به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرهنگ مهدی نامجو سرکلانتر پلیس بزرگراههای تهران بزرگ در برنامه تلویزیونی «شهر امن» به توقفات ناایمن در حاشیه بزرگراهها اشاره و اظهار داشت: یکی از چالشهای آمد و شد وسایل نقلیه در محورهای بزرگراهی، آزادراهی و حتی معابر معابر خارج از شهر بحث توقفات ناایمن وسایل نقلیه است.
وی ادامه داد: توقفات ناایمن به توقفاتی گفته میشود که در خطوط حرکتی و در سطح سواره رو معابر و حاشیه راهها خارج از نقاط پهلوگاهی و توقفگاهی بدون نصب تابلوها و علایم هشدار دهنده انجام شود که افزایش تصادفات را نیز در بر دارد.
سرهنگ نامجو تصریح کرد: توقف ناایمن معمولا به دو شکل اتفاق میافتد؛ بعضی ارادی و برخی غیر ارادی هستند؛ نقص فنی وسیله نقلیه و خراب شدن خودرو غیرارادی و توقف در حاشیه معابر برای عرضه کالا، استراحت کوتاه، پرسیدن آدرس یا خرید کالا ارادی است.
سرکلانتر پلیس بزرگراههای پایتخت اعلام کرد: برابر قانون اگر وسیله نقلیهای در سطح معابر متوقف شد راننده وسیله نقلیه موظف است که تمام سعی و تلاش خود را جهت خارج کردن وسیله نقلیه از خطوط حرکتی انجام دهد و راه سایر وسایل نقلیه را مسدود نکرده و مزاحمتی برای سایر وسایل نقلیه و عابرین ایجاد نکند و هیچ گونه ترافیکی درست نکند، اما اگر به هر دلیلی امکان کنار کشیدن وسیله نقلیه وجود نداشته باشد راننده باید تابلو و علایم هشداردهنده مثل مثلث خطر را قرار دهد؛ در بزرگراهها و آزادراهها از فاصله ۱۰۰ یا ۱۵۰ متری یکی در پشت وسیله نقلیه معیوب و دیگری در پهلوی وسیله نقلیه حتماً قرار دهد همچنین در سایر جادهها نیز این علایم هشداردهنده باید در فاصله ۷۰ متری نصب شود و اگر خرابی خودرو در سر پیچها که محدودیت دید کمتری دارد روی دهد حتما این علایم در فاصله ۲۰۰ متری قرار گیرد تا رانندگانی که از پشت سر به این خودرو نزدیک میشوند فرصت عکس العمل را داشته باشند.
وی افزود: این خرابی چه در روز اتفاق افتاده و چه در شب رانندگان حتما از فلاشر خودروی خود یا همان جبران نما استفاده کنند تا دیگر رانندگان متوجه شده و از بروز حوادث جلوگیری شود.
نامجو بیان داشت: برخی اوقات این توقفات ممکن است باعث بروز حوادث و تصادفات شود که پلیس با این توقفات به شدت و طبق قانون برخورد میکند؛ مثلا اگر در آزادراهها باشد برابر ماده ۴ قانون ایمنی راهها موجب تقصیر در تصادف خواهد بود و در سایر راهها با بررسی جمعی جهات و شرایط موجود توسط کارشناسان راهور حتما سهم تقصیر لحاظ خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر این توقفات موجب تصادف نشود به لحاظ خودداری از کنار کشیدن خودرو حتی در تصادفات نیز اعمال قانون خواهد شد؛ در ضمن توقفات حاشیهای از طریق تابلوهای مطلقا ممنوع که در حاشیه بزرگراهها و آزادراهها نصب شده به رانندگان اطلاع رسانی شده است.
سرکلانتر پلیس بزرگراههای تهران بزرگ با بیان اینکه تصادفات دلخراش حاصل دنده عقب در معابر و بزرگراهها است در خصوص حرکت با دنده عقب در بزرگراهها و خطرات آن گفت: حرکت با دنده عقبهای غیر ضروری جز تخلفات حادثه ساز پلیس محسوب میشود که علاوه بر اعمال قانون، نمره منفی را نیز در بر خواهد داشت.
وی ادامه داد: اگر در این تخلف خودرو شخصی و پلاک آن شخصی باشد ۵ نمره منفی و اگر وسیله نقلیه عمومی باشد ۷ نمره منفی اعمال خواهد شد.
سرهنگ نامجو گفت: برخی رانندگان به علت عدم آشنایی با سطح شهر و گاهی بخاطر حواس پرتی در رانندگی از مقطعی عبور میکنند که باید از آن خارج میشدند که به لحاظ اصلاح مسیر اقدام به دنده عقبهای غیر ضروری میکنند که بسیار خطرناک است و تصادفات دلخراشی را به واسطه ارتکاب این تخلف شاهد هستیم.
وی از رانندگان خواست به هیچ عنوان به جهت بازگشت و اصلاح مسیر اقدام به دنده عقب در معابر و بزرگراهها نکنند تا شاهد حوادث و تصادفات دلخراش در سطح شهر تهران نباشیم.