به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، خیرالله خادمی در نشست خبری افتتاح راهآهن خواف-هرات و آزادراه شرق اصفهان (سپاهان) اظهار کرد: در کل کشور در بخش ریلی ۳۴۰۰ کیلومتر خط آهن در دست کار داریم. ۸ پروژه ۱۵۶۰ کیلومتر بهعنوان جهش تولید محسوب میشوند که پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه ۱۳۴۵ آزادراه در قالب ۲۱ پروژه در حال ساخت است، افزود: ۹ پروژه آزادراهی به طول ۶۵۱ کیلومتر در اولویت قرار دارد تا بتوانیم امسال و سال آینده آنها را به بهرهبرداری برسانیم.
۷۸۰۰ مسیر بزرگراهی در کل کشور در در دست اجراست که از این میزان ۱۷۶۱ کیلومتر از این پروژههای بزرگراهی در قالب ۳۲ محور در نظر گرفته شده است.
مجموع سرمایهگذاری برای این پروژهها ۲۴ هزار میلیارد تومان است، اضافه کرد: در بخش ریلی برای ۸ پروژه (۱۵۳۲) چهار هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۳۰۰ میلیون اعتبار ارزی در نظر گرفته شده است. آزادراه ۸۴۱۳ میلیارد تومان اعتبار دارد و در راه و بزرگراه نیز ۴۲۵۴ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه این اعداد با توجه به افزایش نرخ ارز حدود ۵۰ درصدافزایش یافته است، گفت: برای اتمام این پروژهها در مجموع ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
خادمی با بیان اینکه پنجشنبه آینده اولین پروژه آزادراهی کلان کشور در سال جهش تولید (آزادراه کنارگذر سپاهان) به بهرهبرداری میرسد، افزود: از محور کاشان به اصفهان شروع این مسیر به طول ۶۳.۶ کیلومتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازگشت سرمایه برا آتیه صبا این آزادراه ۱۰ ساله است، گفت: با احتساب سرمایهگذاری، سرمایه گذار قبلی احتمالا دوره بازگشت ۱۵ ساله خواهد بود.
سیدعلیرضا عظیمی پور مدیرعامل شرکت آتیه صبا نیز در این نشست اظهار کرد: آزادراه شرق اصفهان در حوزه حملونقل و توزیع کالا در کشور و اقتصاد منطقه نقش موثری خواهد داشت، ضمن اینکه توسعه صنعت گردشگری میتواند در منطقه نقش خوبی را ایفا کند.
وی یادآور شد: بر اساس مصوبه هیئت دولت در سال ۹۵ با ترکیب مشارکت ۳۰ و ۷۰ درصد (صندوق یازنشستگی) این قرارداد با شرایط BOT امضا شد و تا امروز ۷۰۰ میلیارد تومان در پروژه هزینه شده است که برآورد میشود به ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.