به گزارش خبرگزاری دانشجو، سید احسان خاندوزی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای بهبود محیط کسب و کار، اظهارداشت: موضوع بهبود محیط کسب و کار یک موضوع فرابخشی است و به همین جهت بنای ما این است که هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار را در این زمینه فعال کنیم و از همان روز اول به مرکز ملی سپردم که پیش جلسات هیات مقررات زدایی تشکیل شود.
امکان شروع کسب و کار با مجوز اولیه درگاه ملی مجوزها
وی افزود: مقرر شده مجوزهایی را که افراد از وزارت بهداشت و وزارت صمت ماهها برای دریافت آن باید منتظر باشند، در گام اول مجوز مجوز از درگاه ملی مجوزها کافی باشد و متقاضی شروع فعالیت اقتصادی بتواند با همان مجوز کار را شروع کند و پس از شروع کار، سایر دستگاهها فرایند اعطای مجوز را انجام دهند. درواقع همان طور که رئیس جمهور در تبلیغات انتخاباتی بیان کردند نظارت و صدور مجوز پسینی باشد به جای صدور پیشینی.
نظارت سیستمی بر اجرای مصوبات و برنامههای وزارت اقتصاد
وزیر اقتصاد تصریح کرد: برای اینکه مصوبات وزارت اقتصاد روی کاغذ باقی نماند و در عرصه میدان هم عملیاتی شود از دوستان حوزه فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد خواستم تدابیری را آماده کنند تا بعد از هر مصوبهای که ما داشتیم، هر جایی که در زیرمجموعههای وزارت اقتصاد و سایر دستگاههای مرتبط که حقوق مردم نقض میشود (مثلا کارمند مربوطه بگوید من کار ندارم دولت چه چیزی مصوب کرده است، شما باید فلان سند را ارائه بدهید) موارد نقض را سریع گزارش کند و نسبت به میزان اجرای مصوبات بازخورد گرفته شود.
شرکتهای دولتی را شفاف میکنیم
وی با بیان اینکه بازگشت اعتماد به مسئولان شاه بیت کلیدواژه مسئولان دولت دولت سیزدهم است، گفت: یکی از مصادیق پاسخگویی در حوزه وزارت اقتصاد، با توجه به نقش مدیریتی وزارت اقتصاد در اداره شرکتهای دولتی، شفاف کردن شرکتهای دولتی است. چرا عملکرد برخی شرکتهای دولتی خوب نبوده و میشنویم که برخی شرکتهای دولتی به حیاط خلوت عدهای تبدیل شده است و یا اینکه بازدهی شرکتهای دولتی پایین است؟ به جهت اینکه درمورد عملکردها پاسخگویی وجود نداشته اشت.
صورتهای مالی شرکتهای دولتی مانند شرکتهای بورسی منتشر میشود
خاندوزی افزود: کاری کنیم که شرکتهای دولتی در مقابل سوء عملکرد و حسن عملکرد پاسخگو باشند و یکی از ابزارهای مهم که در دنیا هم رواج دارد شفافیت عملکرد دولت هاست. در حال حاضر اگر شرکتی بورسی باشد به راحتی در کدال وضعیت صورت مالی، افزایش سرمایه، اعضای هیات مدیره و.. دیده میشود و دقیقا همین سطح از شفافیت برای بانکهای دولتی و شرکتهای دولتی باید ایفا شود به من به عنوان تعهدات سنجش پذیر دولت این وعده اعلام میکنم و تلاش میکنیم در ماه آینده صورت مالی شرکتهای دولتی را به همان شفافیت که در بورس است برای دولتیها هم ایفا کنیم. وضعیت شرکتها مشخص است و مشخص میشود که عملکرد افراد چگونه بوده و عزل و نصبها براساس صلاحیتها باشد. جامعه ببیند دولت به شفافیت تن میدهد و مشخص شود کسی را که به کار میگمارد چه سوابقی دارد و چگونه انتخاب شده است
برنامه تسهیل ورود شرکتهای جدید و سهام پروژهها به بورس
وی درباره انحصارات یک راهکار مهم که به زودی در دستور کار قرار میگیرد، ورود شرکتها و تامین سرمایه شرکتها راتامین سرمایه کنیم. در ۵ ماهه گذشته چه میزان عایدی نصیب بخش واقعی اقتصاد شده است؟ آمارها اعداد خوبی را روایت نمیکند و غلبه بیشتر با بازار سرمایه است و هم ورود به بازار سرمایه سخت است و هم تامین مالی حداقل است.
خاندوزی اضافه کرد: سهام پروژهها باعث میشود سهامداران جدیدی وارد بورس شوند و شرکتهای زیادی هستند که ماهها و سالها در صف ورود به بازار سرمایه هستند، اما اجازه ورود نمیدهند.
