محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار احزاب خبرگزاری دانشجو، در رابطه با این مسئله که میگویند مجلس با حمایت از دولت منتخب سهم خواهی میکند، گفت: اینکه نمایندگان از یک نامزد دعوت و یا حمایت کنند چیز عجیب و تازهای نیست؛ اتفاقاتی از قبیل نامه آن 220 نماینده مجلس هیچ منع قانونی ندارد.
وی ادامه داد: سهم خواهی وقتی اتفاق میافتد که مجلس بخواهد نظراتش را بر دولت یا رئیس جمهور تحمیل کند؛ یعنی اینکه رئیس جمهور را مجبور کنند تا افراد خاصی که مجلس تایید میکند باید به عنوان وزیر معرفی کند، یعنی آزادی عمل رئیس جمهور در انتخاب وزرا را سلب کند. در این حالت میتوان لفظ سهم خواهی را استفاده کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به روند عملکرد مجلس، بیان کرد: اما اینکه مجلس کار خودش را میکند، رئیس جمهور وزرا مد نظر خودش را معرفی میکند و مجلس هر وزیری را بحث میکند و اگر تشخیص داد رای اعتماد میدهد و در غیر این صورت با دلایل کافی، عدم اعتمادش را مشخص میکند؛ این کار روند مهم مجلس است.
وی تاکید کرد: مجددا میگویم سهم خواهی این است که از قبل یا حین انتخاب وزرا، گروهی از مجلس بخواهند ارادهشان را به رئیس جمهور دیکته کنند که در این حال میتوان گفت سهم خواهی.
کوشکی با اشاره به مهمترین چالش دولت منتخب، بیان کرد: اولین و مهمترین چالش که دولت منتخب با آن مواجه میشود، بحث بیاعتمادی مردم به دولت است؛ یعنی عملکرد هشت ساله روحانی باعث شده که اعتماد مردم به قوه مجریه به شدت کاهش پیدا کند و همچنین سرمایه اجتماعی دولت هم در جامعه به شدت کاهش پیدا کرده است؛ عملا دولت روحانی یک دولت ورشکسته تحویل رئیس جمهور جدید داده است.
وی افزود: خب تا این اعتماد و سرمایه اجتماعی احیا نشود، دولت جدید برای حل مشکلات جامعه هیچ حرکتی نمیتواند بکند.
کوشکی با بیان راه حل این مسئله گفت: راه حل این عدم اعتماد هم این است که دولت جدید افرادی را چه به عنوان وزیر و چه به عنوان استاندار و ... معرفی بکند که اعتماد مردم را جلب کنند. این نفرات باید به عنوان نیروهای انقلابی با مردم ارتباط خوبی برقرار کنند. این افراد باید بتوانند به مردم امید بدهند.
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان تاکید کرد: اگر چنین انتخابهایی در پستهای مدیریتی صورت بگیرد، دولت میتواند به تدریج اعتماد مردم را جلب کند و سرمایه اجتماعی خودش را افزایش دهد و با حمایت مردم شروع به حل مشکلات کند.