گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، روز دوشنبه ۲۶ مهرماه سال جاری، مراسم تودیع و معارفه سید میعاد صالحی به عنوان مدیرعامل جدید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی و محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار گردید. صالحی در این مراسم عنوان کرد: حوزههای باری و مسافری ریلی حوزههایی هستند که باید به آنها توجه ویژهای شود. وی افزود: در برخی مناطق چشمه بار وجود دارد، اما به ریل دسترسی ندارد و در جای دیگر ریل هست، اما بار نداریم. برخی جاها چشمه بار مهمی با بازدهی بالا وجود دارد که با یک آنتنی کمتر از ده کیلومتری به شبکه متصل میشود.
صالحی: باید به صنعت ریلی توجه ویژهای شود
مدیرعامل جدید شرکت راه آهن در این مراسم تصریح کرد: در بحث نوسازی اولویت ما تولید داخل است و ظرفیتهای مغفول داریم. تامین مالی از مسیرهای مختلف و سرمایه گذاری خارجی و فعالسازی کریدورهای خارجی را پیگیری میکنیم.
صالحی افزود: از دیدگاه من مهمترین نوع حمل و نقل، حمل و نقل ریلی است. با توجه به وسعت کشور که فواصل بالای هزار کیلومتر دارد، باید به صنعت ریلی توجه بیشتری شود.
در این مراسم، رستم قاسمی؛ وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم با بیان اهمیت حوزه حمل و نقل گفت: حمل و نقل در هر کشوری مهمترین مولفه توسعه است، اگر حمل و نقل مناسب نباشد، صادراتی صورت نمیگیرد و حمل نقل بنیاد تحرک اقتصادی کشور است. کشور ما در یک منطقه منحصر به فرد قرار گرفته و این مسئله به اهمیت حمل و نقل میافزاید. مقدار زیرساخت ریلی که در حال حاضر داریم، آغاز راه است و در این حوزه نیازمند جهش هستیم، در همین راستا برای برخورداری از مزیت حمل و نقل کشور نیازمند تغییر نگاه هستیم. محدودیتها و سختیها در حوزه حمل و نقل وجود دارد، اما ما در کشور نخبگان فراوانی داریم که توانایی بنبست شکنی شرایط موجود را دارند، با این نگاه عبور از شرایط سخت به راحتی امکانپذیر است.
قاسمی همچنین به کریدورهای ترانزیتی اشاره کرد و گفت: اتصال کریدورها بسیار اهمیت دارد و این مسئله باید با اولویت حل شود، علاوه بر این با دیپلماسی اقتصادی باید سهم کشور در حوزه حمل و نقل را زنده کنیم.
قاسمی: باید مردم را در تامین مالی پروژههای سودده شریک کرد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آینده روشنی روبروی راه آهن کشور میبیند، اعلام کرد: ما باید به بخش خصوصی در این حوزه بها دهیم و توسعه را به کمک این بخش رقم بزنیم. من اعتقاد دارم بسیاری از مگا پروژهها با اعتبارات جاری کشور قابل انجام نیست و این مساله باید با تکیه بر مدلهای نوین تامین مالی انجام شود. نباید در این حوزه خساست به خرج داد و باید مردم را در تامین مالی پروژههای بسیار سودده شریک کرد و از این طریق زریساخت اقتصاد را گسترش داد.
در همین رابطه محمدجواد شاهجویی؛ کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: مسیر پیش روی راه آهن پس از یک دوره انفعال و رکود، مسیر سخت و پر پیچ و خمی است، اما کاری که تیم مدیریتی جدید شرکت راه آهن در پیش دارد، نشدنی نخواهد بود. وضعیت فعلی عملکردی شرکت راه آهن در حوزه جابجایی بار و مسافر و همچنین در حوزه حمل بار بین المللی و ترانزیتی مطلوب نبوده و عقب ماندگی از اهداف برنامههای توسعه کشور در این حوزه کاملا چشمگیر است. با این وجود راهکارهای فراوانی برای برون رفت از وضعیت پیش رو در اختیار مدیرعامل جدید راه آهن وجود دارد که با اتخاذ آن ها، بهبود عملکرد راه آهن قابل دستیابی خواهد بود.
بهبود بهره وری ریل در کنار توسعه شبکه
این کارشناس اقتصادی افزود: بهبود و ارتقا بهره وری حمل و نقل در شبکه ریلی کشور، باید مهمترین رویکرد تیم مدیریتی جدید این شرکت باشد و مباحث توسعهای باید در اولویت بعد قرار گیرد. بدون شک بهبود بهره وری حمل در شبکه ریلی، این مد از حمل و نقل را برای سرمایه گذاری مردم و بخش خصوصی به صورت خودکار جذاب خواهد کرد و از این رهگذر توسعه و تکمیل شبکه را به ارمغان خواهد آورد.
شاهجویی تاکید کرد: البته در کنار تلاش برای افزایش بهره وری شبکه حمل و نقل ریلی، نباید از مساله استفاده از مدلهای نوین و مردمی تامین مالی برای تکمیل و بهره برداری از پروژههای ریلی نیز غافل شد. در واقع توسعه و بهبهود عملکرد دو بال برای بازگرداندن راه آهن به ایفای نقش در اقتصاد ملی به حساب میآیند که باید به صورت توامان به آنها توجه شود.