چابک سازی سازمان بورس برای طراحی ابزارهای جدید مالی و احقاق حقوق سهامداران
وی در پاسخ به این سوال که برنامههای دیگری شما برای بازار سرمایه چیست، گفت: فهرست کارها خیلی زیاد است، اما به عنوان نمونه یک بخشی از کار این است که نهادهای بازار سرمایه برای خلق ابزارهای مالی جدید و برای احقاق حقوق سهامداران چابکتر واکنش نشان دهند و عمل کنند. این مجموعهای از تدابیر است که در کنار سیاستهای اقتصادی باعث رونق بازار سرمایه میشود.
کاهش قیمت سیمان با تقویت عرضه آن در بورس کالا
وزیر اقتصاد با اشاره به تغییرات قیمتی برخی کالاها و در هفتههای اخیر، گفت: فرض کنید فشاری که در چند روز گذشته وارد شد که عرضه سیمان در بورس کالا افزایش یابد و ثمره آن کاهش بیش از ۲۵ درصدی قیمتها شد. وقتی برای قیمت سیمان در مدت چند روز از بهای ۳۷ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان میرسیم نشان میدهد شفافیت میتواند کشف قیمتها را عادلانهتر کند و قطعا اگر واقعا تمام کالاها در بورس صورت بگیرد کشف قیمت عادلانهتر و شفافتر خواهد شد.
وی تصریح کرد: این گفتمان مشترک بین وزارت اقتصاد و وزارت صنعت وجود دارد و این همکاری باعث این اتفاق برای سیمان شد. قدم به قدم به سمت بازگرداندن حس اعتماد میرویم.
اصلاح نظام حکمرانی بازار سرمایه و شورای عالی بورس با همکاری مجلس
وزیر اقتصاد با بیان اینکه اصلاح حکمرانی بازار سرمایه و شورای عالی بورس باید انجام شود، گفت: طرحی هم در مجلس برای اصلاح حکمرانی بورس تدوین شده که به نظر من الان زمان خوبی است که طرح مجلس با همکاری دولت به طرح اصلاحی خوبی تبدیل شود و به تصویب برسد.
درباره واگذاری باشگاههای پرسپولیس و استقلال
خاندوزی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که شما آبی هستید یا قرمز، گفت: من یک پسر دارم که استقلالی است.
وی درباره واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اظهارداشت: من در جریان جزئیات آن نیستم، اما میدانم دوستان مایل بودند درصدی از سهام را واگذار کنند، اما یک سری موانع مالیاتی و... بود که باید رفع شود.
اطلاعات حسابهای بانکی به سازمان مالیاتی داده میشود
وزیر اقتصاد درباره اتصال اطلاعات حسابهای بانکی به سازمان امور مالیاتی، گفت: تا دو سال پیش بهانه بود که اطلاعات کافی به دست سازمان مالیاتی نمیرسد، اما بعد از تصویب اصلاحیه ماده ۱۶۹ مکرر و مواد دیگر قانون مالیاتیهای مستقیم این دادههای بانکی به طور متناوب در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار میگیرد. اطلاعات برخط (آنلاین) نیست، اما روند دریافت اطلاعات خوب است.
هدف اصلی ما در حوزه مالیات هوشمندسازی نظام مالیاتی است
وی تاکید کرد: چیزی که ما احتیاج داریم همان هوشمندسازی مالیاتی است و در شرایط فعلی در فضای غبارآلود کار میکنیم حال آنکه با فناوریهای موجود میتوانیم شفافیت و عدالت مالیاتی را به وجود بیاوریم و تنها راه عادلانه اداره کردن کشور این است که سوار بر دادههای اقتصادی شویم و بعد از آن است که میتوانیم بگوییم عادلانه مالیات میگیریم.
خاندوزی گفت: ما نه نظام مالیاتی هوشمند داریم و نه نظام توزیع یارانه هدفمند و هوشمند. تلاشهای خوبی انجام گرفته، اما متناسب با سطح امکانات و ظرفیتهایی که در کشورهای همتراز خودمان مشاهده میکنیم میبینیم که فاصله خیلی زیاد است، چون ما سوار بر دادهها نیستیم.
وزیر اقتصاد با اشاره به جلسه شب گذشت خود با وزاری اقتصاد دولتهای قبل، گفت: یکی از وزرا میگفت پسر من برای تحصیل به خارج از کشور رفته بود و من ۵ هزار دلار به حساب وی واریز کردم. ۲۴ ساعت بعد با پسرم تماس گرفتند و گفتند این پول از کجا به حساب شما واریز شده است. این کار با روش الگوریتمیهای هوشمند نظام مالیاتی انجام میشود به طوری که اگر پولی که به حساب یک فرد واریز میشود تناسبی با درآمدهای وی ندارد به سرعت متوجه میشود و منشاء آن را پیدا میکند.
