مرتضی شجاعی؛ کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره آخرین وضعیت بازار خودرو گفت: با ورود به سال 1399 و پس از افزایشهای مستمر قیمت خودرو در بازار آزاد، تقاضای سرمایهای در بازار تشدید شد و عملاً بخش عمدهای از مصرفکنندگان واقعی از بازار خودروهای صفر کیلومتر حذف شدند.
وی با بیان اینکه طرحهایی همچون قرعهکشی نیز در ساماندهی بازار خودرو توفیقی نداشتند، افزود: میتوان مدعی شد، ورود صرف شورای رقابت و وزارت صمت از اردیبهشت سال جاری به حوزه تنظیم بازار خودرو با تمرکز بر قیمتگذاری و ناتوانی در رفع پارامترهای تشدید کننده التهاب بازار، نرخهای موهومی را در مهرماه سال جاری رقم زد.
بیشتر بخوانید:
خودروسازان بعد از ۳۰ ماه تحریم شرایط اورژانسی بازار را درک نمیکنند / در این شرایط چه خودرویی بخریم؟
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ریزشهای اخیر قیمت در بازار خودرو گفت: تعدیل نسبی نرخ خودرو در بازار، محصول عملکرد متولیان تنظیم بازار خودرو نیست؛ بلکه این اتفاق ناشی از تقویت نسبی ارزش ریال از ابتدای آبانماه بوده و چون خریداری به معنای متقاضی واقعی در بازار خودرو وجود نداشته، رکود توام با ترکیدن حباب قیمت خودرو تشدید شده است.
شجاعی با بیان اینکه سیاستهای غلط تنظیم بازار خودرو و عملکرد ضعیف خودروسازان، باعث احتکار 2 ساله خودروهای داخلی شد، گفت: احتکار خودروهای صفر کیلومتر داخلی، حاکی از اطمینان خاطر محتکران نسبت به سیاستگذاریهای نسنجیده و التهابآفرین متولیان تنظیم بازار، چشمانداز افت ارزش ریال و ناتوانی خودروسازان در تأمین خودروی کف بازار بود. این خودروها در شرایط کنونی سر از بازار آزاد درآوردهاند و موجب تقویت طرف عرضه شدهاند.
وی در پایان درباره آینده بازار خودرو گفت: همچنان قیمت خودرو به ویژه خودروهای خارجی در بازار حباب قابل توجهی دارد و در صورت تثبیت شاخصهای کلان اقتصادی و شکلگیری انتظارات مثبت ، رکود سنگین در معاملات توام با ریزش در انتظار بازار خودرو است.