به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نعمت میرزایی، دبیر اجرایی این مسابقات در نشست خبری ششمین دوره مسابقات کشوری محاسبات ذهنی با چرتکه امروز به صورت زنده از طریق صفحه این موسسه در اینستاگرام برگزار شد، با اشاره به اینکه محاسبات با چرتکه از سال ۹۴ کلید خورد، اظهار داشت: اولین دوره مسابقات محاسبات ذهنی با چرتکه از سال ۹۵ به صورت حضوری برگزار و هر سال این مسابقات برپا شد.
وی با بیان اینکه در دوسال اخیر با توجه به شرایط جهانی و شیوع کرونا مسابقات محاسبات با چرتکه به صورت آنلاین تدارک دیده شد، افزود: سال گذشته برای نخستین بار این مسابقات به صورت آنلاین برگزار شد و امسال نیز ششمین دوره این رقابتهای کشوری با حضور ۸۵۲ نفر از دانشآموزان برتر استانی ۱۲ شهریورماه از ساعت ۹ تا ۱۷ برگزار خواهد شد.
میزرایی با اشاره به اینکه محاسبات با چرتکه اولین بار در ژاپن طراحی و اجرایی شد، ادامه داد: این مسابقات مثل سایر مسابقات جهانی است؛ به طوری که دانشآموزان ابتدا در مرحله استانی رقابت میکنند و بعد از آن برگزیدگان وارد مرحله کشوری میشوند و در نظر داریم پس از آن مسابقات جهانی را نیز برگزار کنیم.
میرزایی درباره هدف از برگزاری مسابقات محاسبات ذهنی را سنجش ذهنی دانش اموزان برتر عنوان کرد و گفت: هدف از برپایی این مسابقات این است دانش آموزان خود را بسنجند که در کدام مرحله قرار دارند و بعد نخبگان را پیدا کرده و برنامه ریزی برای پرورش آنها داشته باشیم.
وی با بیان اینکه چرتکه در گروه سنی ۵ تا ۸ و ۹ تا ۱۱ و ۱۲ تا ۱۵ سال برگزار میشود، ادامه داد: این مسابقات در سه گروه سنی A، B و C و برای محاسبات جمع و تفریق، ضرب و تقسیم و جذر و اعشار برنامهریزی شده است. همچنین در سالهای گذشته که مسابقات به صورت حضوری برگزار میشد، مدیران و مربیان به صورت حضوری داوری میکردند، اما از سال گذشته با شیوع کرونا که مسابقات به صورت غیرحضوری وآنلاین برگزار شد، سؤوالات و پاخ آنها مشخص بود و پس از پایان زمان رقابتها خروجی پاسخنامهها مشخص بود و افراد در رده بنی خاص مشخص شدند.
دبیر اجرایی مسابقات با اشاره به اهمیت آموزش با چرتکه، گفت: محاسبات ذهنی با چرتکه تک بعدی نیست و دو نیم کره ذهن فعال میشود. در تمرین شنیداری دانش آموز میشنود و میبیند و آن را وراد میکند؛ بنابراین سه حس شنوایی، بینایی و لامسه را فعال میکند.
وی درباره دلیل عدم اموزش این نوع محاسبات، خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش این نوع آموزش را رد نکرده است؛ بلکه فقط در مدارس دولتی اجازه تدریس آن وجود ندارد و در مدارس غیردولتی چرتکه به عنوان درس فوق برنامه تدریس میشود. علاوه بر این، ما مجوز اموزش و پرورش را داریم و بر اساس آن فعالیت میکنیم.
میرزایی با بیان اینکه ما فقط چرتکه را اموزش نمیدهیم بلکه انواع روبیک و رباتیک و سازه بازی را داریم، خاطر نشان کرد: همزمان با شیوع کروناف مدافعان اموزش هم دست از آموزش برنداشتند تا دانش اموزان را پیشرفت دهند. به همین دلیل آموزش تعطیل نشد.
وی با اشاره به اینکه ما برای اینکه نخبههای کشور را پیدا کرده و برنامه ریزی کنیم تا چگونه استعدادشان پرورش پیدا کند این مسابقات را برگزار میکنیم، گفت: نکته قابل توجها در این رقابتها این است که دانش اموزان با همسن و سالان خود مسابقه میدهند. همچنین افراد اول با چرتکه کار میکنند، بعد تصوبرسازی میکنند و تصویر سه بعدی در ذهن میسازند که این امر باعث افزایش تمرکز و تجزیه و تحلیل انها میشوند. برهمین اساس، بچهها ماشین حساب نمیشوند بلکه اعتماد به نفس بالاتری پیدا میکنند.
میرزایی با بیان اینکه امسال ششمین سالی است که در سطح ملی محاسبات با چرتکه برگزار میشود، تصریح کرد: هر سال این مسابقات بهتر از گذشته بوده است؛ به طوری که سال اول ۲۰۰ و امسال ۸۵۲ دانش آموز شرکت کردند که حدود ۵۰ درصد شرکتکنندگان دانش اموزان ایرانی خارج از کشور هستند که همچنان با مربی خود ارتباط مستمر برای پرورش ذهن دارند؛ تا جایی که از کشورهایی همچون هلند، امارات و کانادا که ایرانیان مقیم سایر کشورها هستند که در این مساقات شرکت میکنند.