به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، یوسف نوری در نشست بیانیه گام دوم و جهاد تبیین؛ ضرورتها و راهبردها تاکید کرد: از آنجا که آموزش و پرورش گسترش پوشش نسلی را دربردارد و از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان با احتساب جمعیت معلمان با قشر زیادی از جامعه در ارتباط است در خصوص پرورش نسل که یکی از اهداف ترسیم شده بیانیه گام دوم انقلاب میباشد، نقش ویژهای دارد.
وی اضافه کرد: ما حدود ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز واحد تعلیم داریم که بر اساس این رقم با ۴۰ میلیون از اقشار جامعه در ارتباط هستیم. اگر پیش از دبستان را نیز در نظر بگیریم با جمعیتی بالغ بر ۶۰ میلیون نفر در ارتباط خواهیم بود؛ بر اساس بیانیه گام دوم پیشران و محور حرکت کشور جوانان هستند.
وی در ادامه اظهار کرد: یکی از برکات انقلاب که از سوی رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب برشمرده شده است ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی است که از معجزات نظام اسلامی به شمار میرود. دانش آموزان نیز در این عرصه با فرمان حضرت امام از ۱۳ آبان سال ۵۷ نقش داشته و تا همین امروز نیز در صحنه بودند حتی در راهپیمایی روز گذشته نیز جوانان در همه جای شهر دیده میشدند. اقدامی که در این زمینه در آموزش و پرورش میتواند صورت گیرد تقویت اردوهای راهیان نور، تقویت دروس آمادگی دفاعی از لحاظ عملی، تقویت تشکلهای دانش آموزی به ویژه بسیج دانش آموزی، تقویت انجمن اسلامی دانش آموزان و تعامل با کشورهای حوزه مقاومت در حوزه آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی دیگر از محورهای این بیانیه روحیه کارآفرینی و بهره مندی از فناوریهای نوین است. آنطور که از بیرون به نظر میرسید میگویند ما وضعیت خوبی در این حوزه نداریم، اما هر گاه در این بخش تمرکز کردیم نظیر خوارزمی شاهد شکوفایی بوده ایم. ما زمینه ایجاد باشگاه دانش پژوهشی جوانان را باید فراهم کنیم. کانونهای پژوهشی و اردوگاههای علمی باید در این زمینه به کار گرفته شود و در زمینه نوآوری از آنها استفاده گردد. یکی دیگر از محورهای این بیانیه به اوج رساندن مشارکت مردمی است؛ در این حوزه نیز ما در آموزش و پرورش انتخابات دانش آموزی، مجلس دانش آموزی، تشکلهای معلمان را داریم که باید تقویت شود. بخش دیگر نیز گروههای جهادی دانش آموزی هستند.
وی خاطرنشان کرد: بینش سیاسی آحاد مردم از دیگر محورهای این بیانیه است که باید در کتب و محتوای آموزشی به آن پرداخته شود. باید بازنگری در کتب درسی صورت گیرد و به این محور در کتب درسی توجه شود. توجه به عدالت در تقسیم امکانات از دیگر محورهایی است که در این بیانیه طرح شده و باید به آن توجه شود. نباید از مناطق کم برخوردار و محروم غافل شویم. اقدامهایی با تشکیل قرارگاههای عدالت تربیتی صورت گرفته است. تامین معلم ثابت، بازسازی و نوسازی و احداث مدارس و تجهیز مراکز آموزشی در مناطق محروم باید با جدیت دنبال شود. از دیگر محورهای این بیانیه افزایش معنویت و اخلاق در جامعه است. باید به این موضوع توجه ویژه شده و از ظرفیتهای مردمی استفاده کنیم. یک قرارگاه نیز در این زمینه ایجاد شده است. در این حوزه باید به نماز توجه ویژه شود. قرارگاهی که ایجاد شده نیز قرار است به این موضوع بپردازد.
وی افزود: از دیگر محورهای کلیدی این بیانیه بحث اقتصاد است؛ برخلاف تصوری که وجود دارد آموزش وپرورش ارزش افزوده بالایی برای کشور دارد. بیش از ۶۵ درصد از دانش آموختگان هنرستانها وارد بازار کار میشوند ما دیپلم بیکار در کشور خیلی کم داریم و هر چه مشکل اشتغال است به مقاطع بالاتر باز میگردد. همانطوری که حضرت آقا فرمودند هر چه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم کم است و پرورش منابع پایداری در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم. این سیاست که بیش از ۹۷ درصد اعتبارات آموزش و پرورش به پرسنل باز میگردد باید تغییراتی کرده و امکانات آموزش و پرورش باید به سمتی برود که در راستای تربیت و پرورش نوجوانان و دانش آموزان کشور باشد.
وی در پایان بیان کرد: در حوزه سبک زندگی نیز آموزش و پرورش میتواند نقش خوبی را ایفا کند. در قالب انجمن اولیا و مربیان با اعمال حکمرانی شایسته میتوان زمینه را برای استقرار سبک زندگی اسلامی ایرانی فراهم کرد. به عنوان یک اقدام راهبردی باید به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان کشور توجه ویژهای داشت. سازمان تعلیم و تربیت کودکان نیز که مدتی است رها بوده میتواند نقش ویژهای در این حوزه ایفا کند. در خصوص عزت ملی و روابط خارجی نیز باید بگویم ما در ۳۶ کشور و ۵۰ شهر مدارس خارج از کشور داریم، اما به دلایل مختلف این مدارس مورد قبول ایرانیان یا ایران دوستان خارج از کشور قرار نمیگیرد. باید روش حاکم در این مدارس تغییر کنند و در این خصوص با وزیر امور خارجه مکاتبه صورت گرفته؛ ما باید به سمتی برویم که این مدارس پایگاههایی برای استقرار نظام اسلامی بوده و آموزش در این مدارس تقویت شود.