محسن محمدی حسنلوئی، مدرس دانشگاه و کارشناس کسبوکار و بازاریابی در یادداشتی اختصاصی برای گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو نوشت: پس از برخوردهای قانونی با شرکتهای غیرمجاز بازاریابی شبکهای، مدتی است اعضاء و لیدرهای سابق این شرکتها که به علت پلمپ دفاتر غیرمجاز و سایر اقدامات بازدارنده، قادر به عضوگیری و فعالیت هرمی خود نیستند؛ بدون بررسی و پذیرش مقدمات اولیه فعالیت بازاریابی، یعنی «محصول قابلعرضه» و «طرح درآمدی شرکتهای دارای مجوز»، به عضویت شرکتهای جدید درآمدهاند؛ اما همانند روال سابق، رویه و آموزشهای جذب حداکثری که در مجموعههای هرمی خود داشتهاند را در این شرکتها نیز پیاده میکنند.
بیشتر بخوانید:
کلاهبرداری شرکت Q-NET با سوء استفاده از جوانان ناآگاه/ فعالیت مجدد باند هرمی گلدکوئیست در پوشش جدید
این افراد با وجود محدودیتهای وضع شده در طرح سوددهی شرکتها؛ اقدام به «الزام خرید با مبالغ بالا»، «عضویت سایر افراد»، «ثبت خرید در قالب باشگاه مشتریان» و «انواع پکیج کالایی غیرمجاز و مجاز» نموده و اظهار میکنند که فروش کالا اهمیتی در حوزه فعالیت بازاریابی نداشته و جذب حداکثری اعضاء و دریافت پورسانت هدف اصلی شرکت است.
از ترفندهای دیگر این سودجویان و یا شرکتهای متخلف میتوان به ارجاع بازاریابان از سایتهای دارای مجوز به سایتهایی با طرح شبکهای اشاره نمود که در حال عرضه محصولات غیرمجاز بهصورت شبکهای هستند. این موضوع از دیگر مصادیق تخلف شرکتهای شبکهای دارای مجوز است. به طور کلی نتیجه تداوم اینگونه تخلفات را میتوان در اشباع عضوگیری، ایجاد نارضایتی گسترده ناشی از عدم موفقیت اعضاء جدید در کسب درآمد و درخواستهای متعدد بازخرید کالا در کوتاهمدت به علت فریب اولیه این اعضاء خلاصه کرد.
با این توضیحات لازم است یادآوری شود مهمترین اصل بازاریابی شبکهای، «حذف واسطهها در فروش کالا» و پرداخت پورسانت ناشی از «کاهش هزینههای توزیع از طریق آموزش به فروش محصولات مصرفی باارزش توسط شرکتهای بازاریابی» است. اما متأسفانه برخی از آموزشهای اعمال شده کاملاً مغایر با اصول صحیح بازاریابی شبکهای در کشور بوده و در نهایت طبق مقررات مندرج در آییننامه با موضوعات اجبار در خرید و تشویق به خریدهای مازاد بر نیاز منجر به برخوردهای قانونی خواهد شد؛ کما اینکه متضرران از طریق محاکم قضایی ذیصلاح نیز امکان طرح شکایت از عملکرد اعضاء و شرکتهای مختلف را نیز خواهند داشت.
از این رو ضروری است مسئولان و عوامل اجرایی شرکتهای دارای پروانه کسب بازاریابی شبکهای نوع آموزش و انطباق فعالیت با مقررات و مفاد آییننامه ماده 87 قانون نظام صنفی را مدنظر قرار دهند و از سوءاستفاده افرادی که به دنبال کسب منفعت و فریب سایر بازاریابان در شرکت هستند جلوگیری کرده و همواره مطابق ضوابط مشخص فعالیت نمایند تا کسبوکار قانونی آنها با چالش و برخوردهای قانونی مواجه نشود.
بازاریابی شبکه ای یک ضرورت بی بدیل تجارت امروز است، قطعا هر تجارتی و کاری نقص هایی داره، که لازمه اصلاح بشه ولی این نوع مطالب که در جهت ترساندن افکار عمومی منتشر می کنید کمی به فضای آگاه سازی جامعه نمی کنه، به نظرم رسانه کارش آگاه سازی درست و علمیه، که من تا الان ندیدم هیچ رسانه ای این کار رو انجام بده