به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، نشست هم اندیشی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیأتهمراه در سفر یک روزه به شیراز، با حضوراساتید و دانشجویان دانشگاه برگزار شد.
در این نشست که با حضور عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت عتف، محمدعلی اسلامی، مدیرکل فرهنگی-اجتماعی وزارت عتف و محمدمهدی ذوالفقارزاده، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی و هیأترئیسه و جمعی از مدیران فرهنگی دانشگاه شیراز ترتیب یافت، اساتید و دانشجویان به بیان دیدگاهها و پیشنهادات خود پرداختند.
عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت عتف در جلسه هماندیشی با استادان دانشگاه شیراز اظهار کرد: دانشگاه شیراز باید معین دانشگاههای منطقه باشد و به کارهای آنها جهت بدهد و بهنوعی نقش ستادی خود را در این عرصه بهخوبی ایفا کند.
وی افزود: از دانشگاه شیراز با توجه به پیشینه، ظرفیت و توانمندی و ایدههای درخشانی که دارد انتظار داریم معین، هادی و راهبر سایر دانشگاههای منطقه باشد و به کارهای آنها جهت بدهد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: باید از ظرفیت کنشگران مؤثر در لایههای مختلف مقوله پیچیده فرهنگ استفاده کنیم و از ثمرات کارهای دانشجویان و استادان در این عرصه بهره ببریم.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با دانشجویان فعال و نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی دانشگاه شیراز نیز پس از شنیدن دیدگاهها و نظرات آنها اظهار کرد: دانشجویان باید مطالبهگری مثبت و هدفمند داشته باشند.
وی بیان کرد: اگر این اتفاق رخ ندهد و به صورت کور مطالب مطرح شود هم دانشجو خسته میشود و هم مسئول مربوطه از پیگیری مطالبات دوری میکند.
کلانتری با بیان اینکه نوع نگاه ما باید به زیست دانشجویی تغییر کند، اظهار داشت: رکن اصلی دانشگاه دانشجو و این یک مفهوم بلامنازع است.
وی با تاکید بر اینکه پیشران اصلی تحول در نظام جمهوری اسلامی ایران دانشجو است، گفت: این امر در بیانیه گام دوم رهبری نیز ذکر شده و نگاه ما به جریانات دانشجویی نگاه فرصتمحور است به این معنا نیست که جریان دانشجویی دچار اشتباه نمیشود، اما دانشگاه جایی است که دانشجو باید خطا و اشتباه کند و در ادامه وارد جامعه شود.
معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: هزینهای که در دانشگاه برای اشتباه دانشجو داده میشود، بهمراتب کمتر از هزینهای است که دانشجو بعد از ورود به جامعه میدهد، بنابراین باید فرصت کنشگری را در دانشگاه به دانشجو داد.
کلانتری با بیان اینکه وظیفه اصلی ما مهیاکردن فضایی است که دانشجویان بتوانند کنشگری داشته باشند و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی انجام دهند، تصریح کرد: ما باید این کنشگری را تسهیل کنیم و اشتباهات دانشجو را بپذیریم البته دانشجویان نیز باید کنشگری خود را در مقیاس استان و شهر خود نبینند بلکه فراتر از سطح ملی به کنشگری خود نگاه کنند.
وی با بیان اینکه از جریان دانشجویی انتظار میرود که نگاهی کلانتر به فعالیتها داشته باشد و این یک ضعف جریانهای دانشجویی است، تصریح کرد: از رویکرد تمدنی به فعالیتهای دانشجویی فاصله گرفتیم؛ دانشجو باید متن کنشگری خود را در قالب یک تمدن ببیند.
معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه در این مقیاس و رویکرد کار بزرگ و افق دید گسترده میشود، گفت: در این مسیر بدون مشکل نخواهیم بود، اما مشکلات نیز کوچکتر جلوه میکنند، چون آرمان بزرگتر است البته به معنای نادیده گرفتن واقعیات نیست، بلکه ایده آلها حفظ میشود.
کلانتری با بیان اینکه جمعیت دانشجویی مدیران اثرگذار آینده هستند، گفت: نیروی اصلی و عامل اصلی شادابی دانشگاهها دانشجویان و جریانهای دانشجویی است که میتوانند فضا را دگرگون کنند، چون امید و نشاط از طریق همین گروهها و جریانها ایجاد میشود.
