکادمیک، پژوهش علمی و عالمانه و حیات خلاقانه، توسعه یک جامعه را رقم میزند.
عباس رضایی با بیان اینکه این روزها تک تک ما دوران تازهای را تجربه میکنیم و همه کارها تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته، اظهار کرد: از شیوه ارتباط با اعضای خانه گرفته تا نحوه ورود و خروج به منزل و بسیاری از حوزههای زندگی با چالشهای فراوانی روبه رو شده ایم.
استاندار اصفهان با بیان اینکه دانشگاه نهادی هوشمند است که پیشگام در تحول، تغییر و توسعه خواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه در مقطعی به آموزش ژرف توجه داشته و در زمانی پژوهش محور شده، اکنون در توسعه علوم پایه و تحقیقات پایه سیاست گذاری شده و همه اهتمام ورزیدند تا وظیفه خود را ایفا کنند و موفقیت در بروندادهای پژوهش نشانگر این مهم است.
وی بر حرکت به سمت دانشگاه نسل چهارم تاکید و تصریح نمود: اهتمام به اصل پژوهش در کنار آموزش و ارتقا روحیه نشاط و خودباوری از رسالتهای خطیر دانشگاه نسل چهارم است.
دکتر رضایی تنظیم رابطه تحصیل با اشتعال و توجه به نیازهای تولید و اشتغال و تبدیل ایده به محصول و دانش به ثروت را از وظایف خطیر در این دوران حساس عنوان کرد و افزود: نهاد دانشگاه رسالت توسعه یافتگی در عرصه دانش، سیاست، فرهنگ و اقتصاد را برعهده دارد و تولید فرهنگ را در دستور دارد.
استاندار اصفهان وجود جوانان محقق مشغول به آفرینش علمی، فرهنگی، صنعتی، هنری و منابع عظیم زیرمینی و موقعیت جغرافیایی و بازار بزرگ ملی و اقتصادی کشور را از ظرفیتهای کشور دانست و تاکید کرد: نباید از آن غفلت کرد.
دکتر رضایی مردمی کردن اقتصاد را نیازمند جهادی هوشمندانه دانست و گفت: اگر خروجی دانشگاه در جامعه ناکارآمد است، معلول نداشتن سیستم جامع نگر در عرصه یادگیری و تولید سرمایه اجتماعی است. زیرا آموزش و تحصیلات به تنهایی کارآمد نیست، چراکه داشتن مدرک تحصیلی ضرورتاً مساوی با داشتن روحیه تصمیم گیری گروهی و روحیه مشورت طلب و انتقادپذیری نیست.
استاندار اصفهان تاکید کرد: دانشگاه باید از تماشاگری به بازیگری در عرصه جامعه گام بردارد و در دانشگاه نسل چهارم باید شهروند و آموزش عالی مورد نظر باشد و سه ضلع آموزش آکادمیک، پژوهش علمی و عالمانه و حیات خلاقانه در یک سیستم تنیده شود که نبود اینها توسعه نیافتگی و مرگ جامعه را رقم میزند.