گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو-سیدحامد ترابی؛ تجربه تعاملات چند سال اخیر ایران و غرب، سرمایه گران بهایی است. سرمایه ای که هم غیرقابل اعتماد بودن دشمن را نشان می دهد و هم میزان سواد، صداقت و غیرت برخی عناصر داخلی را شفاف می کند. عناصری که در ظاهر حرف هایی کارشناسی می زدند، اما در باطن سعی داشتند مسیر تسلط دشمن را فراهم کنند. این حرف ها اما برای مردم هم کم هزینه نبود. گاهی با حرف هایی به ظاهر کارشناسی، اما در باطن عوام فریبانه تحریم های سنگین بر مردم ایران تحمیل شد. در این یادداشت و به بهانه بررسی مجدد لوایح مرتبط با FATF، برخی اظهارنظرهای مشهور درباره FATF و تحریم را در کنار هزینه های تحمیلی این اظهارنظرها بررسی می کنیم.
عوام فریبی ظریف و تثبیت تحریم های آمریکا
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه را باید متخصص این نوع اظهارنظرهای عوام فریبانه دانست. او پس از توافق ژنو، ادعا کرد در صورتی که تحریم های ذیل قطعنامه های سازمان برطرف شود، تحریم های آمریکا جز تکه ای کاغذ نیست.
ظریف، آن سال ها در پاسخ به سوالی در مورد احتمال خروج رئیس جمهور بعدی آمریکا از برجام نیز جواب داد، چون تحریم های سازمان ملل نیست، خروج رئیس جمهور آمریکا از برجام نیز اثرگذار نیست. هر دوی این ادعاها هزینه های سنگینی بر مردم ایران تحمیل کرد. نتیجه ادعا و تصور اول دکتر ظریف در مورد تحریم ها این بود که در برجام ساختار تحریم های ثانویه بانکی آمریکا علیه ایران حفظ شد و هیچگاه بانک های خارجی نتوانستند با خیال راحت با ایران ارتباط برقرار کنند. چراکه مصادیقی از تحریم های ثانویه بانکی همچنان وجود داشت و بانک ها در صورت همکاری با یکی از این مصادیق شامل جریمه های آمریکا می شدند. مسئلهای که دکتر ظریف پس از برجام به آن اعتراف کرد و باعث شد تا سیف رئیس وقت بانک مرکزی در آن دوران بگوید دست آورد اقتصادی ایران از برجام تقریبا هیچ است. غلط بودن اظهار نظر دوم نیز با خروج آمریکا از برجام مشخص شد. با خروج آمریکا از برجام، برخلاف ادعای دکتر ظریف، روابط بانکی ایران کمتر شد، فروش نفت ایران کاهش یافت و تمامی شرکت های خارجی به خاطر ترس از جریمه های آمریکا و احتمال حذف شدن از نظام پرداخت دلار در آمریکا از ایران رفتند. بنابراین اظهارنظرهای به ظاهر کارشناسی آقای ظریف، کارشناسی شده نیست یا خوشبینی زیادی در آن وجود دارد.
موج جدید اظهارنظرهای عوام فریبانه به بهانه FATF
با نزدیک شدن به دور جدید بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، از این دست اظهارنظرها در میان کارشناسان، مسئولین و رسانه ها مجددا افزایش یافته است. یکی از کسانی که با اظهارنظرهای به ظاهر کارشناسی، عملا زمینه تحمیل هزینه های سنگین بر مردم را فراهم می کند، سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی، است. او در بخشی از مصاحبه خود با سایت خبرآنلاین، گفته است اگرچه اکنون به دلیل تحریم ها تصویب لوایح FATF، اثرچندانی ندارد، اما با بازگشت آمریکا به برجام، باید با تصویب FATF، بهانه را از سیستم بانکی دنیا گرفت تا با ایران کار کنند.
