گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ تورج کلانتری مستندساز در آستانه ۱۰ سالگی سازمان هنری رسانهای اوج، درباره عملکرد این سازمان گفت: وقتی سازمان اوج متولد شد، هم فضا را برای عدهای از دوستان که تجربه کمتری داشتند، مهیا و هم از حرفهایترها برای کار استفاده کرد. یعنی همزمان هم برای تازهکارها بستری را برای کار فراهم کرد هم از اساتید حوزههای مختلف مثل فیلمسازی، تجسمی و گرافیک دعوت به همکاری کرد.
او ادامه داد: در این شرایط فضایی ایجاد شد تا نیروهای تازهکار از روی دست حرفهایترها نگاه کنند و بدانند خودشان را باید به چه سطحی برسانند و انگیزه این حرکت را پیدا کردند. اوج هم امکانات لازم را در اختیار این نیروهای تازهنفس قرار داد. ما ۱۰ سال پیش در فضای رسانه تازه کار بودیم و اوج فضایی ایجاد کرد که بتوانیم در فضای حرفهای کار و کسب تجربه کنیم. این فضا دادن برای کسب تجربه یکی از مهمترین کارهای اوج در این سالها بود و مثل خیلی از جاهای دیگر تنها به فکر رزومه ساختن بهواسطه همکاری با حرفهایها نبود.
کلانتری گفت: خیلی از آن هنرمندان تازهکار در سالهای ابتدایی فعالیت اوج امروز خودشان از حرفهایهای سینما هستند و همین امر نشان دهنده این است که نگاه اوج در این حوزه تا چه اندازه درست بوده است. اینکه در کنار حرفهای بودن، بحث آموزش هم جدی گرفته شد. ما در حوزه مستندسازی و رئالیتیشو این تجربهها را کسب کردیم و دوستان دیگری هم در حوزه سینما و یا تجسمی همین مسیر را پیمودهاند و پیشرفتها امروز مشهود است.
او افزود: رئالیتیشو امروز یکی از قالبهای مهم برنامهسازی در رسانههای دنیاست و توجه ویژهای به آن میشود و رئالیتیشوهای خوب تلویزیون امروز غالبا حاصل کار همکاران با سازمان اوج است. خیلی از مستندهای خوب در جشنوارههای معتبر داخلی هم حاصل کار مستندسازان جوانی است که با حمایت اوج کار خود را آغاز کردند.
این مستندساز در بخش دیگر از صحبتهای خود درباره مقایسه عملکرد سازمان اوج با دیگر نهادهای دولتی متولی حمایت از فعالیتهای فرهنگی و هنری گفت: بررسی دقیق عملکرد این نهادها نیاز به یک مطالعه دقیق دارد و نمیتوان به راحتی درباره آن حکم صادر کرد، اما نسبت به برخی مراکز خاص که شخصا تجربه همکاری با آنها را داشتهام، سرعت پیشرفت سازمان اوج مشهود است. اوج نسبت به خیلی از این نهادها نگاه آزاداندیشانه تری هم دارد که همین نگاه کمک کرده تا بهتر بتواند از ظرفیت همه بچههای علاقهمند به فعالیتهای هنری استفاده کند.
کارگردان «دموکراسی» در پایان گفت: بهترین رویکرد استفاده از نگاههای مختلف در کارهاست و در این میان شاید سیاستی برای حمایت بیشتر از بچههای تازهکار برای ورود به عرصه تولیدات حرفهای در اوج وجود داشته باشد. بالاخره جاهای دیگری هم برای حمایت از فیلمسازان بزرگ و مطرح وجود دارد، اما یکسری از فیلمسازان با ایدهها و ظرفیتهای خاص هستند که تنها با حمایت اوج امکان کار دارند و این سازمان هم به این ظرفیت توجه ویژهتری دارد. اینکه همزمان چه اندازه با حرفهایترها هم همکاری داشته باشند، بستگی به نگاه کلان مدیران این مجموعه و اهداف تعیینشدهشان دارد.
وی درباره ماندگارترین حوزه فعالیت اوج هم گفت: در عرصه عمومی احتمالا تولیدات سینمایی اوج بیشتر به چشم آمده است، اما در حوزه گرافیک، خانه طراحان انقلاب فضای ویژهای را برای بچههای مذهبی بهوجود آورد و جریانی را در گرافیک انقلاب به راه انداخت که جالبتوجه و قابلتقدیر است. در حوزه انیمیشنسازی هم خانه انیمیشن سرمایهگذاری بسیار خوبی داشته و امروز به سطحی رسیده است که با گروههای حرفهای خارج از کشور هم همکاری دارد. شاید نمود کارهای سینمایی بیشتر بوده، اما در حوزه گرافیک و انیمیشن هم اوج کارنامه بسیار خوبی داشته است.