به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سردار سید کمال هادیانفر با حضور در جمع خبرنگاران درباره ارائه خدمات هوشمند و الکترونیکی پلیس راهور، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی ارائه بسیاری از خدمات خود را به هفته ناجا موکول نکرده و همانطور که خبرنگاران نیز رصد کردند ما خدماتی را در طول سال به شکل هوشمند و الکترونیک به خدمات مان اضافه کرده ایم.
وی با بیان اینکه گره گشایی از زندگی مردم اولویت مهمی برای پلیس راهنمایی و رانندگی است، گفت: در همین راستا نیز بحث بخشودگی دوبرابری جرایم رانندگی مطرح شد که با مساعدت نمایندگان مجلس و حمایت دولت وقت تمام جرایمی که مشمول ۲ برابری شده بودند به اصل خود برگشتند که البته مهلت پرداخت این تسهیلات تا دیماه سال ۱۴۰۰ است و پس از آن جرایم ۲ برابری دوباره به حالت قبلی خود باز خواهند گشت.
هادیانفر افزود: ما در بحث شماره گذاری نیز خدمات اینترنتی شماره گذاری را آغاز کردیم. دو مرکز در تهران و یک مرکز در اصفهان به شکل پایلوت خدمات شماره گذاری اینترنتی را آغاز کردند. در این خدمات بیش از ۸۵ درصد مراحل به شکل الکترونیک و غیر حضوری انجام شده و تنها امور مربوط به نصب پلاک و بررسی خودرو به شکل حضوری انجام می شود. این سامانه به زودی در سراسر کشور اجرایی خواهد شد و با توجه به تسهیلاتی که ارائه می کنند قطعا مورد حمایت مردم قرار خواهند گرفت. چراکه تمام زمان مراجعه حضوری برای شماره گذاری و تعویض پلاک را به ۱۰ دقیقه کاهش خواهد داد.
هادیانفر اضافه کرد: همچنین نوبت دهی اینترنتی را نیز در تمامی مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک اجرا کردیم و تنها در سال جاری بیش از ۵.۵ میلیون نوبت اینترنتی در کل کشور داشتیم.
چرایی ازدحام جمعیت در مراکز شماره گذاری
هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره چرایی شلوغی مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک گفت: با توجه به شرایط کرونا حدود دو ماه و نیم از سال را با تعطیلی مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک روبرو هستیم و همین موضوع سبب انباشت درخواست ها شده بود. ما در این شرایط رایزنی را با ستاد ملی مقابله با کرونا آغاز کرده و این مجوز را از آنان اخذ کرده ایم که در وضعیت قرمز بتوانیم به جای تعطیلی مراکز که سبب نارضایتی مردم نیز شده بود مراکز را با ۵۰ درصد ظرفیت دایر کنیم که خوشبختانه در حال حاضر تراکم در بسیاری از مراکز از بین رفته است و بسیاری از شهرها نیز از وضعیت قرمز خارج شده اند.
هادیانفر ادامه داد: ارائه خدمات به مردم در مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک با قدرت و قوت ادامه دارد.
اجرای کروکی الکترونیک ابتدا در قم و به زودی در کل کشور
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از اجرای طرح کروکی الکترونیک نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر اجرای پایلوت این طرح در شهر قم اجرا شده و در این شهر هیچ کروکی دستی و کاغذی صادر نمی شود و طی شش ماه بیش از ۷۰۰۰ کروکی الکترونیک ترسیم و صادر شده است.
وی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آیا شرکت های بیمه در زمینه کروکی های الکترونیکی با پلیس همراهی دارند یا خیر؟ گفت: بیمه ها همراهی خوبی دارند و اتفاقا تفاهم نامه ای با بیمه مرکزی داشتیم که تا کنون هیچ مشکلی در این زمینه نداشتیم. امیدواریم به زودی و طی ماه های آینده با همراهی بیمه ها و همچنین تکمیل زیرساخت ها سامانه کروکی الکترونیک در کل کشور ساری و جاری شود.
به گفته هادیانفر، استفاده از سامانه کروکی الکترونیک حداقل تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان به نفع بیمه ها خواهد بود. چرا که برابر پایش ها و بررسی های انجام شده سالانه مبلغی بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت خسارات تصادفات ساختگی یا خسارات سوری می شود.
هادیانفر افزود: سالانه به طور متوسط یک میلیون و ۲۰۰ هزار تصادف هم فوتی، جرحی و خسارتی در کشور رخ می دهد که قطعا ایجاد کروکی الکترونیک به آن کمک شایانی خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه ما هر زمانی که بتوانیم گره ای از مشکلات را باز کنیم آن را انجام خواهیم داد، گفت: در زمینه ترخیص خودروها و موتورسیکلت های رسوبی ما از سال گذشته طرحی را برای ترخیص خودروها و موتورسیکلت های رسوبی اجرا کردیم که بر اساس آن تسهیلاتی را برای افرادی که خودرو یا موتورسیکلتشان توقیف شده فراهم شد. ما با استفاده از قانونی که مربوط به چندین دهه پیش بوده و اختیاراتی را به وزیر کشور داده بود توانستیم پرداخت قسطی جرایم رانندگی را برای خودروهای توقیف شده فراهم کنیم. همچنین سقف مبلغ جریمه برای توقیف خودروها را نیز از یک میلیون تومان به سه میلیون تومان افزایش دادیم. با این تسهیلات خودروها یا موتورسیکلت هایی که ۷۲ ساعت از توقیف شان گذشته باشد و فاقد دستور قضایی باشند از پارکینگ ها ترخیص می شوند. ضمن اینکه هزینه پارکینگ را نیز معادل سال ۹۴ حساب کردیم.
