به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رویداد کار، مهارت و نوآوری دانشجویان دختر دانشگاههای استان فارس (کمند)، با معرفی نفرات برتر و برپایی نمایشگاه محصولات دختران دانشجو به کار خود پایان داد.
در این آیین، ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با بیان اینکه امیدواریم همه دانشگاههای کشور بتوانند این رویداد را اجرا کنند، اظهار داشت: جای بسی خوشحالی است که توانستیم از اواخر سال ۹۷ کار مشترکی را در قالب رویداد کمند برای تقویت مهارتهای کارآفرینی و کسبوکار دختران دانشجو انجام دهیم.
ابتکار مطرح کرد: خوشبختانه تاکنون دو دوره از اجرای طرح کمند با همکاری بسیار ارزشمند دانشگاهها انجام شده و در دوره دوم ۱۶ استان این رویداد را اجرا کردند
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور بیان کرد: برگزاری این رویداد یکی از بهترین همکاریهای ما با وزارت علوم بوده است که جا دارد از تمامی مسئولین این وزارتخانه تشکر و قدردانی ویژهای داشته باشم.
وی افزود: درحقیقت ما یک الگوسازی انجام دادیم. الگویی که قابلیت تکرار در همه دانشگاهها را دارد و حتی برای پسران دانشجو نیز قابل اجرا است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در ادامه گفت: اختتامیه رویداد کمند باید آغاز حرکتی برای تقویت مهارتهای کسب و کار دانشجویان دختر باشد تا دختران دانشجوی ما بتوانند در ترم آخر تحصیلی با فضای کسب و کار و اشتغال آشنا شوند.
وی با اعتقاد به اینکه یکی از مهمترین ابعاد کار کمند، به نتیجهرساندن ایدههای خلاقانه دانشجویان است، گفت: سایر دانشگاهها نیز میبایست این تجربه و الگو را از دانشگاههایی که این طرح را انجام دادند، بگیرند. البته ما اتفاقات رخ داده در این رویداد را مستندسازی میکنیم و در اختیار دیگردانشگاهها قرار میدهیم.
ابتکار تصریح کرد: دانشگاههایی که این طرح را اجرا کردند باید این رویداد را آغاز کار خود تلقی کنند و دانشگاه شیراز هم بایستی نهالی که امروز کاشته شده را تبدیل به باغی پرثمر کند. درواقع این کار نباید محدود به یک رویداد شود بلکه باید استمرار داشته باشد.
وی تأکید کرد: دولت آینده نیز میبایست شرایطی را برای ادامه یافتن این کار ارزشمند و حمایت از دختران دانشجو برای ورود به کسب و کار فراهم کند. امیدوارم این افقگشایی که در دولت دوازدهم اتفاق افتاده است، ادامه پیدا کند و این افق کماکان برای جوانان و دانشجویان باز بماند و منشأ امید، تحرک، تلاش و خلاقیت برای نسل آینده باشد.
حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز نیز در این آیین اظهار داشت: بیش از یک سال و نیم است که جهان با بیماری همهگیرکرونا مواجه است و در طول این مدت بسیاری از کسبوکارها آسیب دیدهاند و برنامههای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها نیز بهصورت مجازی ادامه پیدا کرد.
نادگران مطرح کرد:دانشگاه بزرگ شیراز پس از شیوع بیماری کرونا طرحهای مختلفی را در زمینههای مختلف برای اقشار مختلف دانشگاهیان بهویژه دانشجویان ارائه داد.
رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: ما بهراحتی توانستیم از تهدید کرونا فرصت بسازیم. وبینارها و برنامههای بسیارخوب فرهنگی که از طریق فضای مجازی برگزار شد، یکی از مهمترین اقدامات دانشگاه در دوران کرونا به شمار میرود.
وی بیان کرد: دانشگاه شیراز بهعنوان یکی از دانشگاههای برتر و تراز یک کشور از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا درصدد کاهش افسردگیها و مشکلات روحی و روانی ناشی از کرونا بود و برنامههای بسیارخوبی نیز در این زمینه از سوی معاونت حوزه فرهنگی دانشگاه تدارک دیده شد.
