به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، برنامه «رویداد» رادیو گفتوگو در بخش ویژه «باسخنگویان» در خصوص بررسی عملکرد وزارت آموزش و پرورش با محمد حسین کفراشی، مدیر کل ارزیابی عملکرد پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش به صورت تلفنی گفتگو کرد.
محمد حسین کفراشی با اشاره به فعالیت های اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: این اداره در سه محور فعالیت می کند و به وظایف خود عمل می کند. نخستین محور فعالیت ها، ارزیابی عملکرد دستگاه آموزش و پرورش است. این مهم بر اساس اهداف، مأموریت ها و وظایفی که برای این دستگاه تبیین شده است صورت می گیرد و درواقع عملکرد وزارت آموزش و پرورش توسط این اداره کل رصد و نظارت می شود.
وی افزود: این وظایف از طریق سازمان امور استخدامی در قالب محورهای شاخص های عمومی و بر اساس برنامه تحولی اصلاح نظام اداری که در سطح ملی تحمیل می شود صورت می گیرد و این اداره کل موظف است این برنامه ها را محور فعالیت ها قرار دهد. اصلاح ساختار سازمانی، توسعه دولت الکترونیک، شفافیت و مدیریت مالی، بهبود فضای کسب و کار، ارتقاء بهره بری و سلامت اداری و توسعه فرهنگ سازمانی جزو شاخص های عمومی محسوب می شوند.
مدیر کل ارزیابی عملکرد پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش به وظایف اختصاصی آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: مأموریت ها و دستورالعمل هایی که این نهاد بر اساس آن تأسیس شده است و جزو قابلیت ذاتی دستگاه محسوب می شود، وظایف اختصاصی را تشکیل می دهند. عمده ترین وظیفه اختصاصی آموزش و پرورش توجه به امر تعلیم و تربیت است و مواردی که منجر به این امر مهم می شود توسط این اداره کل پیگیری می شود.
وی نظارت را یکی از مهمترین وظایف اداره کل بررسی عملکرد وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: در گذشته این بخش به عنوان بازرسی تلقی می شد. این اداره کل وظیفه دارد به صورت دوره ای و مستمر در طول سال کار نظارت را در تمام سطوح و بر اساس شاخص های تعریف شده ارائه بدهیم.
کفراشی ادامه داد: به صورت موردی نیز اگر گزارشی از نهادهای مختلف یا خانواده ها و یا مردم در خصوص آموزش و پرورش ارائه شود، سازمان عملکرد پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش به آن رسیدگی می کند و امر نظارت را انجام می دهد.