به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، براساس ماده ۲۰۴ آئین نامه داخلی مجلس در زمان بررسی برنامهها و صلاحیت وزرای پیشنهادی، ابتدا رئیسجمهور به مدت ۲.۵ ساعت فرصت خواهد داشت که در صورت ضرورت در صحن علنی مجلس حضور یافته و به دفاع از برنامههای دولت و وزرای پیشنهادی بپردازد.
در ادامه ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف، درخصوص کلیات برنامه دیدگاههای خود را مطرح کردند.
سپس بررسی صلاحیت و برنامههای هر یک از وزرای پیشنهادی براساس حروف الفبا و با ارائه گزارش کمیسیون مربوطه هر وزیر آغاز خواهد شد. بعد از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت، مجلس وارد بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی میشود.
بررسی برنامهها و صلاحیت عیسی زارعپور، وزیر پیشنهادی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس
مخالفین
*عنابستانی در مخالفت با وزیر پیشنهادب ارتباطات: زارعپور راهکار عملیاتی برای شبکه ملی اطلاعات ندارد. وی تنها به چالشهای این حوزه اقدام کرده است و راهکاری عملیاتی برای آن ندارد. وی باید مشخص کند که چه زمانی شبکه ملی اطلاعات را، که زیرساخت فضای مجازی است، ایجاد خواهد کرد. آقای زارع پور نظر خود را نسبت به طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی اظهار نکرده است. او باید مشخص کند که چگونه میخواهد از حقوق کاربران و صاحبان کسب و کار در فضای مجازی محافظت کند. در کشور سیستم عامل پولی و سخت افزار مهمی تولید نکردیم و از نوآوران عرصه حمایت نکردیم، تنها سعی کردیم در چند پلتفرم خارجی تاثیرگذار باشیم. باید بدانیم چگونه از کاربران فضای مجازی محافظت میشود؟ باید توجه زیادی به سازمان فضایی داشته باشیم. تلفن ثابت به خصوص در روستاها رها شده است. به اینترنت پر سرعت روستاها هم باید توجه شود و وزیر پیشنهادی باید برنامه خود را در این خصوص ارائه بدهد.
*حاتمی: در برنامههای آقای زارعپور ابهام وجود دارد. زیر پیشنهاد ارتباطات در هیچ یک از پلتفرمهای داخلی حضور ندارد. مخالفت من ناظر بر ایرادات برنامههای ایشان است. درحالی که فضای مجازی با بخشی از زندگی مردم همراه است ایشان در هیچ یک از شبکههای اجتماعی حضور ندارند. برنامههای مطرح شده از جانب آقای زارع پور کلی است.
ظرفیت فناورانه و ارتباطاتی ایشان در مقابل با قوه قضاییه است. مسائل کاری و حاشیه ای، وضعیت کارکنان شرکتی و... جایگاهی در برنامههای آقای زارع پور نداشته است. دفاتر پیشخوان به چالش جدی بدیل شده است و آقای زارع پور برنامهای برای آن ندارد. وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری، خود در شبکههای اجتماعی هیچ حسابی ندارد و مانند یک مربی تیم فوتبال است که هیچگاه وارد زمین بازی نشده است. موفقیت نسبی نامبرده در مرکز آمار و ارتباطات قوه قضائیه دلیل معرفی برای وزارت ارتباطات نیست.
موافقین
*شریعتی نیاسر: زارع پور جوانی نخبه، کارآمد و عملگرا است. زارع پور علی رغم جوان بودن کارنامه لازم را دارا است. موفقیت در شبکه ملی اطلاعات در گرو ایجاد کیفیت برای مردم است.
تا رسیدن به پوشش صددرصد فاصله زیادی داریم. سرعت دسترسی مردم باید افزایش یافته و این عدم پوشش، کیفیت دسترسی مردم را کاهش میدهد.
شفافیت در گرو ایجاد زیر ساختهای دولت الکترونیک است. تجربه اولیه آقای زارع پور در قوه قضائیه بوده است که سبب کاهش حضور مردم در شرایط کرونا شد.
آقای زارع پور با بهره گیری از ظرفیتهای دانشگاهی، میتواند از ظرفیتهای دانشگاه استفاده کند.
تاسیس و راهبری مرکز دیجیتال در دولت اسبق جزو فعالیتهای مهم ایشان بوده است.
سهم اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۲۰، ۲۵ درصد بوده، اما در ایران ۵ درصد بوده است. اقتصاد دیجیتال اهمیت زیادی دارد.
توانمندی وزیر پیشنهادی ما را امیدوار کرده تا اقتصاد دیجیتال را مطالبه کنیم. صنعت فضایی کشور تضعیف شده است و باید به فناوری فضایی دست پیدا کنیم. آقای زارع پور میتواند این خلا را پوشش بدهد.
فضای مجازی اهمیت بسیار زیادی دارد و مانند هر پدیده ای، فرصت و تهدید دارد. امروز فضای مجازی کشور صاحب و متولی ندارد. خوشبختانه وزیر پیشنهادی در همه کمیسیونها اظهار داشت که مسئولیت آن را در سخت افزار و نرم افزار بر عهده میگیرد و با حفظ امنیت اخلاقی این فضا را تامین میکند.
زارع پور نماد دولت حزب اللهی است. ایشان جوان آسانسوری نبوده است. انتقاداتی که آقای عنابستانی نسبت به عملکرد دولت آقای روحانی و آذریجهرمی داشتند را بهعنوان نقد آقای زارعپور مطرح کردند.
*طاهری موافق وزیر ارتباطات: اولین بحث برنامه ایشان ایران هوشمند و حکمرانی داده هست که ایشان اختیارات ویژهای از رئیس جمهور درخواست کردند که این حکمرانی داده در دولت جاری کنند.
*عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس: کمیسیون پس از بررسی برنامههای وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات، صلاحیت او را تایید کرد.
*نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی: نظر کمیسیون فرهنگی در مورد وزیر پیشنهادی ارتباطات مثبت است. بیشتر برنامههای وزیر پیشنهادی ارتباطات با اسناد بالادستی همسو است.