به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب تهران، علی القاصی مهر در جلسه ارتقای عملکرد قضات ارجاع که با حضور معاون شورای حل اختلاف استان تهران و مدیرعامل کانون دفتر خدمات قضایی و قضات ارجاع پرونده در دادستانی تهران برگزار شد با اشاره به نقش مهم قضات ارجاع افزود: این قضات در حوزه جغرافیایی خود نقش مهم مدعی العموم را ایفا میکنند و اصلیترین ماموریت و وظیفه دادستانی امر تعقیب است.
وی ادامه داد: اکنون قضات ارجاع نقش دادستانی در امر تعقیب را در مورد افراد تحت تعقیب، مجرمان یا کسانی که در مظان اتهام هستند برعهده دارند که این موضوع نشانگر جایگاه مهم و ویژه قضات ارجاع است.
القاصی مهر به نقش و جایگاه مهم قضات ارجاع در نظم دهی به امور در دادسرا و اجتماع تاکید کرد و گفت: به طور حتم عملکرد مثبت قاضی ارجاع علاوه بر نظم دهی به امور دادسرا در اجتماع هم موثر است، زیرا قضات ارجاع میتوانند از ادارات، ارگانها و … مطالبه گری کنند که نباید از این موضوع غافل باشند.
دقت در گزارشهای ضابطان، آموزش دفاتر خدمات قضایی، ارجاع به موقع پروندهها و دقت نظر در ارجاع هر پرونده به شعبه مربوطه از دیگر موضوعات مهم مطرح شده از سوی دادستان تهران بود.
رسیدگیها در دادسرا فوری است
احمد رحمانیان معاون اول دادستان تهران نیز در این جلسه با اشاره به حساسیت مقوله ارجاع و با تاکید بر اینکه رسیدگیها در دادسرا فوری است، گفت: زمانی که جرمی اتفاق میافتد نیازمند رسیدگی سریع است، زیرا اتلاف وقت ممکن است باعث از بین رفتن ادله و آثار جرم شود.
وی ادامه داد: اولین مراجعه مردم در مسائل کیفری عمدتا از طریق دفاتر خدمات قضایی یا به طور مستقیم است که در هر صورت به قضات ارجاع ارسال میشود و عملکرد این قضات میتواند در جلب رضایت مردم نسبت به دستگاه قضایی یا نارضایتی آنان موثر باشد.
رحمانیان با بیان اینکه توانمندی و مدیریت قاضی ارجاع با توجه به حجم زیاد پروندهها در عملکرد مجموعه قضایی بسیار موثر است، افزود: البته ما بر این موضوع واقفیم که همه قضات ارجاع توانمندی بسیار زیادی در حوزه فعالیت خود دارند.
معاون اول دادستان تهران اظهار داشت: اولین اقدام بعد از وقوع جرم، تنظیم شکواییه است و توقع مردم این است که سریع پرونده به قاضی ارجاع شود، اما برخی مواقع برای ارجاع با مشکلاتی روبه رو هستیم که باید برای رفع آن اقداماتی انجام شود.
رحمانیان به برخی از موضوعات موثر در تاخیر ارجاع از سوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اشاره کرد و افزود: استفاده از عناوین مختلف در شکواییه که بعضا همگی از یک خانواده هستند، عدم شناخت کافی نسبت به محل وقوع جرم و عدم شناخت حوزه جغرافیایی و صلاحیت نواحی از موضوعاتی است که در تاخیر ارجاع پروندهها موثر است از این رو باید این مشکلات مرتفع شود.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه عملیاتی ابلاغی سال ۱۴۰۰ موضوع ارجاع سیستمی و هوشمند پیش بینی شده و هدف از تدوین این برنامه افزایش دقت در ارجاع و ارتقای رضایت مردم از دستگاه قضایی و کاهش ورودی پروندهها است.