روشنی با بیان اینکه تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد میزان آلایندگیها به منابع متحرک مربوط است، اظهار کرد: منابع متحرک اعم از خودروها، موتور سیکلتها و کامیونها از منابع متحرک آلاینده در سطح شهر تهران هستند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفتگو با موضوع آلودگی هوا در تهران با محسن روشنی، مدیریت بخش پایش کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران به صورت تلفنی گفتگو کرد.
محسن روشنی با اشاره به آلودگی هوا هر ساله در آذر و دی ماه دچار آلودگی هوا در کالانشهر هامی شویم، گفت: شهر تهران از نظر جغرافیایی موقعیت خاصی دارد. باد کمی در شهر میوزد.
تعداد بسیار زیادی منابع آلاینده از قبیل موتور سیکلت ها، خودروها و صنایع وجود دارد. ما هر ساعت و هر روز به میزان خیلی زیادی تولید و فشار آلایندهها را در هوای شهر تهران داریم.
در روزهای سرد سال هم، چون ارتفاع لایه مرزی کم میشود بستر مناسبی ایجاد میشود که غلظت آلایندهها افزایش پیدا کند و وقتی باد نیاید، خواه ناخواه این آلودگی که تولید میشود در هوای شهر انباشته میشود و ما دچار روزهایی میشویم که شرایط آلودگی در آن وجود دارد.
مدیریت بخش پایش کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران با بیان اینکه برای رفع و یا کاهش آلودگی باید به دنبال منابع آلاینده هوا باشیم، اظهار کرد: ما نمیتوانیم کوه شمال تهران را به عنوان مانع برداریم. از طرفی ساختمانهایی که در غرب و شمال غرب تهران هستند مانع ورود باد نیستند. ما باید به دنبال منابع تولید کننده آلودگی هوا باشیم. در تهران منابع تولید آلودگی هوا زیاد هستند.
تعداد زیادی موتورسیکلت در سطح شهر داریم که اکثرا تکنولوژی دهه ۷۰ ژاپن را دارند و معاینه فنی شان جدی گرفته نمیشود.
وی با تاکید بر اینکه با جلوگیری از آلاینده ها، میتوان انتظار داشته باشیم در تمام ماههای سال جلوی آلایندهها گرفته خواهد شد، گفت: ما باید ببینیم در دنیا از نظر کارشناسی، علمی و کاربردی چه عملی را انجام میدهند که از میزان آلایندگی شان کاهش پیدا میکنند. قطعا یکی از راههای مهم افزایش تعداد و کیفیت وسایل حمل و نقل عمومی و پارک و فضای سبز است.
روشنی متذکر شد: متاسفانه امسال به خاطر شرایطی که پیش آمده مردم مجبور هستند از وسایل نقلیه شخصی خود بیشتر استفاده کنند و این علی حده شده و عامل کوچکی نیست.
وی با بیان اینکه تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد میزان آلایندگی به منابع متحرک مربوط است، اظهار کرد: منابع متحرک اعم از خودروها، موتور سیکلتها و کامیونها از منابع متحرک آلاینده در سطح شهر تهران هستند. البته برای همه شهرهای بزرگ دنیا اینگونه است.
مدیریت بخش پایش کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران با اشاره به اینکه رفع آلایندهها به صورت بلندمدت راهکار وجود دارد، عنوان کرد: ما باید به سمت وسایل نقلیهای که استاندارد بروزتری دارند برویم. در صنایع هم باید کنترل بهتری داشته باشیم و میزان آلایندگی باید کمتر شود.