به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ سیدمحمدصادق نیرومند، معاون بازرسی امور فرهنگی و رسانهها در سازمان بازرسی کل کشور در نشست ملی مطالبهگران مردمی اوقاف و اماکن مذهبی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یک دستگاه نظارتی در اعمال نظارت بر عملکرد دستگاههای اداری، نقش کلیدی ایفا میکند، گفت: این سازمان تنها دستگاهی است که وجاهت خود را از یکی از اصول قانون اساسی گرفته است.
وی ادامه داد: سازمان بازرسی بر مبنای وظایفی که در بند «۳» اصل «۱۵۶» برای قوه قضاییه برشمرده شده است، به منظور نظارت بر حسن جریان امور واجرای صحیح قوانین در دستگاههای اداری تشکیل و زیر نظر رییس قوه قضاییه فعالیت میکند.
نیرومند ضمن اشاره به این که خبرگان قانون اساسی برای عینیت بخشیدن امر اعمال نظارت بر جامعه هدف چه تدابیری اندیشیدهاند گفت: واضعین قانون اساسی برای آنکه شرایط را برای اعمال نظارت یک دستگاه نظارتی در حوزههای اجرایی فراهم کنند، به تصویب اصل ۱۷۴ قانون اساسی مبادرت کردهاند.
معاونت بازرسی امور فرهنگی ورسانههای سازمان بازرسی کل کشور افزود: در بند «۳» اصل ۱۵۶ از نظارت به عنوان یک وظیفه برای قوه قضاییه یاد شده است و در اصل ۱۷۴ از عبارت «حق نظارت» قوه قضاییه استفاده کرده است که توسط سازمان بازرسی کل کشور به منظور نظارت بر حسن جریان امور واجرای صحیح قوانین در دستگاههای اداری و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی مذکور در بند الف ماده ۲ قانون تشکیل سازمان اعمال میگردد.
نیرومند ضمن بیان اینکه در اصل ۱۷۴ ق. ا. به فعالیت سازمان بازرسی کل کشور زیر نظر رییس قوه قضاییه تصریح شده است. خاطرنشان کرد: به همین جهت در اصلاحیه مورخ ۱۷/۵/۱۳۹۳ در ماده «۱» قانون تشکیل سازمان، واژه «رئیس» قبل از عبارت «قوه قضاییه» اضافه شد. در عین حال که این سازمان، شخصیت حقوقی مستقل دارد.
معاون بازرسی امور فرهنگی و رسانههای سازمان بازرسی یادآور شد: سازمان بازرسی کل کشور برای اینکه بتواند حق نظارت را به نحو شایسته اعمال کند، علاوه بر معاونتهای ستادی از معاونتهای عملیاتی نیز بهره میگیرد.
وی با ذکر مثالی بیان کرد: معاونت فرهنگی و اجتماعی، حوزههای فرهنگی و رسانهها، بهداشت و درمان، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی مانند وزارت علوم و آموزش و پرورش را پوشش نظارتی میدهد.
نیرومند همچنین تصریح کرد: بازرسی تخصصی امور فرهنگی و رسانهها به اعمال نظارت بر حوزههای فرهنگی میپردازد. یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، سازمان تبلیغات، حج و زیارت، سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و...
معاونت بازرسی سازمان بازرسی کل کشور افزود: بنده معتقدم مطالبه گر اصلی کشورمان، رهبر معظم انقلاب هستند، ایشان در مناسبتهای مختلف در دیدار با اقشار مردم، به مطالبهگری توصیه میکنند.
وی با مهم خواندن امر مطالبهگری گفت: اگر این خصوصیت مطالبهگری را از ما بگیرند شاید این اعمال نظارتی که مدنظر نظام جمهوری اسلامی ایران است یعنی اعمال نظارت از پایین به بالا ازبین برود و دستگاهها مورد ارزیابی مردم به عنوان صاحبان اصلی کشور قرار نگیرند.
نیرومند خاطرنشان کرد: در بند ب ماده ۱۱ سازمان بازرسی کل کشور، به استفاده از تشکلهای دولتی و گزارشگران مردمی اشاره شده است.
معاونت بازرسی امور فرهنگی و رسانههای سازمان بازرسی ادامه داد: در ماده ۵۵ آییننامه اجرایی قانون تشکیل سازمان از عزیزانی یاد شده که اگر در محل کار خود با سوء جریان یا نقض قانون مواجه یا از وقوع آن مطلع شدهاند، شرح ماوقع را گزارش دهند، یعنی تشکلهای غیردولتی و مردم نهاد و اشخاص واجد شرایط.
