به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عباس خطیبی امروز در نشست خبری اظهار داشت: یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی در بخش توسعه ریلی کشور اتصال راهآهن و شبکه ریلی به کشورهای همسایه است.
وی افزود: در حال حاضر یکی از کریدورهایی که در شبکه ریلی مورد توجه است، کریدور ترانزیتی شرق ـ غرب است، راهآهن خواف ـ هرات به طول ۲۲۰ کیلومتر تا شهر هرات افغانستان در قالب ۴ قطعه اجرا میشود که حلقه مفقوده این کریدور بود. ۳ قطعه آن توسط کشور ایران و وزارت راه و قطعه چهارم توسط افغانستان ساخته میشود.
معاون ساخت و توسعه راهآهن اظهار داشت: دو قطعه اول به طول ۷۷ کیلومتر در خاک ایران ساخته شد، قطعه سوم به طول ۶۳ کیلومتر توسط ایران در خاک افغانستان ساخته شد، همچنین ایستگاه روزنک نیز در انتهای قطعه سوم توسط ایران تکمیل شد و قطعه چهارم به طول ۸۰ کیلومتر توسط طرف افغانستانی تکمیل شد.
* علاوه بر ریل، از سوزن ساخت داخل استفاده میکنیم
وی درباره تأمین ریل این خط آهن گفت: بخشی از ریل این مسیر ریلی، چون از قبل وارد کشور شده بود، وارداتی است، اما از سال ۹۷ که ذوبآهن اقدام به تأمین ریل ملی کرد ما در ریلگذاریها از ریل ایرانی استفاده میکنیم. مگر آنکه ریلی از قبل وارد کشور شده باشد، حتی در ایستگاه روزنک علاوه بر ریل از سوزن ریل که در داخل تولید شده بود، استفاده کردیم.
خطیبی ادامه داد: در ۶ پروژه ریلی تأمین ریل به صورت متمرکز توسط کارفرما (دولت) انجام شده است.
وی گفت: در سال برای پروژه خط آهن خواف ـ هرات جابجایی یک میلیون مسافر و ۶ میلیون تن بار هدفگذاری شد.
* راهآهن خواف - هرات کشورهای چین، ترکمنستان و قزاقستان را به ایران وصل میکند
معاون ساخت و توسعه راهآهن اظهار داشت: راهآهن خواف ـ هرات در کنار اتصال ایران به افغانستان بخشی از کریدور ریلی ترانزیتی شرق ـ غرب است. در ادامه هم کشور افغانستان هرات را به مزار شریف متصل میکند و مزار شریف هم به شبکه ریلی متصل است؛ بنابراین با تکمیل خواف ـ هرات کریدور ریلی شرقی ـ غربی خواهیم داشت که چین، ترکمنستان و قرقیزستان را به ایران متصل میکند.
خطیبی در پاسخ به این سوال که قطعه ۳ این خط آهن از چه اعتباری ساخته شده است، گفت: قطعه سوم که در خاک افغانستان ساخته شد از محل کمکهای جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان اجرا شد که ارزش امروز آن حداقل ۱۱۰۰ میلیارد تومان است.
وی گفت: برای کل قطعات یک تا سه در خط آهن خواف ـ هرات ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شد که ارزش روز آن ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن در پاسخ به این سوال که قیمت ریل ملی نسبت به قیمتهای بین المللی ریل چگونه است، گفت: اگر نرخ ارز فعلی در بازار آزاد در نظر بگیریم، ریل ملی ارزانتر از ریل بین المللی است.