هادیانفر ادامه داد: در گام بعدی نیز مهلت پرداخت قسطی جرایم رانندگی را از ۱۲ ماه به ۱۸ ماه افزایش دادیم. به عبارت بهتر اگر خودرو یا موتورسیکلتی توقیف شود مالک یا متصرف آن می تواند به شرطی که ۷۲ ساعت از توقیف گذشته و وسیله نقلیه فاقد دستور قضایی باشد به پارکینگ ها مراجعه کرده و با قسط بندی جرایم و با پرداخت هزینه معادل سال ۹۴ برای پارکینگ، وسیله نقلیه خود را تحویل بگیرند.
وی افزود: امروز با اقداماتی که انجام شده خودرویی با جریمه بیش از هفت یا هشت میلیون تومان به بالا نداریم و این تعداد خودروها نیز بسیار اندک است. ضمن اینکه امکان پرداخت موردی جرایم در سایت راهور ۱۲۰ نیز وجود دارد.
توضیحات پلیس از تصویب طرح منع تردد شبانه
هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح منع تردد شبانه پس از کرونا اظهار کرد: این موضوع گرچه یک مسئله ترافیکی است و جرایم آن از سوی پلیس انجام می شود اما خوب است که شهروندان بدانند که ما اصلا پیشنهاد دهنده این موضوع نبودیم و تبعا آنچه را که ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب کرد اجرا کردیم. منع تردد شبانه پیشنهادی بود که از سوی وزارت بهداشت وقت مطرح شد. حتی من در آن جلسه پرسیدم که تحلیل شما برای اجرای چنین محدودیتی چیست و آیا در کشورهای دیگر نیز چنین مواردی را بررسی کرده اید و از آن مهمتر آیا اثربخش بوده اند که آنجا گفتند این طرح اثربخش است و ما هم عامل اجرا بودیم.
هادیانفر افزود: در حال حاضر نیز تا هر زمان که ستاد ملی مقابله با کرونا بخواهد آن را اجرا کند ما آن را اجرا خواهیم کرد و ادامه دار نبودن این شرایط منوط به مصوبه این ستاد و نظر وزارت بهداشت است.
وی درباره طرح اخیری که با عنوان طرح هوشمند تردد مطرح می شود نیز گفت: این طرح بطور پایلوت در قزوین اجرا شده و اگر موفقیت آمیز باشد اعمال محدودیت ها نیز جمع خواهد شد.
افزایش ۱۱۱ درصدی تردد جاده چالوس در تعطیلات
هادیانفر در ادامه به وضعیت سفر در تعطیلات اخیر نیز پرداخت و گفت: ستاد کلی تردد در کشور طی تعطیلات اخیر بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافت که شاید ناشی از خوش خیالی مردم نسبت به تزریق واکسن و ... باشد. ما تنها در جاده چالوس ۱۱۱ درصد افزایش تردد نسبت به سال ۹۹ را داشتیم. در این زمینه دوربین های ما تخلفات را ثبت کرده و کارشان را انجام دادند. محدودیت های تردد بین شهری نیز بر اساس همان محدودیت های وضعیت قرمز و نارنجی شهرها همچنان ادامه دارد.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر پیرامون درآمد راهور از خدماتی که به مردم ارائه می کند نیز گفت: پلیس راهور هیچ درآمدی از خدمات ارائه شده به مردم ندارد اما ممکن است دیگر شرکت هایی که خدماتی را در این خصوص ارائه می کنند درآمدی داشته باشند.
هادیانفر درباره اینکه معمولا جریمه های رانندگی چقدر بعد از ثبت از طریق پیامک اعلام می شود، گفت: تلاش ما این است که در کمترین زمان ممکن این موارد به اطلاع شهروندان برسد. البته شهروندان توجه داشته باشند که تنها پیامک هایی که حاوی شناسه قبض و شناسه پرداخت باشد به منزله جریمه بوده و پیامک هایی که فاقد این کدها باشد به معنای جریمه خودرو نیست.
وظیفه پلیس راهور ناجا درباره فعالیت سایت راهور ۱۲۰ و قطعی های مقطعی آن گفت: فعالیت این سایت ادامه دارد و ما نیز در تلاشیم تا برخی از مشکلات آن را که عمدتا ناشی از افزایش بار و میزان مراجعات است مرتفع کنیم اما در حال حاضر خدمات این سایت بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.