نادگران یادآوری کرد: یکی از برنامههای ما در دوران کرونا برگزاری رویداد کمند بود. ما بر این باور هستیم که در دانشگاه علاوهبر آموزش و پژوهش، فعالیتهای فوق برنامهی دانشجویی نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی اظهارداشت: دانشگاههای نسل سوم و چهارم در دنیا دانشگاههایی هستند که براساس نوآوری و فنآوری، مهارت و حل مسائل جامعه بنا گذاشته شدهاند. دانشگاه شیراز نیز برای تحقق این امر، به سمت برنامههایی ازجمله برگزاری رویداد کمند رفته است.
نادگران عنوان کرد: رویداد کمند ویژهی دختران دانشجوی دانشگاه شیراز برگزار شد و ما از دختران دانشجو خواستیم که مهارت و نوآوری خود را در قالب برخی از کارهای هنری و تجاری به منصهی ظهور برسانند.
رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: خوشبختانه تعداد قابل توجهی از دانشجویان در این طرح شرکت کردند و امروز که به اختتامیهی این رویداد میرسیم متوجه شدیم که دختران دانشجوی ما از استعدادها، مهارتها و نوآوریهای بسیاری برخوردار هستند که باید به آنها کمک کنیم و این ظرفیتهای بالقوه را بالفعل کنیم.
وی افزود: دانشجو در کسوت دانشجویی اگر در محیط و فضایی قرار بگیرد که ظرفیتها و توانمندیهای خود را اثبات کند و با جدیت پیش برود میتواند مهارتهایی را یاد بگیرد و حتی این مهارتها را به دیگران آموزش بدهد.
نادگران ابراز کرد: امیدواریم این برنامهها در دانشگاهها به مثابهی دانشگاههای مهارتآموز بهعنوان بخشی از مهارتهای اصلی پیگیری شود و در این رویدادها از پتانسیلها و توانمندیهای دانشجویان پسر و دختر استفاده کنیم.
رئیس دانشگاه شیراز بیان کرد: برگزاری این رویدادها هم باعث ایجاد فضای سعی و خطا برای دانشجویان میشود و هم شرایطی را برای مسئولیتپذیری در بین دانشجویان فراهم میکند و امیدواریم که بخش قابلتوجهی از دانشجویان بتوانند از این طریق هنرهای خود را در آینده در شرکتهای معتبر و شناخته شدهی استارتاپی و دانشبنیانی پیش ببرند. ما نیز در دانشگاه شیراز زمینهی مناسبی را برای بهرهبردن از تمامی این جذابیتها و ظرفیتها فراهم میکنیم.
غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در آیین اختتامیه رویداد کمند اظهار کرد: طرح ملی کمند با حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و صندوقهای حامی کارآفرینی با هدف ایجاد ارتباط بین دانشجویان و شرکتهای دانش بنیان در دانشگاههای منتخب سراسر کشور برگزار شد که جا دارد از تمام تلاشگران در این عرصه قدردانی کنم.
غفاری ادامه داد: آنچه در دنیای مدرن و جدید موجب ایجاد هویت میشود، تواناییها و قابلیتهاییست که کنشگران اجتماعی بهویژه کنشگران جوان و دانشجویان ما کسب میکنند و ازطریق دستاوردها، تواناییها و قابلیتی که دارند، هم عزتنفس و خودپنداری مثبتی را برای خود رقم میزنند، هم نوعی امید و اعتماد در آنها تقویت میشود و هم راحتتر میتوانند ارتباط و پیوند خود را با چرخهی زندگی حفظ کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم مطرح کرد: بیتردید چنین قابلیتی امکان اثرگذاری و داشتن توانایی و قدرت را در آنها تقویت میکند.
وی افزود: رویداد کمند یکی از برنامههایی است که در حوزهی فرهنگی و درزمینهی تقویت توانمندیهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان موردتوجه قرار گرفت که این برنامه در تعداد قابل توجهی از دانشگاههای کشور با حمایت معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و اهتمام مجموعههای دانشگاهی اجرا شد.
