آخرین اخبار:
کد خبر:۹۹۸۷۱۱

تصویب برنامه‌های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: راهبرد‌ها و برنامه‌های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی مبتنی بر تحلیل نتایج مطالعات بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به جلسه هزار و نهمین این شورا و بر اساس سند تحول بنیادین (راهکار ۱۹/۴) و در اجرای ماده واحده مصوب جلسه ۷۸۵ با عنوان «طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و کاربست نتایج آن»، راهبرد و رئوس برنامه‌های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی در چارچوب برنامه درسی ملی و اهداف دوره‌های تحصیلی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید.

وی افزود: این مصوبه شامل سه راهبرد توانمندسازی معلمان، مبنا قرار دادن استاندارد‌های ملی و بین‌المللی برای ارتقای عملکرد درس فارسی، علوم ریاضی و سنجش و نظارت مستمر آن و بسط عدالت آموزشی است.

امانی با اشاره به راهبرد توانمندسازی معلمان معطوف به ارتقای ظرفیت‌های آنان در ارائه دروس فارسی، علوم و ریاضی و سنجش دانش موضوعی معلمان به ویژه در موضوعات درسی مربوط، گفت: سازماندهی معلمان به ویژه در دوره ابتدایی متناسب با صلاحیت‌های تخصصی و حرفه‌ای آنان و توانمندسازی معلمان در جهت تحقق اهداف برنامه‌های درسی مربوط یکی از محور‌های این راهبرد است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: ایجاد شبکه معلمان و تقویت گروه‌های آموزشی در سطح منطقه‌ای، استانی و ملی برای ارتقای کیفیت ارائه دروس مربوط و به روز‌آوری و اجرای با کیفیت برنامه‌های درسی تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) متناسب با ظرفیت‌های مورد نیاز برای ارائه دروس فارسی، علوم و ریاضی از دیگر مواد این راهبرد است.

وی با اشاره به راهبرد مبنا قرار دادن استاندارد‌های ملی و بین‌المللی برای ارتقای عملکرد دروس فارسی، علوم ریاضی و سنجش و نظارت مستمر آن، ادامه داد: نظارت و ارزشیابی مستمر عملکرد معلمان مبتنی بر شاخص‌های مرتبط با ارتقای کیفیت از قبیل عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، استفاده بیشینه از وقت و زمان آموزش، تدریس مشترک تیمی در کلاس، مشاهده کلاس‌های معلمان دیگر و مشارکت در یادگیری حرفه‌ای مبتنی بر همکاری آنان از جمله محورهاست.

امانی اظهار کرد: اجرای دقیق زمان مصوب آموزش با تأکید بر دروس مذکور برای افزایش بهره‌وری، تدوین استاندارد‌های ملی سواد ریاضی، علوم، خواندن و درک مطلب دوره ابتدایی و متوسطه اول بر اساس اهداف دوره‌های تحصیلی از دیگر محور‌های مهم این راهبرد است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به راهبرد بسط عدالت آموزشی اظهار کرد: این راهبرد دارای ۵ مورد از جمله اولویت تخصیص منابع به مناطق، مدارس و دانش‌آموزان کم‌برخوردار برای حمایت از خدمات اساسی آموزشی و تغذیه‌ای (تغذیه رایگان دانش‌آموزان در مدارس و مناطق کم‌برخوردار)، تعمیم دوره پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و دو زبانه، طراحی ساز و کار‌های ویژه برای ارتقای عملکرد مدارس لازم التوجه از جمله تقویت انگیزه برای مدیران موفق در این مدارس و اولویت بخشی به اختصاص معلمان اثربخش و باکیفیت به کلاس‌ها و دانش‌آموزان کم پیشرفت، شناسایی دانش آموزان کم پیشرفت و تدوین و اجرای برنامه آموزش ترمیمی و جبرانی (مانند فوق برنامه و آموزش در گروه‌های کوچک خارج از ساعت جاری مدرسه) و تقویت فرایند‌های ارائه آموزش دروس در مناطق دو زبانه به زبان فارسی از مهم‌ترین محور‌های این راهبرد است.

وی با اشاره به استلزامات اجرایی این مصوبه افزود: هر یک از برنامه‌های فوق الذکر در قالب پروژه با اولویت استان‌ها، مناطق و مدارسی که عملکرد زیر میانگین ملی داشته‌اند توسط سازمان‌ها و معاونت‌های ذیربط با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تدوین و با اولویت ویژه در برنامه سالانه وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف سازمانی منظور و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش می‌تواند برای اجرای برنامه‌ها حسب ضرورت از ظرفیت بخش غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد، جامعه خیرین مدرسه ساز و مدرسه‌یار، مراکز علمی و پژوهشی و سایر عوامل سهیم و موثر استفاده کند.

امانی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش پایش سالانه از روند اجرای پروژه‌ها را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کرده و با استفاده از ظرفیت مراکز علمی نسبت به طراحی و اجرای مطالعات ملی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اقدام کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: ترمیم و به‌روز‌رسانی راهبرد‌ها و برنامه‌ها با توجه به نتایج پژوهش‌ها و مطالعات تکمیلی و جدید به صورت مستمر توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.

وی گفت: منابع و اعتبارات مورد نیاز اجرای مصوبه از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش تامین و پرداخت می‌شود.

به گزارش فارس، این مصوبه پس از تأیید رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ارائه خواهد شد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار