به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ مجتبی شاکری در نشست مجازی دبیران استانی و اعضای جمعیت جانبازان با اشاره به نقش همه فعالان استانی این تشکل در پیروزی بزرگ 28 خرداد ماه، گفت: اکنون جمعیت سلسله نشستهایی برگزار میکند تا ما بتوانیم در استمرار حلاوت این پیروزی ایفای نقش کنیم و سهمی در برنامههای دولت برای استان خود داشته باشیم.
وی با بیان اینکه هدف از برگزاری نشستهای کشوری این است که بتوانیم آرایش خود را به دنبال پیروزی و ثبت حماسه بزرگ ملت به درستی تنظیم کنیم، افزود: اکنون مرحله جدیدی از حرکت انقلابی با استقرار دولت سیزدهم در آستانه اوج گیری است و لازم است ما در شناخت صحیح مسائل هر استان و نیز راهحلهای هر مساله از قبیل راه حلهای موقتی، میانمدت و بلند مدت به دولت کمک کنیم. برای این منظور احزاب فعال در استانها باید به نوعی در سهم آمایش سرزمینی، دولتمردان را یاری کنند.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم از اواسط مرداد ماه در مجلس سوگند یاد خواهد کرد و رسما زمام امور کشور را به دست میگیرد، افزود: اگر از نخستین روز پذیرش مسوولیت توسط دولت، بستهای از نیازها و اقدامات تدوین شده باشد، اوج گیری اقدام برای حل مشکلات کشور در همه استانها به سرعت آغاز خواهد شد و زمان برای دولتمردان معطل شناسایی و احصای مشکلات نمیشود. در این چنین ساز و کاری بهترین کسانی که میتوانند در شناخت مشکلات، همگام با ملت دولت را یاری دهند، حزب انقلابی در استانها هستند که از نزدیک با مسائل محدوده جغرافیایی خود آشنا هستند. آنها حتی تصویر روشنی از اینکه بعضا مدیران ارشد یا میانی، مشکلاتی را در استان ایجاد کردهاند، ب هدرستی میشناسند پیش و میتوانند این قبیل اطلاعات را نیز با اتاق فکر دولت در میان بگذارند. بر این اساس دبیران استانی جمعیت جانبازان امینترین افرادی هستند که میتوانند این مسائل را از طریق این خادم به عنوان رییس کمیته ایثارگران ستاد انتخاباتی آیتالله رییسی به دولت جدید منتقل کنند.
شاکری با اشاره به فرصت 48 ماهه دولت سیزدهم یادآور شد: زمان به لحاظ ظاهر موسع آن برای خدمت کوتاه است و دولت باید در هر ماه از این فرصت چهارساله، کاری کارستان را در شان ملت رقم بزند. کج رفتاری و عقبافتادگیهای دولتهای یازدهم و دوازدهم برای انجام تعهداتش بسیار زیاد است و حتی اگر ما به عنوان مشاوران امین دولت مسائل را به درستی منتقل کنیم و در اقدام برای حل مسائل نیز پشتیبان دولت باشیم، باز هم نمیتوان به طور کامل خرابی ها و عقب ماندگیها را جبران کرد. با این حال باید فصل جدید فعالیت را مغتنم بشماریم و بداینم زمان اقدام فرا رسیده و دیگر شعارهای انتخاباتی برای مردم جذابیت ندارد. مردم اکنون منتظر عمل جهادی و انقلابی دولت جدید هستند.
وی گفت: اگر از دبیران استانی جمعیت جانبازان بخواهند به عنوان مشاور امین دولت در امور استان خود، مسائل، مطالبات، اولویتها و راهکارها را بیان کنند، باید دبیران بتوانند پاسخهای دقیق ارائه دهند. هدف از برگزاری این جلسات نیز همین است که مسائل بیان شود و در نهایت به دستهبندی مطلوب بر اساس اولویتها برسیم و آن را از طریق جمعیت جانبازان در اختیار اتاق فکر پشتیبان دولت سیزدهم قرار دهیم.
دبیرکل جمعیت جانبازان با تاکید بر اینکه قطعا دبیران استانی به تنهایی نمیتوانند در همه حوزههای کاری دولت نظر تخصصی درباره مسائل و راهکارها ارائه دهند، یادآور شد: به همین خاطر باید مشابه چنین نشستهایی این با اعضا و فرهیختگان جمعیت جانبازان در هر استان و نیز با مجموعه احزاب جبهه تحولخواهان برگزار شود و در نهایت به یک بسته دقیق از مسائل دست پیدا کنیم.
وی تاکید کرد: همانطور که خرمشهر را خدا آزاد کرد، حماسه 28 خرداد را نیز خداوند رقم زد و پیروزی در شرایطی که نگرانیهای بسیاری از زد و بند احتمالی با امریکا قبل از انتخابات وجود داشت، اکنون به آغوش کشیدن این پیروزی حلاوت بسیاری برای ما دارد و باید همه پا به رکاب باشیم و دولت منتخب را یاری کنیم.
رییس کمیته ایثارگران ستاد انتخاباتی آیتالله رییسی با اشاره به اینکه نهضت مشارکت در انتخاب افراد مناسب به منظور تصدی مسوولیتهای گوناگون دولت از قبیل وزرا و معاونان رییسجمهور در دولت سیزدهم فراهم است، گفت: اعضای جمعیت جانبازان میتوانند بیرون از دایره هرگونه سهم خواهی مزموم، هم درباره وزرا گزینههای پیشنهادی خود را اعلام کنند و هم در حیطه مرتبط با فعالیت خود یعنی، ریاست بنیاد شهید در کشور و ادارات کل استانی میتوانند اظهارنظر کنند.
وی از برگزاری جلسهای با 12 تن از نمایندگان تشکلهای مختلف شاهد و ایثارگر خبر داد که طی آن در نها
ⓜ.ⓗ, [13.07.21 12:02]
یت 20 شاخص سنجش گر و 18 گزینه پیشنهادی برای ریاست بنیاد شهید تدوین شد. شاکری افزود: اکنون نیز متناظر این جلسه باید توسط دبیران استانی جمعیت جانبازان برگزار شود و در دیگر حوزه های ساختار اداری استان به اسامی پیشنهادی متناسب برسید. همچنین میتوان برای هر شاخص امتیازی در نظر گرفت، تا الویت اشخاص مشخص شود.
به گفته دبیرکل جمعیت جانبازان، امکان پیشنهاد گزینه برای ردههای مدیریتی پایینتر نیز وجود دارد، ضمن اینکه در کنار اسامی، دستهبندی مطالبات هر استان است.
شاکری سپس به تبیین انواع اقداماتی که دولت جدید میتواند برای بهبود اوضاع کشور انجام دهد پرداخت و گفت: برخی از این اقدامات از نوع «توقف» است. به عنوان مثال توقف یک رویه یا آییننامه غلط بدون تحمیل هیچ هزینهای میتواند به بهبود اوضاع کشور بیانجامد. دسته دوم اقدامات که قدری زمانبر است، از جنس اقدامات «ترمیمی» است. با برخی تصمیمات ترمیمی میتوان گره از مشکلات ریشهدار ملت باز کرد و این میتواند شامل ترمیم اجرای اموری باشد که اکنون به درستی و تمام و کمال اجرا نمیشود.
وی ادامه داد: دسته دیگری از اقدامات شامل اقدامات نوظهور و تحولی است. به عنوان مثال دولت میتواند با هماهنگی دو قوه دیگر قفل تامین زمین برای مسکن اقشار کمدرآمد را یکبار برای همیشه باز کند و اقدامی از این دست در دسته ترمیمی گنجانده میشود. با این قبیل اقدامات برخی عرصهها به کلی دگرگون میشود و البته این قبیل جراحیها باید در ساز و کاری خاص انجام شود.