غفاری یادآور شد: تلاش ما بر این است که توانمندی و داشتن خودپندارهی مثبت و احساس مثبت نسبت به زندگی و دورهی دانشجویی را در دختران دانشجو تقویت کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: با توجه به اثرگذاری و تأثیری که دختران و زنان ما در فرآیند توسعهی فرهنگی و اجتماعی جوامع انسانی دارند این برنامهها میتواند بسترسازیهای لازم را در این زمینه فراهم کند.
وی تاکید کرد: این رویدادها میتواند این امکان را فراهم کند تا در مقیاسی فراتر از مراکز دانشگاهی شاهد اثرگذاری و نقشآفرینی بیشتر برای دختران و زنان باشیم که این امر در فرآیند توسعه، نقش بیبدیل و ارزندهای دارد.
غفاری یادآور شد: درحقیقت توسعهی فرهنگی و اجتماعی با ارتقای کیفیت زندگی تعریف میشود. کیفیت زندگی مجموعهی نظام تعاملات و ارتباطاتیست که در بین کنشگران اجتماعی شکل میگیرد. رویدادی مانند کمند نقش بسزایی در ایجاد هویتی دارد که افراد برای خود خلق میکنند و این هویت را در تحولات اجتماعی باز تعریف میکنند.
وی اظهار کرد: البته آثار و پیامدهای رویداد کمند باید فراتر از جمع دانشگاهی و دانشجویی تعریف شود و باید شاهد اشاعه و ترویج و سرایتپذیری این رویداد به عرصههای دیگر حیات و مناسبتهای اجتماعی باشیم. امیدوارم این نوع برنامهها با توجه به اثر و پیامدهای مثبتی که دارند، ادامه پیدا کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: اگر این برنامهها بدون محدودیتهای کرونایی و بهصورت حضوری برگزار میشد، قطعا شاهد اثرات مثبت بیشتری از این رویدادها بودیم. به هرحال این مجموعه باید گسترش پیدا کند و گسترش این مجموعه منوط به تلاش و اهتمام فعالیت و کنشگری ارزندهای است که از ناحیهی دانشجویان صورت میگیرد. درواقع دانشجویان نقش اول را در برگزاری و استمرار این رویدادها عهدهدار هستند و مجموعههای دیگر تسهیلگر هستند. امیدواریم این تلاش و کوشش ادامهدار باشد.
عسگری، مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت عتف نیز در ادامهی برنامه ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این رویداد و برنامههایی از این دست، گفت: در موافقتنامههایی که بین وزارت علوم و معاونت زنان ریاست جمهوری منعقد شده است، در یک بستهی جامع مبتنیبر توانمندسازی دختران دانشجو برنامههای متعددی را تدارک دیده است که رویداد کمند یکی از طرحهاست.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بسیار خوشحالیم که طرحها و برنامههای توانمندسازی مانند جشنوارهی زن، جایزهی مریم میرزاخانی، سفیران فرهنگی، جشنوارهی لباس صنایع دستی ویژهی دختران دانشجو، جشنوارهی پروین اعتصامی، طرح تحقیقات ورود دانشجویان دختر به کسب وکارهای استارتاپی و همچنین طرح کار، مهارت و نوآوری، موسوم به کمند را در این موافقتنامه شاهد هستیم.
عسگری افزود: در ادامه سال جاری دوره دوم این برنامه اجرا خواهد شد و امروز که در آیین پایانی رویداد کمند در دانشگاه بزرگ شیراز هستیم، امیدوارم این اختتامیه آغازی باشد بر بازیابی هویت و توانایی دانشجویان دختر برای توسعهی هرچه بیشتر کشور.
وی به معرفی طرح کمند پرداخت و ادامه داد: در مباحث انجام شده با معاونت امور زنان و خانوادهی ریاست جمهوری، طرح کمند از ویژگی و برجستگیهای مهمی برخوردار است و در نگاه ما زنان بخش عمدهای از جامعه را تشکیل میدهند و برای توسعهی کشور، باید از مشارکت گستردهی زنان استفاده کرد تا به توسعهی اجتماعی و اقتصاد ملی برسیم. ما در طرح کمند با هدف کارآفرینی، راهبرد اجتماعی دانشگاهی و بازیابی هویت اجتماعی دانشگاه را دنبال کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید از ظرفیت جمعیت جوان زیرچهل سال کشور استفاده کنیم.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: مشاغل دولتی پاسخگوی دانشآموختگان دانشگاهها نیست؛ از طرفی ما موظف هستیم با تدوین برنامههایی در دانشگاه، ضریب اشتغالپذیری دانشجویان را افزایش دهیم و به عقیدهی بنده طرح کنمد، یک طرح محوری و راهبردی بوده است که توانسته در این فضا نقش خود را ایفا کند.
