به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، این نماینده مجلس شورای اسلامی درنشست ملی مطالبه گران صنعت خودرو افزود: ما باید تفاوتی بین خصوصی سازی و خوصولتی ها قائل شویم ما طرحی را در مجلس دنبال می کنیم که سازمان بازرسی کشور، دیوان محاسبات بتوانند در این موارد وارد شوند و با فساد مبارزه کنند. دیوان محاسبات بازوی توانمند مجلس است و باید بتواند در اکثر ادارات و سازمان ها وارد شود و انحرافاز بودجه را از بنیان نابود کند.
صنعت خودرو نتوانسته جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند
صنعت خودرو بعد از صنعت نفت بزرگترین صنعت ایران است و قدمت چند ده ساله دارد ولی متاسفانه به دلایل مختلفی نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: ما همزمان با خودرو هیوندای کره جنوبی خط تولید پیکان را راه اندازی کردیم. ولی متاسفانه به دلیل انحصاری که در صنعت خودرو وجود دارد. بیش از 90 درصد تولید خودرو در کشور ما در انحصار دو تولید کننده است که باعث شده هر روز بجای پیشرفت تنزل پیدا کنیم.
دنیا به خودرو آپشن می دهد ایران از خودرو می گیرد
وی بیان کرد: همواره خودروسازان دنیا آپشن های جدید برای محصولات خود می گذارند که بتوانند جذب مشتری داشته باشند این درصورتی است که در ایران وسایل را زا روی خودرو بر می دارند و به عنوان آپشن به خریدار می دهند. ولی ما تنها به این دو خودروسازی اکتفا می کنیم و فضای بسته ای را ایجاد کرده ایم.
سیدناصر موسوی لارگانی تصریح کرد: یک طراح اگر بخواهد مجوزهای لازم را برای خودروسازی بگیرید، باید 8 سال برود و بیایید که مجوز لازم را برای تولید نمونه خودروی مورد نظر بگیرد. یعنی چندین سال برود و بیاید که مجوز بگیرد بعد نیاز به تریلیاردها پول دارد تا خط تولید را راه اندازی کند. فضای بسته صنعت خودرو مسیر ورود نخبگان دانشگاهی را به این صنعت بسته است. ما به طراح هایی که طرح های بسیار ارزشمندی در حوزه خودرو داشتند راه نداده ایم.
مهندسی معکوس پهپاد می سازد ولی خودرو نه؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما اگر توانایی های خود را در صنعت های دیگر مو شکافی کنیم، می بینیم دانشمندان ایرانی در انرژی هسته ای، ساخت پهپاد و .... نه تنها در منطقه بلکه در جهان حرف برای گفتن دارند. این مسئله نشات گرفته از حمایت مسئولان در حوزه های مختلف از دانشمندان است ولی در صنعت خودرو این اجازه به دانشمندان داده نشده است.
وی گفت: چگونه می توانیم پهپاد آمریکایی را هک کنیم روی زمین بنشانیم، به وسیله مهندسی معکوس بهتر از آن را تولید کنیم ولی نمی توانیم خودرو را از طریق مهندسی معکوس تولید کنیم؟ دلیل این موضوع این است یک سری رانت هایی در صنعت خودروسازی ایجاد شده است که نمی توانند از این رانت دل بکنند. شرکت های تو در تو و عنکبوتی در این خودروسازی ها تشکیل شده است. خودروساز ما سهام دار بانک است، شرکت بیمه ای دارد، با قطعه سازها تفاهمنامه می بندد. وقتی قطعه ساز هولدینگ را تشکیل داده است برای اینکه در کشور قطعه تولید کند.
