نادر سخا گفت: ما هیچ سهمی در ایران خودرو نداشته و تمایلی به خرید هم نداریم، چرا که مشکل اصلی ما نقدینگی و مطالبه از این شرکت دولتی است.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ نادر سخا؛ مدیر عامل شرکت خصوصی قطعه سازی کروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع " داخلی سازی قطعات پیشرفته " با بیان اینکه میزان بدهی دو شرکت ایران خودرو و سایپا به شرکت کروز بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان است گفت: واگذاری سهام ایرانخودرو بجای بدهی دردی از ما دوا نمیکند چرا که هم اکنون نیازمند نقدینگی هستیم.
وی در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه خودروسازان عنوان میکنند که شما برای گروکشی قطعه تحویل نمیدهید و باعث دپو شدن هزاران خودرو به دلیل نداشتن قطعات شده اید بیان کرد: چنین چیزی نیست و عملکرد ما در سوابق گذشته و آمارها نشان میدهد ما به تعهدات خود پایبند بوده کما اینکه قطعات مورد نیاز خودروسازان را فقط ما تولید نمیکنیم بلکه شرکتهای زیر مجموعه خودشان هم تولید میکنند بنابراین نمیتوانند به صاحبان اصلی خود قطعه تحویل ندهند. شرکت کروز سهم خود را در قطعاتی مثل سنسور دنده عقب ایفا کرد، اما شرکتهای دولتی متعلق به ایران خودرو نتوانستند سهم خود را تامین کنند.
سخا در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه شرکت کروز از طریق دو شرکت تدبیر سرمایه آراد و بازرگانی گلیار صاحب بیش از ۲۰ درصد سهام شرکت ایران خودرو است درحالی که شما سهام داری کروز از ایران خودرو را تکذیب کرده اید گفت: اینکه یک شخص بخواهد سهام دار جای دیگری غیر از کروز باشد به خودش مربوط است، اما شرکت کروز به عنوان شرکت حقوقی نه یک شخص حقیقی هیچ سهمی از ایران خودرو نداشته و تمایلی هم برای خرید سهام آن ندارد.
سخا در پاسخ به سوال سوم خبرگزاری دانشجو در خصوص دریافت ارزهای دولتی نیز گفت: به قطعه سازان فقط تا تیرماه 97 ارز دولتی با نرخ 4200 تومان دادند. بعد از آن تا آذرماه ارز نیمایی با نرخ حدود 8500 تومانی گرفتیم و از آن پس از بازار آزاد ارز تهیه کردیم.
وی تصریح کرد: در میان شرکت هایی که ارز دریافت کردند شرکت کروز بیشترین تعهد را ارائه داد.
مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی کروز با اشاره به تاریخچه این شرکت گفت: در سال ۷۳ در پروژه خودکفایی پژو ۴۰۵ با همکاری شرکت ساپکو ظرف مدت ۹ ماه موفق به تولید دست سیمهای پژو ۴۰۵ شده و به دنبال آن داخلی سازی برخی دیگر از قطعات شدیم. سخا با بیان اینکه تحریمها به فعالیت ما اثر داشت ادامه داد: در خصوص تامین مواد اولیه از جمله پلاستیک تحریمها فشار زیادی به شرکت کروز وارد کرد و از طرف دیگر کمبود منابع مالی ناشی از طلب شرکت از خودروسازان به این فشارها اضافه شد. مدیرعامل شرکت کروز از خودکفایی در تولید ecu خبر داد و گفت: از شهریور ماه سال جاری تولید انبوه قطعهی ecu ساخت داخل را شروع خواهیم کرد. وی افزود: این قطعه در پژو ۲۰۷ اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک قابل استفاده است و با این اقدام ۳۵ تا ۴۰ درصد صرفه جویی ارزی حاصل خواهد شد.
مدیرعامل کروز در تشریح داخلی سازی ایربگ نیز گفت: این قطعه در گذشته وارد میشد، اما هم اکنون کیسههای ایربگ در قالب پارچه وارد و فرایند کامل تولید در داخل کشور و با متخصصان ایرانی انجام میشود.
