به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پنجمین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان اصفهان بر مهارت افزایی در رشتههای دانشگاهی تاکید کرد.
زلفی گل همچنین، ضمن تاکید بر تقویت شورای استانی، اظهار داشت: آموزش عالی هر استان باید در راستای افزایش بهره وری دولت عمل کند و از بودجه دولت به گونهای استفاده شود که هدر رفت منابع نداشته باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین بر آمایش آموزش عالی در استان تاکید و از تمرکز رشتههای موازی در دانشگاههای همجوار انتقاد کرد.
وی در این نشست تصریح کرد: دانشگاه اصفهان با برخورداری از ناحیه فناوری و نوآوری پتانسیل بسیار خوبی برای افزایش مهارت افزایی و افزایش بستر کارورزی دارد. همچنین شورای استانی میتواند راهکارها و ایدههای خود را مطرح و برای اجرایی شدن به وزارت علوم ارسال کند و در واقع فکر از شما و اجرا از ما خواهد بود.
حسین هرسیج، سرپرست دانشگاه اصفهان نیز اظهار کرد: دانشگاههای استان اصفهان نقش پیشتاز دارند و میتوانند با نظرات کارشناسی خود راهکارهای خوبی ارایه دهند.
هرسیج همچنین ضمن تاکید بر آمایش آموزش عالی در استان اصفهان اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، سیاست مدیریت استانی مؤسسات آموزش عالی کشور با رویکرد تمرکز زدایی، افزایش کارایی و اثربخشی نظام آموزش عالی کشور در قالب سند آمایش آموزش عالی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۴ و منطبق با ماده ۲ و تبصره ماده ۱۰ قانون اهداف وظایف و تشکیلات وزارت (عتف) را اتخاذ کرد.
هوشنگ طالبی رییس پیشین دانشگاه نیز در این جلسه ضمن ارایه گزارش مبسوطی از روند برنامههای شورای مدیرت آموزش عالی اظهار کرد: استان اصفهان به عنوان اولین استان، اقدام به راه اندازی شورای عالی مدیرت استانی کرد و متعاقب آن همفکری مفید و موثری بین دانشگاههای استان ایجاد شد.
طالبی ضمن بیان ظرفیتهای علمی استان، دانشگاههای آزاد اصفهان و نجف آباد را به عنوان دانشگاههای آزاد مطرح کشور معرفی کرد. همچنین دانشگاههای پیام نور و علمی کاربردی، فنی و حرفه ای، شهرک علمی و تحقیقاتی، دانشگاه کاشان، صنعتی اصفهان و هنر اصفهان را هم از ظرفیتهای خوب استان اصفهان قلمداد کرد.
وی همچنین کنسرسیوم محیط زیست و کنسرسیوم سلامت را که در استان اصفهان تشکیل شد به عنوان نمونههایی از پتانسیل همکاری موثر بین دانشگاههای استان برشمرد.
محمد فرامرزی، دبیر امور اجرایی و مسئول دبیرخانه دانشگاه معین استان در این جلسه اظهار داشت: بعد از ابلاغ آیین نامه مدیریت استانی و پیاده سازی آمایش آمورش عالی در اواخر سال ۱۳۹۹، شورای مدیریت استانی، آموزش عالی تشکیل شد که متشکل از همه روسای دانشگاههای استان، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی و رییس شورا هم رییس دانشگاه معین استان است. وی در این جلسه گزارش مبسوطی از عملکرد چهار جلسه قبل و به ویژه تشکیل کارگروههای تخصصی شورا را ارایه کرد. همچنین به تشریح کنسرسیوم همکاری دانشگاههای استان و مواردی در خصوص اصلاح آیین نامه پرداخت.
فرامرزی همچنین اظهار کرد: ۵ کارگروه تخصصی در شورای استانی شکل گرفته که قرار است مسائل کلان استانی را راهبری کنند. هدف صلی این شورا متناسب سازی و متوازن سازی شورای عالی استان، ماموریت گرایی آموزش عالی و ایجاد دانشگاههایی در سطح استانداردهای مدرن و کمک به ایجاد کارآفرینی در سطح جامعه و اشتغال و دغدغههایی است که در سطح جامعه وجود دارد.
گفتنی است، استان اصفهان بعد از استان تهران با ۲۰۹ موسسه آموزش عالی و مرکز پژوهشی دومین استان پهناور به لحاظ آموزش عالی است و نقش و سهم بسیار مهمی در توسعه علم و فناوری کشور دارد.
فرامرزی همچنین مواردی مانند: تمرکز زدایی، واگذاری برخی تصمیمگیریها و اجرای طرحهای مشخص در سطح استان، همافزایی مؤسسات آموزش عالی واقع در هر استان در راستای افزایش کارایی و اثربخشی و مأموریت گرایی، مشارکت هر چه بیشتر مؤسسات در تصمیم گیریها و تصمیمسازیهای آموزش عالی کشور، توجه بیشتر به نیازها و بهرهگیری مؤثرتر از فرصتها، مزیتها و ظرفیتهای استانی، ارتقای کیفی سطح تصمیم سازی و تصمیم گیری در آموزش عالی با توجه به مزیتهای استان، کمک به متناسب سازی و متوازن نمودن توسعه مؤسسات آموزشعالی در سطح کشور، کاهش بروکراسی ناشی از تصمیم گیریها در وزارت با واگذاری برخی وظائف به استانها، ایجاد هماهنگی و تبادل تجربیات میان ساختارهای آموزش عالی در هر استان را به عنوان اهداف مدیریت استانی آموزش عالی دانست و بر افزایش مشارکت و همافزایی دانشگاههای استان تاکید کرد.