به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، چند وقتی است که مشکلات اقتصادی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته و بر همین اساس این شرکت هواپیمایی دولتی با چالش هایی مواجه شده است.
زمین گیری تعداد زیادی از هواپیماهای هما و زمین گیری نصف هواپیماهای برجامی، ناتوانی در پرداخت اقساط تسهیلات صندوق توسعه ملی در خرید هواپیماهای برجامی، مسیرها و نرخ های تکلیفی، صندوق بازنشستگی هما و بسیاری از موارد دیگر از عوامل بروز مشکلات ساختاری در هما هستند.
ناتوانی ایران ایر در پرداخت حقوق و دستمزد بازنشستگان این شرکت هواپیمایی، مشکلات صندوق بازنشستگی هما، بروز مشکل برای برخی کارکنان غیر رسمی این شرکت هواپیمایی و دیگر مشکلات موجب شده است از چند ماه گذشته شاهد تجمعات اعتراضی بازنشستگان این شرکت هواپیمایی به دلیل عقب افتادن حقوق و پیگیری یکسان سازی حقوق بازنشستگان هستیم.
این مشکلات ادامه یافت تا اینکه روز چهارشنبه 12 خرداد وزیر راه و شهرسازی دستور داد سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همکاری کنند و هما با استقراض از این دو سازمان و شرکت دولتی بخشی از حقوق معوق بازنشستگان را پرداخت کند.
اما امروز مدیرعامل هما در نامه ای به پرسنل هما و بازنشستگان این شرکت هواپیمایی مواردی را مطرح کرد که قابل تأمل است.
در ابتدای نامه علی رضا برخور آمده است: با عرض تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب و بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد، با عرض پوزش از مشکلات فراوانی که در راستای پرداخت حقوق عزیزان در دو ماه ابتدایی سال جدید پیش آمد، مطالبی در بعضی از گروهها دیده و یا حرفهایی زده میشود که با توجه به اظهار تقید و تعهدی که ناقلان دارند، پاسخ آنان را به مکان و زمانی که قاضی آن بری و منزه از هرگونه عیب و خطایی است، واگذار مینمایم.
در ادامه نامه برخور آمده است: هما یک شرکت درآمد هزینه است و باید هزینه شرکت توسط خودش تامین شود و فلسفه ایجاد صندوق بازنشستگی به جهت تامین و پرداخت حقوق اعضای آن بود؛ در خصوص این موضوع و تمام مسائل و مشکلات ریز و درشت که سالهاست هما با آن دست به گریبان است، حرف نمیزنم زیرا همه شما با گوشت و پوست خود آنها را لمس کردهاید و از هر شخصی در کشور بیشتر به آن اشراف دارید؛ هم از نحوه تأمین حقوق در سالهای گذشته که اسناد استقراضی و وامهای با سود ۲۰ درصد و مهلت تنفس ۴ ساله آن آگاه هستید و هم از در رهن بودن هواپیماها و املاک هما در شمال، جنوب و مرکز کشور.
در بخش دیگری از نامه مدیرعامل هما آمده است: قطعاً در جریان هستید وامی که در سال ۱۳۹۵ برای پرداخت حقوق دریافت شده، موعد بازپرداخت آن رسیده است، زمان پرداخت وامهای ارزی خرید هواپیماهای برجامی سررسید شده است و به غیر از بدهیهایی که ذکر شد، بدهی به یورو کنترل و سیتا، بدهی سوخت، بدهی به شرکت فرودگاهها، کاهش پروازها به علت عدم وجود نقدینگی و درآمد جهت تهیه قطعات، کاهش مسافرتها به دلیل شیوع ویروس کرونا، تورم اقتصادی و غیره، همه این موارد موجب شده است هما در یک شرایط بسیار ویژهتری نسبت به قبل قرار گیرد.
در ادامه نامه برخور آمده است: نگاهی به گذشته نشان میدهد که مدیرانعامل همواره مورد تحلیلهای انتقادی شدید و گاهی ناعادلانه بوده و از حمایت همهجانبه کارکنان شاغل و بازنشسته برخوردار نبودهاند (مدیران در شرایط اقتصادی مساوی کشور را مقایسه کنید) تا جایی که متوجه شدم، عزیزان دو خواسته عمده دارند که آنطور در فضای مجازی عنوان میکنند، تمام مشکلات هما به همین دو علت است: اول «مدیرعامل» و دوم «صندوق بازنشستگی»؛ اولی راهحل سادهای دارد، نمایندگان محترم شما در دیدار با مسئولان دولت به جای مطرح کردن مسائل فرعی یک قضیه مهم را مطرح کنند، آن هم انتخاب و معرفی یک مدیرعامل جهت تصویب از سوی هیات دولت است و اینجانب از این اقدام با کمال میل استقبال میکنم، چرا که کار کردن در این شرایط روحی، بسیار بسیار سخت است؛ شاید بهتر باشد مدیرعامل را در یک انتخابات جمعی انتخاب کنید و او را به دولت معرفی کنید تا هم از حمایت شما برخوردار باشد و هم بتواند خواستههای بهحق کارکنان را برآورده کند و هم بتواند حداقل در طول ماه، یک ساعت راجع به آینده و نقش هما در دنیای هوانوردی و کارهای راهبردی که دنیای هوانوردی با سرعت در حال طی کردن است، فکر کند و به دنبالش برود.