شاکری از دنبال کردن طرحی برای ایجاد تحول ساختاری در نظام اداری خبر داد و گفت: اکنون این ایده مطرح است که ریسجمهور نمایندگان تامالاختیاری در امور مختلف داشته باشد کهبا رفتار و روحیه جهادی در حل مسائل مهم به فوریت تصمیمگیری کنند. به این ترتیب گویی به جای یک تصمیم، 20 تصمیم قاطع و همزمان گره گشای امور خواهد بود. این ساختار برداشتی از مدل کار قرارگاهی است که پیشتر نیز در کشور و در برهههای مختلف از قبیل جنگ و وقوع سیل و زلزله جواب داده است و هزینهای هم به دولت تحمیل نمیشود.
شاکری در پاسخ به سوالی درباره پاسخ دبیران استانی جمعیت جانبازان برای پذیرش مسوولیت در دولت جدید گفت: ما تشکیلات را برای تشکیلات نمیخواهیم و اگر عضوی از جمعیت جانبازان، هر قدر موثر برای کار در دولت دعوت شود و به ظرفیت او در جای دیگری نیاز باشد، قطعا موافقت خواهیم کرد. در واقع ما خود را نردبانی برای ترقی شایستگان و نخبگان از داخل جمعیت و از بیرون میکنیم و افراد دعوت شده واجد صلاحیت میتوانند در اداره کشور ایفای نقش کنند. همه وجود و ظرفیتهای ما فدایی نظام است و آنطور که از جسم خود گذشتیم، اکنون نیز هر گذشتی لازم باشد برای نظام اسلامی انجام خواهیم داد. قرار نیست با انجام کار تشکیلاتی قدرت متراکمی برای خود ایجاد کنیم بلکه صرفا به دنبال خدمت به کشور هستیم.
دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی یادآور شد: دبیران استانی باید ظرفیتی را که با تشکیل گروهها و برقراری ارتباط با اقشار مختلف در جریان انتخابات به دست آوردهاند، حفظ کنند و ستاد مرکزی جمعیت نیز تلاش کرده تنور کانالهایی که برای ارسال محتوا تعریف کرده را گرم نگه دارد.
وی از دبیرانی که عملکرد خود را به صورت مکتوب و مستند ارائه میکنند تقدیر کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به این موضوع اشاره کرد که اصلاحطلبان میزان مشارکت در انتخابات را 25 درصد پیشبینی میکردند اما با سخنرانی رهبری قبل از برگزاری انتخابات، عده بیشتری به مشارکت در تعیین سرنوشت خود ترغیب شدند و مشارکت به بیش از 48 درصد رسید.
شاکری با بیان اینکه میزان مشارکت واقعی در انتخابات اخیر بیش از این میزان بوده است، گفت: انتخاباتهایی که در کشورهای مختلف در عصر شیوع کرونا برگزار شده بین 10 تا 35 درصد کاهش مشارکت را تجربه کرده است. اگر این ضریب را در نظر بگیریم در واقع مشارکت ما در انتخابات حداقل 60 درصد بوده است. از طرفی یک گروه از کسانی که قصد شرکت در انتخابات داشتند نتوانستند خود را به شعب اخذ رای برسانند و عدهای نیز با کارشکنیهایی از قبیل کمبود تعرفه و ایجاد صفهای طولانی روبرو و از رای دادن باز ماندند. به این ترتیب عملا مشارکت در انتخابات با رفع کاستی ها میتوانست نزدیک 70 درصد رقم بخورد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصلاحطلبان اصرار دارند این طور نشان دهند که 30 درصدی که اصلا قصد شرکت در انتخابات نداشتهاند، با نظام اسلامی عناد داشتهاند.
این در حالی است که بخش اندکی از این افراد به دلیل مخالفت پای صندوق نیامدند و نیامدگان عمدتنا کسانی هستند که به دلیل عملکرد بد دولت قبلی حاضر به مشارکت در انتخابات نبودهاند و یا اینکه به هر دلیل مثل سفر و یا در دسترس نبودن مدارک هویتی نتوانستند در انتخابات شرکت کنند.