نظام مالیات هوشمند منشاء درآمدهای افراد را شناسایی میکند
وی تصریح کرد: اگر نظام مالیاتی هوشمند باشد، منشاء درآمدهای افراد را شناسایی میکند. اینکه درآمد از محل فروش سکه و ارز بوده یا از محل تولید بوده است. به همین دلیل است که ما نمیتوانیم از تولید به صورت هوشمند حمایت کنیم.
تلاش میکنیم لوایح مالیاتی به سرعت در دولت نهایی شود
وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که در حوزه مالیاتی چه وعدهای قابل پیگیریای میدهد، اظهارداشت: من برنامه پیشنهادی سازمان مالیاتی را دریافت کردم، اما واقعیت این است که خودم این را ناکافی میدانم و به همین دلیل تدوین برنامه حوزه مالیات را موکول به بررسی و جلسات بیشتر کردم، اما بیش از دو سال است که لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم (مالیات بر عایدی سرمایه) در سازمان مالیاتی و وزارت اقتصاد نهایی شده و به دولت رفته و مسکوت مانده و در مجلس هم به خاطر نیامدن لایحه دولت طرحی نوشته شده؛ بنابراین بنای ما این است که این لوایح مالیاتی به سرعت نهایی شود، چون همانطور که رهبری فرمودند خوب است برای مسائل مهم دولت لایحه بدهد.
تدوین لایحه اصلاح قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ در دستور کار وزارت اقتصاد
خاندوزی ادامه داد: کار بعدی من در وزارت اقتصاد تدوین لایحه اصلاح قانون سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است. سال هاست نسبت به روند اجرای قانون سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی انتقادات زیادی وارد میشود. افراد مختلف میآیند و میروند، اما نقدها همان نقدها است و در جلسهای که رهبر انقلاب با دولت داشتند، ایشان هم نسبت به روند اجرای اصل ۴۴ گلایه کردند و این نشان میدهد فقط مشکل افراد نیست و باید قوانین اصلاح شود و یکی از برنامههای کوتاه مدت ما تدوین لایحه اصلاح قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است.
میتوان به شیوههای بهتر، مختصرتر و کم مناقشهتر نظام بانکی را اصلاح کرد
وی در درباره طرح قانون بانک مرکزی گفت: زمانی که در مجلس بودم معتقد بودم جهت گیری طرح درست است، اما معتقد بودم میشود اصلاح نظام بانکی را با شیوههای بهتر و هم مختصرتر و هم کم مناقشهتر انجام داد.
وزیر اقتصاد گفت: برای اصلاح نظام بانکی سه هدف اصلی داریم که یکی کنترل تورم است. هدف دوم تقویت نظارت بانک مرکز بر بانکها و موسسات اعتباری است و هدف سوم مساله کمک به بخش تولید و هدایت اعتبار به بخش واقعی اقتصاد است تا منابع بانکی صرف ساختن مالها نشود. برای اقتدار بانک مرکزی و پاسخگو کردن این نهاد باید قوانین بانکی را اصلاح کنیم و برای تحقق این امر نیازمند جلساتی هستیم که جزئیات و شیوههای اصلاح نظام بانکی و بانک مرکزی تدوین شود.
وی تصریح کرد: حضور ۲ نفر از نمایندگان مجلس در دولت و رابطه خوب روسای قوا را فرصت مغتنمی برای اصلاحات اقتصادی میدانم.
ممکن است با اصلاحات سریع قطار واژگون شود
وزیر اقتصاد در واکنش به این نکته مجری برنامه که اصلاحات وقت نیست و باید اصلاحات به سرعت انجام شود، گفت: ما باید بین دو ریل کوتاه مدت و ریل گذاری بلندمدت تمایز قائل شویم. وقتی میخواهیم اصلاحات ساختاری انجام دهیم تا قطار تنظیم گری نظام بانکی به سمت و سوی دیگری حرکت کند، ممکن است با اصلاحات سریع قطار واژگون شود. هدف ما این است که نظام بانکی از حالت تعادل بد به حالت تعادل خوب برسد.
برنامههای کوتاه مدت و ضربتی برای اصلاح نظام بانکی
خاندوزی تصریح کرد: در همین حوزه بانکداری چند اقدام ضربتی میتوانیم انجام دهیم. فرض کنید این همه شکایت و نارضایتی از فعالان اقتصادی داریم که میگویند بانک با ما با چه نرخی حساب میکنند و وقتی وثیقه میگیرید این وثایق را پس از تسویه در گرو نگه میدارند و یا وقتی به خاطر کرونا اقساط عقب میافتد بانک به سرعت اقدامات تنبیهی انجام میدهد.
