به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در این رویداد سه نشست تخصصی با موضوعات تعلیم و تربیت دختران، الگوی جذب و تربیت معلم و حکمرانی نظام آموزش و پرورش برگزار میشود.
«رویداد نوآوریهای آموزشی چهارسوق» با هدف شبکهسازی، انتقال تجربیات نوآورانه بومی، تقویت انگیزههای تحولی و امید به آینده در جامعه فعالان تعلیم و تربیت، در خردادماه سال ۱۳۹۲ شکل گرفت؛ و تاکنون دوازده دوره از آن برگزار شده است.
جامعه چهارسوق شناخت و ارتباط میان فعالان تعلیم و تربیت را عمق بخشیده، و در پی توانمند شدن و همافزایی اعضای این جامعه است. تاکنون بسیاری از معلمان و مجموعههای تربیتی و آموزشی، نوآوریهای جذاب و کارآمد خود را در چهارسوق ارائه کردهاند. پژوهشگران و متفکرینِ دغدغهمند، پاسخهای خود به مسائل نظام تعلیم و تربیت را در این بستر به اشتراک گذاشتهاند؛ و گوشهای جستجوگر تجربههای متعددی در این گردهماییها شنیدهاند.
چهارسوق در حال حرکت بهسوی شکلدهی جامعه فعالان تحولخواه تعلیم و تربیت است. جامعهای متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی که دغدغه مشترکشان، تحولخواهی بومی در نظام تعلیم و تربیت است. این حرکت طی سالهای گذشته بهصورت مستمر پیشرفته و به یاری خداوند در آینده نیز رشد طبیعی و تدریجی خود را خواهد داشت.
یکی از اجزای سیزدهمین رویداد نوآوریهای آموزشی چهارسوق نشستهای تخصصی میباشد. هر نشست متشکل از صاحبنظران، فعالان و کارشناسان حیطه موضوعی تعیینشده میباشد، که در آن به بررسی زوایای مختلف مسائل و چالشهای هر حوزه خواهند پرداخت و ایجاد فرصت ارزشمندی برای تضارب آراء و بحثهای عمیق و کارشناسی در حوزههای مرتبط میباشد.
تعلیم و تربیت دختران
آیا تفاوتی در تعلیم و تربیت دانش آموزان از منظر جنسیت آنها وجود دارد؟ اگر بله سوال مهمتر این است که حد و حدود آن کجاست و بحث مهم دیگر این است که وزارت آموزش و پرورش چطور میتواند آن را تحقق بخشد؟ در این نشست از دریچه تعلیم و تربیت دختران به این موضوع پرداخته میشود. نشست تعلیم و تربیت دختران روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه به دبیری خدیجه زارعی، کارشناس و فعال حوزه تعلیم و تربیت دختران و با حضور مصطفی جلالی، مدرس حوزه و دانشگاه؛ فهیمه فداکار، دکتری مشاوره خانواده و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و ابراهیم راستیان، پژوهشگر مرکز رشد امام صادق و مسئول مجموعه نیلوفرانه برگزار میشود.
الگوی جذب و تربیت معلم
در این نشست، به وضعیت فعلی الگوی جذب و تربیت معلم و مسائل و چالشهای پیش روی زیر نظام تربیت معلم کشور پرداخته خواهد شد و بحثی پیرامون بهبود یا بازطراحی وضع موجود با حضور صاحبنظران و متولیان حوزه منابع انسانی و تربیت معلم صورت میگیرد.
نشست الگوی جذب و تربیت معلم به دبیری سجاد صدیقی، معلم و کارشناس حوزه تعلیم و تربیت و با حضور:
اسفندیار چهاربند، معاون اسبق مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش
نعمت الله موسیپور، معاون سابق آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان
مهدی نامداریپژمان، مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان برگزار میشود.
حکمرانی نظام آموزش و پرورش
ایدههایی در این چند سال پیرامون الگوی حکمرانی آموزش و پرورش بیان شده است. ایدههایی که در سطح کلان نسبت به چگونگی توزیع اختیارات در لایههای سختافزاری (مانند بودجه و الگوی مدرسهداری) و نرمافزاری (مانند محتوا و برنامه درسی) پیشنهاداتی دارند. در این نشست، از ابعاد مختلف به بررسی ایده حکمرانی آموزش مبتنی بر بازار پرداخته میشود.
نشست حکمرانی نظام آموزش و پرورش به دبیری محمد حسین راحمی، پژوهشگر مرکز مطالعات حکمرانی تربیتی و با حضور:
علی مروی، دکتری اقتصاد و مدیر اندیشکده کسبوکار شریف
حمیدرضا رستمی، متخصص حوزه حکمرانی و معماری سازمانی
محمدصادق ترابزاده، دکتری مدیریت دولتی و عدالتپژوه مرکز رشد امام صادق (ع)
محسن خاکی، مدرس حوزه و پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت و اقتصاد برگزار میشود.
جهت ثبتنام در سیزدهمین رویداد نوآوریهای آموزشی چهارسوق و شرکت در نشستهای تخصصی میتوانید به سایت chaharsoogh.ir مراجعه نمایید.
از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت میکنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.