آقای سید علی ابتدا باید پاسخ دهد به فرض بازگشت بایدن به برجام، آیا همه تحریم ها برداشته خواهد شد؟ در پاسخ باید گفت، اولا بازگشت بایدن به برجام به همین راحتی نیست. اکنون نیمی از نهادهای هدف تحریم های ثانویه بانکی، از جمله بانک مرکزی ایران شامل تگ تحریمی تروریسم است و معلوم نیست با بازگشت بایدن به برجام این تحریم ها رفع شود. از طرف دیگر همانطور که در برجام شاهد بودیم هیچگاه تحریم های ثانویه بانکی رفع نشد و همیشه بخشی از نظام بانکی و مالی ایران ذیل تحریم قرار داشت. بانک های خارجی نیز نه به دلیل FATF، بلکه به دلیل قواعد افک و خطر حذف از نظام کارگزاری دلار با ایران همکاری مطلوبی نکردند. چراکه علی رغم اجرای برجام، هنوز بخشی از نظام بانکی مالی ایران در لیست تحریم بود و همکاری مستقیم یا غیرمستقیم بانکی با آنها به معنی جریمه شدن و حذف از نظام کارگزاری دلار بود. نتیجه این موضوع علاوه بر عدم همکاری مطلوب بانک های خارجی، این شد که برخی بانک های ایرانی خارج شده از لیست تحریم برای حفظ روابط خارجی بانکی خود دست به خودتحریمی بزنند و نهادهای باقی مانده در تحریم را از خدمات محروم کنند. درواقع اگر آنچه سیدعلی می گوید اتفاق بیافتد، نهایتا خودتحریمی در کشور اتفاق خواهد افتاد.
ادعای دیگر دکتر سیدعلی این است که، تصویب لوایح FATF، بهانه را از دشمن می گیرد. این ادعا هنگام بررسی این لوایح در مجلس توسط دکتر ظریف نیز مطرح شده بود. اما نه تنها بهانه از دشمن گرفته نشد، بلکه تنها چند روز بعد از تصویب این لوایح در مجلس شورای اسلامی، خزانه داری آمریکا توصیه نامه ای صادر کرد و اعلام کرد ایران دارای خطر پولشویی است و همکاری با ایران به معنای حذف از نظام کارگزاری دلار است.
نکته مهم این است که برای بانکهای خارجی نظام کارگزاری دلار اهمیت دارد نه قواعد FATF، چراکه درصورت حذف از نظام کارگزاری دلار آن بانک عملا کارآیی بین المللی خود را از دست خواهد داد. برای بانک ها قواعد FATF، موضوعیت ندارد. اما به این دلیل بر FATF تاکید می کنند که الزامات FATF، اطلاعات مالی ایران را در تبادلات بانکی در اختیار آنها قرار خواهد داد و آنها را مطمئن می کند که ایران نیز به قواعد تحریمی آمریکا پایبند است و هیچ نهاد تحریمی در تراکنش ها وجود ندارد.
در واقع آنها از FATF می خواهند تا قواعد تحریمی آمریکا در ایران هم اجرا شود. به طورمثال اکنون که فروش نفت ایران شامل تحریم است، اگر ایران مقصد و نحوه تسویه مالی فروش نفت خود را فاش کند، نمی تواند نفت بفروشد یا از درآمد آن استفاده کند، چراکه شامل جریمه های آمریکا می شود. به همین دلیل ایران مقصد را مخفی می کند. FATF دقیقا کاری خواهد کرد که این مقاصد فاش شوند.
ادعای بدون سند
آقای سیدعلی در مصاحبه خود ادعای دیگری نیز ارائه کرده است که نه مستند است و نه دقیق. او می گوید کشورهای دوست ما مثل روسیه و چین نیز بدون FATF با ایران کار نمی کنند. این ادعا قبلا توسط برخی مقامات دیگر از جمله آقای ربیعی سخنگوی دولت نیز مطرح شده بود. ادعایی که هیچ سندی برای آن وجود ندارد. حتی آقای ربیعی وقتی می خواهد سندی برای حرف خود ارائه کند مثال هایی از انگلستان و آلمان می زند و هیچ مثالی از روسیه و چین نمی زند. این موضوع نشان می دهد که این صحبت ها نیز شبیه همان صحبت های عوام فریبانه قبل است. چراکه هیچ بانکی دوست ندارد با شفاف شدن تبادلات مالی اش با ایران، از نظام پرداخت دلار محروم شود. بنابراین تنها بانک هایی با ایران کار می کنند که نخواهند الزامات FATF را رعایت کنند و اجرای FATF نه تنها کارآیی برای ایران ندارد، بلکه حلقه تحریم ها را تنگ تر می کند.
بنابراین اظهارات دکتر سیدعلی را باید شبیه اظهارات دکتر ظریف دانست. ادعاهایی بدون دلیل با ظاهر کارشناسی و عوام فریبانه، که باعث فشار بیشتر اقتصادی بر مردم و خودتحریمی می شود.
انتهای پیام/