لزوم طراحی سامانه قراردادها در نظام بانکی
وی با طرح این سوال که این مسائل چطور باید حل شود؟ گفت: ما به یک سامانه الکترونیکی قراردادها نیاز داریم که خود فعال اقتصادی به آن دسترسی داشته باشد تا همه اطلاعات قرارداد را فرد بتواند ببند و اگر بانک حق فرد را پایمال میکند، بتواند حق خودرا استیفا کند. این نیازمند به یک زمان ۱۰ ساله نیست و میتوان با یک قید فوریت این حقوق را به دست آورد.
با مبنا قراردادن اعتبارسنجی و رتبه بندی مشتریان میتوان بدون وثیقه هم وام داد
وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که چرا همچنان روش اخذ وثیقه در بانکهای کشور وجود دارد، آیا نمیتوان بدون وثیقه وام داد گفت: با مبنا قراردادن نظام رتبه بندی و اعتبارسنجی مشتریان حتما بدون نیاز به وثیقه میتوانیم وام بدهیم و بانکها میتوانند به مشتریان خوش حساب تسهیلات بدون وثیقه بدهند و با افراد پرخطر یا کم خطر رفتار متفاوتی داشته باشند.
وی تصریح کرد: اگر فردی به موقع مالیات بدهد، بدهی سررسید شده و چک برگشتی نداشته باشد، میتواند مشتری خوش حساب نظام بانکی محسوب شده و بدون وثیقه به او وام داده شود. نحوه پرداخت مالیات توسط کارفرما یا پرداخت بیمه کارگر به تامین اجتماعی میتواند مبنای رتبه بندی شخص حقوقی در اعطای تسهیلات باشد.
برای ریاست بانک مرکزی گزینههایی مطرح هستند
خاندوزی درباره انتخاب رئیس کل بانک مرکزی گفت: گفتگوهایی انجام شده، اما اجازه بدهید تا زمانی که به نتیجه نرسیده، اعلام نظر نکنم.
وی در پاسخ به این سوال که گزینه مدنظر برای رئیس کل بانک مرکزی متخصص مدیریت مالی است یا متخصص اقتصاد پول و بانکداری، گفت: گزینههایی مطرح هستند و برای هر کدام شرح صلاحیتها و نقاط قوت و ضعفی تهیه شده است.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همانطور که امروز (۱۴ شهریور) استاندار خوزستان آقای دکتر خلیلیان معرفی و تعیین تکلیف شد. بنا است در جلسه دیگری گزینهها تعیین تکلیف شود و بعد آقای رئیس جمهور حکم بزند؛ بنابراین برای همان حس اعتمادی که میخواهیم خدشه دار نشود، اجازه بدهید فعلا چیزی اعلام نکنیم.
به دنبال حل و فصل (بازپرداخت) تنخواه بودجه ۱۴۰۰ هستیم
خاندوزی در پایان گفت: وزارت اقتصاد هم خزانه داری را دارد و هم مسئول تامین مالی دولت است. در ماههای اول ۱۴۰۰ به جهت کندشدن فرایندهای وصول درآمدهای دولتی، دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل تنخواه بانک مرکزی و بیشتر از این رقم از محل اوراق درآمد کسب کرده تا هزینههای جاری و عمرانی دولت تامین شود.
وزیر اقتصاد گفت: در این مدت یکی از تلاشهایی ما این است که حتما این میزان تنخواه بانک مرکزی که آثار آن را همه میدانند که چقدر باعث تورم میشود و جیب من و شما را کوچک میکند، حل و فصل کنیم که منجر به کنترل تورم شود.
برنامه دولت برای تحقق درآمدهای بودجه و کنترل تورم/ مهار تورم بدون اعمال سیاست انقباضی
وی افزود: در وزارت اقتصاد کمیتهای تشکیل داده ایم و برای همه درآمدها، از جمله درآمدهای مالیاتی، درآمدهای گمرکی، درآمد از محل خصوصی سازی و فروش اوراق برنامه زمان بندی شده طراحی کرده ایم و میزان تحقق درآمد در هر ماه را دنبال میکنیم.
خاندوزی تاکید کرد: این سیاستی است که ریشهها و موتور خلق تورم را در کنار مساله بانکی خیلی محدود خواهد کرد. البته وضعیت فعلی که این ماه و ماه بعدی شاهد آن هستیم فعلی محصول اقدامات ماههای گذشت است. میخواهیم بدون اینکه انقباضی عمل کنیم، سیاستها و اقداماتی در جهت کنترل تورم انجام دهیم.