وی با بیان اینکه امروزه با وجود دولت الکترونیک، امکان نظارت الکترونیک نیز فراهم شده، ابراز کرد: این سامانه همان مرکز رسیدگی به شکایات است؛ اگر در اینترنت www.bazresi.ir را جستجو کنند، میتوانند هرگونه تخلفی را در حوزه دستگاههای اداری و دستگاههای عمومی غیردولتی ثبت و منعکس نمایند.
نیرومند ضمن اشاره به اینکه دو حالت برای ثبت تخلف وجود دارد، یادآور شد: یکی زمانی که شما اعلام کننده موردی هستید و شاهد تضییع حقی از کسی بودهاید و دیگری وقتی که شاکی هستید و حقی از شما ضایع شده، اگر مثلا قانونی نقض شده یا سوجریان در مکانی حاکم شده که به نقض قانون منجر گشته، همه این موارد را میتوانید اطلاع دهید.
معاونت امور فرهنگی و رسانههای سازمان بازرسی افزود: بعد از ثبت تخلف به شما کد پیگیری داده میشود که میتوانید از طریق آن، سیر مراحل شکایت خود را در سازمان بازرسی کل کشور پیگری کنید.
وی با ذکر اینکه سه نوع بازرسی وجود دارد، تصریح کرد: ۱) بازرسی فوق العاده، مثلاامر مهمی که به رهبری گزارش میشود. توسط رهبری و... به سازمان ارجاع میگردد. دراین صورت موضوع بررسی و نتیجه گزارش توسط سازمان حسب مورد به رهبر معظم انقلاب و یا مقام ارجاع دهنده اعلام میگردد.
نیرومند در ادامه گفت: ۲) بازرسی گزارشهای موردی توسط مردم (در سامانه رسیدگی به شکایات)، به صورت مصداقی به سازمان اعلام میشود، مشروط به اینکه قرین به صحت باشد و هویت اعلام کننده باید مشخص باشد، مچرد رسیدگی قرار میگیرد. ۳) بازرسی برنامهای سالانه (انتهای هرسال)، براساس اولویتها و به صورت مسئله محور ویابرنامه عادی مصوب ودر سال آتی مورد بررسی وپیگیری قرار میگیرد.
معاونت بازرسی امور فرهنگی و رسانههای سازمان بازرسی ضمن تاکید بر اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه دو حیثیت دارد بیان کرد: یکی قانون تشکیل سازمان است که در آن، چون اعتبارات دولتی از محل ردیف بودجه عمومی در اختیار سازمان اوقاف قرار میگیرد، سازمان بازرسی کل کشور نیز میتواند رفتارهای مدیریتی را از حیث انطباق با قانون بررسی کند.
وی همچنین ادامه داد:، اما در اموری که انجام آنها متوقف بر اذن، ولی فقیه است، انطباق فعالیتهای این سازمان با فرامین مقام معظم رهبری مورد بررسی واقع میشود.
نیرومند اظهار کرد: امور مربوط به نحوه هزینه کرد درآمدهای اختصاصی سازمان مذکور «عواید موقوفات وبقاع متبرکه» نیز توسط سازمان بازرسی اعمال نظارت خواهد شد.
معاون بازرسی امور فرهنگی و رسانههای سازمان بازرسی کل کشور تشریح کرد: هر فعل یا ترک فعلی که موجب نقض یکی از قوانین و مقررات کشور شود، جرم محسوب شده و مجازات دارد.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص شیوه اعمال نظارت بر دستگاههای تحت نظارت وبازرسی افزود براساس مفاد بند ب ماده ۱۱ قانون تشکیل سازمان: یکی از مطالبات سازمان بازرسی از دستگاههای مختلف که شامل سازمان اوقاف و امورخیریه نیز میشود، شفاف سازی امورشان نه به شکل سنتی بلکه به صورت ثبت در سامانه الکترونیکی است که درصورت قصور از این تکلیف تذکرات لازم به دستگاههای اجرایی متناظر داده خواهد شد.
نیرومند در پاسخ به پرسشی در خصوص رسانهای نشدن مسائل گفت: سازمان بازرسی کل کشور در اعلام و رسانهای کردن پروندههای خود محدودیت و معذوریت قانونی دارد. از طرفی حفظ حیثیت افراد امر مهمی است که مورد توجه این دستگاه نظارتی قرار دارد.
وی در انتها تاکید کرد: بررسی عملکرد آستانهای مقدسی که متولی آنها توسط مقام معظم رهبری تعیین میشود در صلاحیت سازمان بازرسی کشور نیست، بلکه اعمال نظارت براین اماکن زیر نظر معاونت نظارت و حسابرسی بیت رهبری انجام میشود.