عسگری ضمن تشکر از همراهان و مسئولان دستاندرکار این طرح گفت: خوشبختانه این طرح در ۱۵ استان کشور دنبال شد و ما به دنبال آن هستیم که براساس موافقتنامهی امضا شده، این طرح در ۱۶ استان دیگر کشور نیز دنبال شود.
وی در پایان یادآور شد: نقطهی برجستهی این طرح، حضور صندوق کارآفرینی و امید هست که برای طرحهای برگزیده تسهیلات در نظر میگیرند و این موضوع میتواند روحیهی خودباوری را در نسل فرهیخته تقویت کند.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در خاتمه یادآور شد: طرح کمند و طرحهای نظیر آن، میتواند به یک سنت و رویه در بخشهای مختلف دانشگاهی تبدیل شود و انتظار هست که دستاورهای بزرگ این طرح برای خانواده، دختران دانشجو و جامعه اسلامی به ارمغان بیاید.
سید مجتبی واعظی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز در این مراسم با بیان اینکه این رویداد برای نخستینبار در سطح دانشگاههای استان فارس و بهمیزبانی دانشگاه شیراز برگزار شده است، گفت: شناسایی توانمندی و مهارتهای دانشجویان دختر، تقویت خودباوری، ایجاد و حفظ کسبوکارهای نوپا و توسعهی ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت از اهداف رویداد کمند بود.
واعظی افزود: طرح کمند یک مجال و فرصت بزرگی فراهم کرده است که بتوانیم دانشجویان دختر را وارد عرصهی مهارت و بازار کار کنیم؛ زیرا سهم کمی از بازار از آن دختران است، به همین دلیل هدف اول از این طرح مهارتافزایی و ایجاد امکان حضور موثر دانشجویان دختر بهخصوص بعد از تعطیلات شیوع کروناست.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز با بیان اینکه امیدواریم کمند فتح باب جدیتری در کنار سایر تلاشهای دانشگاه باشد که دانشجویان بتوانند به این مهارتهای عملی و فنی هم مجهز شوند، اظهار کرد: هدف دیگری که در طرح کمند مدنظر بود این است که حتی در دوران تحصیل بتوانیم ایجاد اشتغال کنیم.
وی با تشریح آینده طرح کمند گفت: با همکاری وزارتخانه به دنبال اجرای طرحهایی برای ایجاد یا تقویت خودباوری دانشجویان دختر هستیم تا قبل از ورود به جامعه اعتماد به نفس پیدا کرده و دانش خود را به عمل و تولید تبدیل کنند؛ از همینرو از طریق طرحی مانند کمند یک تعامل و تبادل فعال بین دانشگاه و جامعه برقرار کردیم و این فرصت خوبی است که هم فضاهای بیرون از دانشگاه متوجه ظرفیتهای دانشجویان دانشگاهها شوند و هم دانشگاه بتواند نهادهایی که فعالیت میکنند شناسایی کرده و تبادل بهتری در این زمینه با آنها داشته باشد.
معصومه محرر، دبیر رویداد کمند در این مراسم درخصوص برگزاری این طرح توضیح داد: رویداد ملی کمند در ۷محور صنایع دستی، گردشگری، پوشاک، تکنولوژی و مهندسی، کشاورزی و صنایع طبیعی و محیطزیست، صنایع خلاق و فرهنگی و کارآفرینی برگزار شد.
مدیر اجتماعی دانشگاه شیراز افزود: از ۷۱۰ طرح ارسالی به دبیرخانهی رویداد، ۱۲۰ طرح به مرحلهی داوری تخصصی راه یافتند و درنهایت ۱۰ تیم بهعنوان برگزیدگان این جشنواره انتخاب شدند.