با فساد برخورد قاطعی نداریم
سیدناصر موسوی لارگانی افزود: متاسفانه در کشور ما نظارت جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است، من نماینده مجلس هستم یکی از وظایف مهمم نظارت بر قوانین است و تا چه حد به این مسئولیت خود عمل می کنم. چه سازمان های نظارتی جدای از این دو سه سال که آیت الله رئیسی در راس قوه قضائیه آمدند فعالیتی انجام داده است. قوه قضائیه دچار یک بروکراسی شدیدی بود؛ پرونده ای 20 سال از این قسمت به قسمت دیگری می رفت و برخوردها باز دارنده نبود. ما اگر از روز اول با فساد برخورد محکمی داشتیم الان کار به اینجا نمی کشید که فساد برای عده ای عادی باشد. اولین فساد در کشور اختلاسی 127 میلیارد توسط آقای فاضل خداداد و رفیق دوست بود و برخورد قاطعی با آنها صورت نگرفت که اختلاسگران روز به روز زیاد شدند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آنقدر قبح فساد مالی شکسته شده است که 15 هزار میلیارد از صندوق ذخیره فرهنگیان و از بانک سرمایه اختلاس می شود و کسی مشکلی با این موضوع ندارد و فسادهای اقتصادی عادی شده است.
برخی مفاسد عناوین مجرمانه ندارند
وی افزود: ما در دوره های گذشته مجلس تحقیق و تفحص را داشتیم و گزارش های خوبی تهیه کردیم و به قوه قضائیه ارجاع شد اما در قوه قضائیه باقی ماند و گفتند عناوین مجرمانه ندارد یعنی ترک فعل و فساد یک چیز قطعی است و باید عناوین مجرمانه داشته باشد که مورد رسیدگی قرار بگیرد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: فساد را باید از ریشه خشک کرد. شخصی 10 میلیارد تومن اختلاس می کند بعد از دو سال دادگاه حکم رد مال به بیت المال و انفصال خدمت این شخص را صادر می کند این در حالی است که شخص از ده میلیاررد به انداز 20 میلیارد استفاده کرده است.
موسوی لارگانی افزود: رانت برای جیب عده ای ایجاد می شود. شرکت های فولادی، ورق فولاد را با قیمت جهانی به فروش می رسانند. تولیدکننده داخلی تقاضای خرید ورق فولاد را به قیمت صادرات دارد اما تولید کننده فولاد تمایلی به فروش محصول به تولیدکننده داخلی ندارد. در فولاد مبارکه یکی از مدیران بدون اینکه یک ریال از بودجه خود بیاورد دومیلیارد تومان دربورس سهام فولاد مبارکه خریده است و در یک ماه یک و نیم میلیارد تومان سود کرده است. این مسائل باعث افزایش فساد در مدیران می شود.
وی با اشاره به این موضوع که من ذهر خورده خودرو داخلی هستم، افزود: 4 سال قبل با خودرو پژو پارسم تصادف کردم خودرو در سرعت مجاز منحرف شد چپ کرد. از خودرو چیزی نمانده بود اما ایربگ ها باز نشده بود که کارخانه می گفت ضربه سنگین نبوده. در اثراین سانحه همسرم دو ماه در کما بود و چهار سال است که نمی تواند راه برود. حال این خودرو را با خودروی آلمانی و ژاپنی مقایسه می کنید. تمام این مشکلات بخاطر فساد در خودروسازی های ماست. باید برنامه ریزی لازم صورت بگیرد تا در دولت آینده دست این مافیا و رانت خواران را از صنعت خودرو قطع کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز تاسف کرد که دستان مجلس در حوزه تفحص به سبب هزینه ها، رفت وآمدها و کمبود بودجه بسته است. به عنوان مثال یک تحقیق و تفحص 30 میلیون تومان هزینه دارد. یکی دیگر از آسیب های تحقیق و تفحص این است که بعضی مواقع یک سری تسویه حساب های شخصی وجود دارد، مسئله مطرح می شود و شخص در وسط راه خود را کنار می کشند.
لارگانی درپایان تاکیدکرد: ما اگر بخواهیم مشکل خودرودر کشور حل شود باید صنعت خودرو رقابتی شود یعنی اگر بخش خصوصی ورود پیدا نکند ما به جایی نخواهیم رسید.