به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی با اعلام برگزاری اولین جشنواره تصویرگری جلد کتابهای درسی در دوره ابتدایی اظهارداشت: تصویرگری جلد کتابهای درسی اهمیت بالایی دارد چرا که میتواند خیلی مفاهیم، ارزشها و نگرشها را به دانش آموز منتقل کند. معتقدم از طریق این جشنواره میتوان به تصاویر مطلوبی دست پیدا کرد.
اهداف جشنواره
وی افزود: ارتقای جایگاه تصویرگری آموزشی، تربیتی و نقش موثر آن در نظام تعلیم و تربیت؛ تحول و ارتقای فرهنگی، هنری و محتوای جلد کتابهای درسی؛ شناسایی تصویرگران خلاق، توانمند و متعهد و مشارکت حداکثری آنان در حوزه کتاب درسی؛ جلب نظر هنرمندان و تصویرگران به مسائل آموزشی و تربیتی در کتاب درسی؛ بروز رسانی تصاویر با رویکرد خلاقانه؛ اهداف برگزاری این جشنواره است.
اول اردیبهشت آغاز ارسال آثار
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره از اول اردیبهشت ماه آغاز و تا ۲۰ خرداد ماه ادامه خواهد داشت؛ علاقمندان میتوانند آثار خودشان را به دبیرخانه ارسال کنند و در یک فرآیند داوری و ارزیابی در بازه زمانی ۵۰ روزه؛ تیرماه نفرات برتر مشخص میشوند.
دکتر ملکی با تاکید بر انتقال مفاهیم متناسب از طریق جلد کتابهای درسی، گفت: ملاک مد نظرما این است که بتوان از طریق جلد کتابها مفهومی را به دانش آموز انتقال داد؛ یعنی به عبارتی دیگر، تصویرصامت مد نظر ما نیست وتصویر ناطق میخواهیم؛ بنابراین باید همه ابعاد روان شناسی، جامعه شناختی، زیبایی شناختی و ... را در برگیرد.
معیارهای ارسال آثار
وی ادامه: توجه به ساحتهای شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین؛ تناسب با بیانیه گام دوم انقلاب و اصل" ما میتوانیم"، " احساس مسئولیت"، " جوان مومن انقلابی"، " مدیریت جهادی"، " جهاد علمی"، " پیشرفت علمی ایران"؛ در نظر گرفتن اصول و ارزشهای فرهنگ والای اسلامی، ایرانی (ارزشها و معارف انقلاب اسلامی، خودباوری، خودکفایی، تقویت هویت ملی، وحدت اجتماعی، خانواده، رشد جمعیت، میراث فرهنگی، تاریخ، مفاخر ملی، اقوام ایرانی، پوشش مناسب، نشاط آفرینی، عدالت محوری، استقلال، آینده نگری (آینده پژوهی)؛ رعایت اصول و مبانی زیبایی شناسی هنری؛ نوآوری و تازگی در ایده و اجرا؛ ارتباط معنادار طرح روی جلد باموضوع و مضمون کتاب و سواد دیداری و شرایط و نیازها و علایق گروه سنی مخاطب برخی از مهمترین ویژگیهای مدنظر در برگزاری این جشنواره است.
بهره گیری از ایدههای نوین در کنار طراحان سازمان
دکتر ملکی در خصوص چرایی برگزاری این جشنواره با وجود طراحانی در داخل سازمان گفت: ما تصویرگرانی داریم که اکنون تصاویر روی جلد و داخل کتابهای درسی را طراحی میکنند، اما بنا داریم این مسئله را با استفاده از ایدههای نوین، طراحان جدید و افکار و تواناییهایی که در سطح ملی وجود دارد به پیش ببریم و در واقع میدان انتخاب خودمان را توسعه دهیم. در وضع موجود هر آنچه طراحان ما تولید میکنند؛ استفاده میکنیم، اما در جهت خلاقیت و پویایی تصاویر بهتردیدیم این جشنواره را برگزار و با جامعه هنرمندان و تصاویر آنها ارتباط بیشتری داشته باشیم.
دلایل سوق یافتن به سمت تغییرات جلد کتابهای درسی
وی در خصوص چالشهای فعلی جلد کتابهای درسی افزود: در سالی که گذشت راجع به بعضی از تصاویر روی جلد کتابهای درسی، انتقاداتی به سازمان پژوهش ارسال شد که بعضی از این انتقادات درست بودند و برخی هم وارد نبودند. برای رسیدن به جایگاه اعتبار و قوت در زمینه جلد کتابهای درسی علاوه بر استفاده از نفرات در دسترس، از غاطبه علاقمندان و طراحان و هنرمندان تصویرگری جلد کتابهای استفاده میکنیم و خواهیم کرد. اهمیت این امر به این بازمی گردد که وقتی از کتاب درسی حرف میزنیم؛ کتاب درسی فقط نوشتار نیست، فقط مطالب داخل کتاب نیست از روی جلد کتاب پیام دهی کتاب شروع میشود تا پایان کتاب. همه جای کتاب درسی به نوعی پیام رسانی میکند. گاهی اوقات یک تصویر روی جلد پیامی به دانش آموز انتقال میدهد که باعث میشود آن دانش آموز به محتوای آن کتاب علاقمند شود. برعکس این موضوع هم صادق است. تامل برانگیز بودن تصویر روی جلد کتاب ما را برآن داشت که به برگزاری این جشنواره فکر کنیم از چند جهت باید به این تصاویر روی جلد توجه کنیم طرح روی جلد کتاب برخلاف آنچه که از ظاهرش بر میآید، کار خیلی پیچیدهای است.
استفاده از تصاویر منتخب از دو سال آینده
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص زمان استفاده از نتایج این جشنواره در کتابهای درسی گفت: خیلی از کتابهای درسی سال آینده ۱۴۰۰-۱۴۰۱ چاپ شده و دیگر فرصتی برای استفاده از آثار این جشنواره نیست لذا بنا داریم در سال ۱۴۰۱ چه در کتابهای درسی و چه در بستههای تربیت و یادگیری که به طور آزمایشی تولید خواهند شد از این تصاویر بهره برداری شود.