محرر اظهار داشت: برگزیدگان رویداد کمند علاوهبر دریافت جوایز در آیین اختتامیه، تحت حمایت صندوق کارآفرینی امید قرار میگیرند.
وی رویداد کمند را طرحی مفید برای تمامی اقشار جامعه دانست و گفت: در کشور ما نسبت دانشآموختگان پسر به دختر در سال گذشته، تقریبا برابر هست و همچنین طبق آمار اتاق بازرگانی استان فارس، تنها ۵درصد از کارآفرینان استانی از دختران هستند و لازم است این موضوع بررسی شود که ۵۰درصد دانشآموختگان، سهم ۵درصدی در کارآفرینی دارند.
مدیر اجتماعی دانشگاه شیراز ادامه داد: حسن طرح کمند این بود که سعی کرد تا یک برخی از موانع کاری پیش روی دختران را هموار کند. بهطور کلی ما با دو نوع از موانع مواجه هستیم؛ مانع اول را مانند سقف شیشهای میشناسیم که بهطور نامرئی جلوی فعالیت را میگیرد. به طور مثال ما قانونی برای منع مدیریت بانوان نداریم، اما شاهد هستیم که سهم بسیارکمی از مدیریتهای کشوری از آن بانوان است.
محرر ادامه داد: دسته دوم موانع را مانند زمین چسبناک میشناسیم که درحقیقت موانعی هستند که خود خانمها پیشروی نمیکنند و به سطوح بالاتر ارتقا پیدا نمیکنند. در این زمینه طرح کمند تلاش کرد تا به دختران دانشجو نشان دهد که از شکست نترسند و در این زمینه، دورههایی برای افزایش خودباوری و انتقال تجربه برای افزایش ریسکپذیری دختران برگزار شد.
مدیر رویداد کمند افزود: در طرح کمند دورههای آموزشی برای یادگیری شیوهی ارئهی طرح به سرمایهگذار برگزار شد که میتواند برای ظرفیت کارآفرینی بسیار مفید باشد. به عقیدهی ما اعتماد بهنفس یک مسألهی اکتسابی هست و دانشجو باید آموزش ببیند.
وی کارآفرینی را نه تنها یک شغل، بلکه یک نگرش و سبک زندگی دانست و بیان کرد: شخص کارآفرین خودش مسیر زندگی را انتخاب میکند و مسئولیت شکستها و موفقیتهای خودش را میپذیرد. یکی از مسائلی که کمتر به آن توجه میشود، کارآفرینی سازمانی هست که شخص در سازمان خود تلاش کند و کارآفرینی کند. این نگرش به ما نشان میدهد که شخص چه کارمند یک سازمان باشد و یا مدیر و مؤسسه یک شرکت عظیم خصوصی باشد، به بهترین نحو از زندگی خود استفاده کند و مسئولیت خود را اجرا کند.
محرر در ادامه درخصوص توصیف ویژگیهای شخص کارآفرین تاکید کرد: یکی از ویژگیهای شخص کارآفرین کمک به رشد دیگران است. مخصوصا خانمهایی که شرایط ایدهآلی ندارند و در حال تلاش هستند. کارآفرینی میتواند یک شبکه قوی ایجاد کند که به کمک ما میآید.
شایان ذکر است، تقدیر از حامیان برنامه و گروههای برگزیده حسن ختام این دوره از طرح ملی کمند در شیراز بود.
لازم به ذکر است، طرح ملی کار، مهارت و نوآوری دختران دانشجو موسوم به کمند با هدف آشنایی دختران دانشجو با مفاهیم کار، مهارت آموزی و کارآفرینی، برگزاری کارگاههای تخصصی کار و مهارت افزایی برای دختران، ایجاد ارتباط بین دانشجویان و شرکتهای دانش بنیان، پارکهای علم و فناوری و صندوقهای حامی کارآفرینی در دانشگاههای منتخب سراسر کشور برگزار شد.
ارائه محصولات و طرحهای دختران دانشجو برای بازدید صاحبان صنایع، ایجاد فضای بانشاط در بین دانشجویان، توانمندسازی دختران دانشجو و حمایت از ایدهها و طرحهای نوآورانهی آنها از دیگر اهداف این طرح ملی است.