وی با بیان اینکه مجموعههای دانشگاه شیراز در زمینهی مسألهمحوری باید ورود کنند در پاسخ به دانشجویان درباره عدم ارتباط با بدنهی جامعه و صنعت افزود: باید جریانهای دانشجویی کارها را مسألهمحور پیش ببرند؛ به این ترتیب که هریک از این جریانها و انجمنها مسائل حوزهی خود را احصا کنند و متناسب با آن معاونت فرهنگی دانشگاه تلاش کند تا دانشجویان با مسئولان استانی در ارتباط باشند.
معاون فرهنگی وزیر علوم عنوان کرد: فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان تأثیری در بازار کار ندارد، گفت: این موضوع کامل درست است و دغدغهی ما در وزارت است که این نوع فعالیتها را برای تأثیر فعالیتها در بازار کار ضریب داد بهگونهای که حواشی ایجاد نکند.
ایشان با بیان اینکه معتقدیم دانشجویانی که وارد فعالیت فرهنگی و اجتماعی میشود، ویژگیهایی دارند که میتوان از آن در دیگر عرصههای اجتماعی استفاده کرد، افزود: فارغ از اینکه بخشنامهای در این زمینه صادر شود یا نشود این دانشجویان موفقتر هستند.
کلانتری درباره بودجه و محدودیتهای هزینهای فعالیتهای دانشجویی نیز گفت: در صدد هستیم که بودجهی فرهنگی دانشگاهها یا ردیف مشخصی پیدا کند یا درصد ویژهای از بودجهی دانشگاهها به فرهنگ اختصاص پیدا کند و این موضوع را با قاطعیت پیگیری میکنیم.
وی با اشاره به اینکه بودجهای که به دانشگاهها اختصاص داده بودند متناسب با رشد و فعالیتهای دانشگاهها نبود، افزود: در بودجهی جدید سعی شده این موضوع جبران شود و حسابرسی و حسابکشی میکنیم تا بودجهی فرهنگی در زمینهی فرهنگ هزینه شود.
در دیدار معاون فرهنگی وزارت عتف با اساتید دانشگاه مسائل مختلفی درحوزه اهمیت برنامههای فرهنگی و مسائل موجود در این مسیر مطرح شد که از آن جمله میتوان به بازنگری به سرفصلهای دروس عمومی دانشجویان و استفادهی بهینهتر از آن در حوزه فرهنگی، ارائهی مدل پازل فرهنگی و لحاظ امتیازات فعالیتهای فرهنگی در ارتقاء رتبه و فرایند جذب اعضای هیئت علمی اشاره کرد.
همچنین در این نشست نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی نیز مسائل مختلفی در زمینه بازنگری در آییننامه نشریات دانشجویی، کانونها و تشکلهای فرهنگی؛ حمایت از فعالیتهای کارآفرینانه در انجمنهای علمی و استفاده از ظرفیت انجمنهای علمی در راستای حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه نسل نو؛ اعطای فرصتهای مطالعاتی کوتاه مدت به دانشجویان برتر انجمنهای علمی؛ تخصیص مدتزمان نظام وظیفه برای همکاری با دانشگاه؛ توسعه و هموارسازی زمینه همکاری انجمنهای علمی با بخشهای مختلف دولتی و خصوصی؛ خارج شدن جشنواره حرکت از حالت صرفا رقابتی و علمی شدن آن؛ حضور یک نماینده از انجمنهای علمی در شورای فرهنگی دانشکده و سامان دادن وضعیت فعلی اتحادیهها در جهت ایجاد ارتباط کارآمد انجمنهای دانشگاهها؛ قائلشدن امتیاز حضور و فعالیت در گروههای دانشجویی اعم از انجمنها، تشکلها و کانونها برای تسهیل در پذیرش مقاطع تحصیلات تکمیلی و لحاظکردن امتیاز برگزاری فعالیتهای فرهنگی در آیین نامههای دانشجویی و افزایش بودجه برنامههای فرهنگی را مطرح کردند.