برخور در ادامه نوشته است: دوم صندوق بازنشستگی؛ اینجانب دو ماه پس از ورود به صندوق بازنشستگی (سال ۱۳۹۷) با مسئولان محترم کانون تماس گرفتم و از آنان خواستم بیایند صندوق و از مسئولان صندوق بپرسند که با سرمایه آنان چه کردهاند؟! برخی از افرادی که امروز سنگ مشکلات صندوق را به سینه میزدند، در سالهای گذشته کجا بودند؟! آیا بیخبر بودند؟! آیا اطلاعرسانی خود من، شما را بیدار نکرد؟! یا نه، قبلاً هم آگاه بودید؟ اگر آگاه بودید، پس چرا برای اموال از دست رفته بازنشستگان تظلمخواهی نکردید؟ آیا علتی داشت؟ با پیگیریهای مدیرعامل محترم هواپیمایی چابهار که از بدنه هما نبود، متوجه شدیم دهها موتور MD با سریالهایی که متعلق به صندوق بازنشستگی است، دست به دست در صنعت هوانوردی میچرخد و جالبتر آنکه همه صاحب آن بودند به غیر از صندوق بازنشستگی! قبل از آن چرا این موضوع روشن نشد؟
در بخش دیگری از نامه برخور آمده است: با همت مرد بزرگ مرحوم صدیق، هواپیماهایی که بوکاوینا (یک شرکت هواپیمایی) به دروغ و با همکاری عدهای در هما به فروش رسانده بودند، از لابهلای درختان ابتدای باند ۱۳ مشهد بیرون کشیدیم! دو فروند هواپیمایی که صندوق بازنشستگی به یک نفر در ازای چند صد میلیون تومان فروخته بود، با شکایت و پیگیری فراوان پس گرفتیم و اکنون با افتخار یک فروند آن پرواز میکند.
در بخش دیگری از نامه مدیرعامل ایران ایر گفته شده است: ما مسلمانیم و به آخرت ایمان داریم، پس حتماً کمک و پیگیری کنید (نه با هیاهو و در فضای مجازی) که در یک دهه گذشته چه بلایی بر سر اموال و داراییهای صندوق بازنشستگی آمده، از سازمانهای ذیربط و واجد شرایط پیگیری کنید، نفرات خاطی را شناسایی و تحویل مراجع قضایی دهید، هر کس ریالی حیف و میل کرده را شناسایی کنید و به همکاران معرفی کنید که با اموال همکاران خود چه کرده است، هر کس در آنجایی که با من نسبت دارد و اگر خطایی کرده را تحویل دادگاه دهید، به عدالت رفتار کنیم و به عدالت حرف بزنیم و از اتهاماتی که دل همکاران را به درد میآورد، دوری کنیم.
در بخش دیگری از نامه برخور آمده است: بررسی کنید با کدام مدرک دهها هزار دلار به شخصی که در "هما" مشغول به کار بوده، پرداخت شده است و اجناس سفارش داده شده، کجاست؟ و قص علی هذا...
برای صندوق بازنشستگی و تمام شرکتهای زیرمجموعه، با همکاری و همراهی تمام بازنشستگان محترم رایگیری کنید، نفر انتخاب کنید و کنترل و چگونگی تامین حقوق و مزایای خودتان را، خودتان به عهده بگیرید، من در خدمتم، نه در فضای مجازی بلکه در دنیای واقعی؛ از هماکنون آماده برگزاری جلسه هستم تا نفرات منتخب را وارد مجموعه کنیم که این موضوع در حد اختیارات حقیر است و معرفی مدیرعامل منتخب به دولت، زحمت شما.
در بخش دیگری از نامه برخور آمده است: وضعیت درآمدی هما در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود، همین است، تفرقه و جدایی به غیر از تاخیر در رسیدن به هدف اصلی که «همایی مقتدر و بینیاز از دیگران» است، سود دیگری ندارد؛ نحوه چگونگی تامین حقوق این ماه و ماه گذشته در شان کارکنان هما نبوده و نیست، اینجانب قدردان وزیر محترم راه و شهرسازی و معاونان محترم ایشان هستم که طی ده روزه گذشته شبانهروز پیگیر تهیه اعتبار بودند و در کنار آنان همکاران محترم معاونت مالی هما صادقانه زحمت کشیدند.
در پایان نامه مدیرعامل هما خطاب به کارکنان و بازنشستگان ایران ایر آمده است: عزیزان شاغل و بازنشسته، مشکلات هما فقط با همکاری، همراهی و همدلی سه راس یک مثلث حل خواهد شد؛ شما، دولت و شرکت؛ با آرزوی آرامش و طول عمر توام با سلامتی برای تمام عزیزان شاغل و بازنشسته، وعده دیدار با آنان که ناعادلانه و دور از انصاف قضاوت میکنند و حرمتها را میشکنند، در محکمه عدل الهی.