به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، خیرالله خادمی درباره آخرین تفاهمات ایران و عراق درباره راهآهن شلمچه-بصره بیان کرد: در جلسهای که چندی پیش به اتفاق وزیر راه و شهرسازی با نخستوزیر عراق داشتیم، تفاهمنامه خط آهن شلمچه - بصره به طرف مقابل داده و گزارشاتی در اینباره ارائه شد.
وی افزود: در آن جلسه برای اجرایی شدن خط آهن شلمچه-بصره، کشور ایران درخواست تحویل زمین و بستر ریل را ارائه دارد که نخستوزیر عراق اعلام کرد که برای آنکه امور مربوط به این خط ریلی پیش برود و عراق با ایران در مورد این خط ریلی همکاری کند، باید مصوبه این خط ریلی در دولت عراق به تصویب برسد که وی وعده داد به سرعت این مصوبه را از دولت عراق میگیرد و به ایران ا علام میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مصوبه چندی پیش از سوی هیأت وزیران عراق تصویب شد و طبق قاعده باید به وزارت حمل و نقل عراق ابلاغ میشد که پس از تصویب طرح احداث راهآهن شلمچه-بصره در هیات دولت عراق، ابلاغ شده است؛ براساس تفاهمنامهای که دو طرف امضا کردهایم باید مراحل اجرایی، نحوه تفاهمنامه و نحوه بازگشت سرمایه سرمایهگذار از سوی کشور عراق بررسی شود.
خادمی اظهار کرد: سرمایهگذار این پروژه ریلی ایرانی است و موضوع مهم تحویل اراضی به سرمایهگذار است تا عملیات اجرایی این خط ریلی آغاز شود.
وی اظهار داشت: خطآهن شلمچه-بصره یک پروژه فراملی و بینالمللی است و از نظر ترانزیتی و کریدور ریلی تغییرات استراتژیک و راهبردی برای کشور ما خواهد داشت و ایران را از طریق ریل به دریای مدیترانه و بنادر سوریه متصل میکند و یک کریدور شرقی - غربی برای ایران فراهم میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: بدین ترتیب از پاکستان یا بندر چابهار یا شمال شرق کشور و سرخس هر بار ریلی که از کشورهایی نظیر چین و آسیای میانه وارد کشورمان شود، پس از عبور از شبکه ریلی عراق، به دریای مدیترانه و بنادر سوریه انتقال داده میشود بنابراین این خط یک کریدور مهم شرقی - غربی است.
خادمی با اشاره به گفتههای مدیرکل شرکت راهآهن عراق مبنی بر آغاز بررسی بندهای یادداشت تفاهم اجرایی کردن اتصال ریلی بین شلمچه و بصره، تأکید کرد: این تصمیم دولت عراق آغاز پروژه خطآهن شلمچه-بصره را تسریع می کند.