گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- شادی رضایی؛ لزوم مطالعه و تغذیه فکری داشتن برای اکثر مردم واضح و روشن است که وجوه مطالعه داشتن و سبک آن برای افراد مختلف باتوجه به سلیقه یا نیاز متفاوت است، اما در روزهایی که قیمت کاغذ در کنار اقلام ضروری زندگی بالاست و در اولویت خرید بسیاری از مردم قرار نمیگیرد و کتابفروشیها رونق همیشگی خود را ندارند چقدر مطالعه مورد توجه مردم قرار میگیرد؟
وضعیت اقتصادی و معیشتی اکثر مردم در جایگاهی است که گمانه زنی بر سر فرهنگ و اختصاصا بخش کتابخوانی شاید در نگاه اول مسخره به نظر برسد، اما باید این حقیقت را پذیرفت که بستر حل بسیاری از مشکلات و معضلات در دل فرهنگ است و کتاب همواره در تمام برهههای زمانی مخاطبین مهم و اصلی خود را داشته و حفظ کرده است. همه این موارد موجب شد به سراغ مردم رهگذر خیابان و از هر قشر و شغل و سنی برویم و وضعیت مطالعه آنها و اینکه اصلا چقدر برای خرید کتاب هزینه میکنند را بررسی کنیم؛ که با جوابهای متفاوت و جالبی از سمت آنها مواجه شدیم.
منطقا انتظار میرود که طرحهای تخفیفیای که از سمت ناشرین یا خانه کتاب برای مخاطبین کتاب ارائه میشود برای تشویق شدن و افزایش خرید کتاب آنها موثر باشد. آنچه از صحبت مردم برمی آید آن است که بسیاری از مردم از وجود و زمان این تخفیفات به خوبی مطلع نمیشوند و اگر هم مطلع شوند باز هم شاید تاثیر آنچنانیای بر خرید آنها نداشته باشد چراکه برنامه ریزی مالی انها ممکن است به گونهای متفاوت با رویکرد و زمان این تخفیفات باشد یا اینکه شامل حال سلیقه مطالعاتی آنها نشود.
موردی که شاید در بحث کتاب خوانی اهمیت بالایی داشته باشد نوع کتابی است که مخاطبین با توجه به فاکتورهای مختلفی از جمله ژانر مطالعاتی، زمانی که برای خواندن و استفاده باید صرف شود، نویسنده، ناشر یا مترجم و از همه مهمتر قیمت کتاب است. باوجود آنکه اکثر مخاطبین کتاب چاپی و فیزیکی را انتخاب میکنند، اما باتوجه به مشغلههای کاری زیاد این روزها و الکترونیکیتر شدن مردم و همچنین قیمتهای منصفانهتر و درخورتر کتابهای الکترونیکی و صوتی، ضائقه و سلیقه و ترجیح مردم به سمت اقلام الکترونیکی کتاب در حال حرکت و توجه است.
طی بررسیهای متعدد خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو رونق خرید کتاب در سرتاسر کتابفروشیهای شهر تهران رو به افول بوده و غالب خریداران کتاب مشتریهای ثابت و کتابخوان هستند و میل به خرید کتاب در مشتریان این حوزه به شذت افت کرده و بسیاری را از خرید کتاب بازداشته است. با وجود چنین شرایطی و نبود فرهنگ سازی و رسانه سازی مناسب در این حوزه روز به روز شاهد کاهش سطح مطالعاتی مردم خواهیم بود. این افزایش قیمتهای اخیر کتاب در شرایطی است که تغییر خاصی در قیمت کاغذ نداشته ایم و علت اساسی آن واضح و مشخص نیست و انتظار میرود نهادهای ذی ربط نسبت به پیگیری و رسیدگی به این موضوع اقدام کنند. همچنین اصلاح روند اطلاع رسانیهای طرحهای تخفیفی و فرهنگی در این حوزه میبایست در اولویتهای عملکردی این حوزه قرار گیرد.