معاون شهردار تهران توضیحاتی درباره سرانجام قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن و افتتاح ایستگاههای جدید مترو ارائه داد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید مناف هاشمی در حاشیه بازدید از ایستگاههای در حال تکمیل خط ۷ مترو اظهارداشت: با وجود مشکلات متعددی که در سال جاری داشتهایم، اما اتفاقات خوبی در شبکه مترو پایتخت رخ داده است که کلنگ زنی خط ۱۰ مترو، آغاز عملیات اجرایی پایانه ۵۰ هکتاری آزادگان، احداث ورودیهای متعدد و همچنین بهرهبرداری از چند ایستگاه در خطوط ۶ و ۷ به همراه افتتاحهایی که تا پایان سال ۱۳۹۹ پیش رو داریم، نمونهای از آنها است.
هاشمی بیان داشت: با این حال در صورت تزریق منابع مالی از محل سهم بودجه مصوب شهرداری در سال ۹۹، انشاء الله سرعت پیشرفت کار بیشتر هم خواهد شد واین در حالی است که البته ما خودمان به مشکلات مالی شهرداری تهران کاملاً واقف هستیم.
وی گفت:، اما در کنار افتتاح ایستگاهها و اقدامات دیگری که به آنها اشاره شد، خوشبختانه قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن را از طریق جلسات متعدد با وزارت کشور دنبال کردیم که به نتایج امیدوار کنندهای هم رسیدهایم. از طرفی از محل ماده ۱۹ قانون بودجه، مجوز مشارکت بخش خصوصی برای انعقاد قرارداد تولید ۱۰۵ دستگاه واگن را دریافت داشتیم و برای تعمیرات و باز سازی ۲۱ رام قطار نیز توافقات نهایی با سازمان برنامه و بودجه صورت پذیرفته است. قرارداد دیگری هم بین شرکت مترو و شرکت واگنسازی تهران در حال انعقاد است تا ۱۰۵ دستگاه واگن هم از این طریق به ناوگان حمل و نقل ریلی افزوده شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: افزایش شمارگان واگنهای مترو از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا مییکند که با توسعه ایستگاهها، قطعا نیازمند ناوگان حمل و نقلی پرشمارتری هستیم تا بتوان از ظرفیت جدید ایجاد شده، بهترین بهرهبرداری ممکن را کرد و سطح بهرهوری شبکه موجود را ارتقا بخشید.
همچنین کاظمی اسفه، مدیرکل حوزه شهرداری تهران اظهارداشت: از آنجایی که مساله حمل و نقل عمومی به معنای انتفاع و بهرهمندی عامه شهروندان از امکانات شهری بوده و در شرایط سخت اقتصادی کنونی، باری را از روی دوش مردم برمیدارد، این موضوع با حساسیت ویژهای از سوی شهردار تهران دنبال میشود؛ ضمن اینکه تکمیل هر ایستگاه به معنای جمع شدن کارگاه آن ایستگاه بوده و این مهم کمک میکند تا محیط زندگی شهروندان به لحاظ بصری شرایط بهتری پیدا کند.
وی در ادامه با اشاره به مشکل کاهش نقدینگی شهرداری تهران و افزایش چند برابری هزینهها، بحث تامین منابع مالیچی پروژهای شبکه مترو از طریق بودجههای غیر نقد را مطرح ساخت و افزود: در این زمینه جلسات متعددی تشکیل شده است و با پیگیری موضوع، هرکمکی که برای توسعه حمل و نقل عمومی از دستمان برآید، دریغ نخواهیم کرد.