سخا با اشاره به توسعه واحد تحقیق و توسعه شرکت کروز ادامه داد: اکثر نیروهای متخصص شرکت به ویژه واحد تحقیق و توسعه فارغ التحصیلان و نخبگان دانشگاههای تهران هستند و در بسیاری از پروژهها نیز از اساتید و دانشجویان دانشگاههای صنعتی شریف، امیرکبیر و دانشگاه تهران کمک میگیریم و در نهضت داخلی سازی قطعات پیشرفته به زودی خبرهای خوبی را به هموطنان عزیز و جامعه صنعتی کشور خواهیم داد.
وی با بیان اینکه شرکت کروز ۳۵ سال قدمت دارد افزود: این شرکت در ۳ سایت با تعداد بیش از ۱۱ هزار نفر پرسنل که ۷۰ درصد آن را زنان تشکیل میدهند و البته ۳۰ رصد آنها سرپرست خانوار هستند.
مدیرعامل کروز افزود: شرکت ما به عنوان بزرگترین تولید کننده قطعات خودرو کشور در دو بخش تولید قطعات سنگین و نیمه سنگین و قطعات الکترونیکی فعالیت میکند.
حمید صالحی مدیر برنامه ریزی شرکت کروز نیز در این نشست گفت: تعداد قطعات کسری ایران خودرو معادل دو میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه است که سهم شرکت کروز از آن به ۱۷ درصد در تولید ایربگ و رادیو پخش میرسد.
وی با تاکید بر این که قطعات الکترونیک در خودروهای امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است ادامه داد: تلاش میکنیم تا در این مسیر نیز به توانمندی تولید برسیم لذا در همین راستا فرمان برقی و ترمزای بی اس در دستور کار داخلی سازی قرار گرفته است.
علی یوسفی، مدیر فروش شرکت کروز نیز در پایان این نشست خبری در خصوص تامین قطعات خودرو سازان گفت: در حال حاضر در قطعات ایربگ ۸۰ درصد نیاز سایپا و۵۰ درصد نیاز ایران خودرو را تولید میکنیم این در حالیست که در سالهای ۹۱ و۹۲ و دقیقا زمانی که پژو از ایران رفت به کمک مهندسین و کارشناسان ایران خودرو موفق به داخلی سازی شبکه الکترونیک خودروی ۲۰۶ شدیم و هم اکنون نیز برای قطعاتی همچون ECU و سنسور دنده عقب به خودکفایی رسیدیم.
مدیر فروش کروز از تولید۵۰ درصدی قطعات جانبی موتور خودرو در دو شرکت ایران خودرو و سایپا خبر داد و افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد آینه مورد نیاز در دوخودروسازی سایپا و ایران خودرو توسط کروز تولید میشود و چراغ خودروهای جدید نیز از تولیدات دیگر کروز است.
مگه این شرکت های خصوصی برای صنعت کشور قدمی بردارن
اونم اگه دولت و شرکت های خصولتی بذارن!
ناشناس
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
شما یه چیزو میبینی ، بجاش خیلی چیزای دیگه رو نمی بینی،خصوصی بدون حزب کارگر یعنی استثمار و خیلی باندبازی میشه تو خصوصی ، خیلی بیشتر از دولتی وبیشتر ز هرجای دیگه حقتو می خورند.
هر تولید کننده میدونه که امثال این شرکت که غول و مافیای صنعت قطعه سازی هست چجوری راه رو برای فعالیت سایر شرکتها مسدود کردند.
شما اگر بخوای آب بخوری اینا لهت میکنند.
اینها دستشون تو دست مدیران نالایق خودروسازی هست
من سالها در این شرکت کار کردم جز خدمت و وطن دوستی چیزی ندیدم آفرین بر شرف و زحمت شما . واقعا حق کروز است که با تلاش شبانه روزی به این جایگاه رسیده . حتی در تحریم اول نیز یک نفر را اخراج نکردند و ماهها حقوق پرسنل را در حالی که کار نمی کردند پرداخت کرد .
مدیر اجرایی در جواب اینکه کروز سهامدار ایران خودرو هست، جواب جالبی داد گفت خود کروز به عنوان شرکت حقوقی سهامدار نیست. ولی....
ولی صاحبان اصلی کروز به عنوان افراد حقیقی سهام ایران خودرو و حتی سایپا و گروه بهمن رو با نام شرکت هایی مثل آراد تصاحب کردن. ببینید اینا چه خرپولایی هستن و چقدر زالو صفتن.
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
اونم اگه دولت و شرکت های خصولتی بذارن!
بعدجالب اينه كه وقتي ميخوان از خارجيا بخرن دلار نقد تقديم ميكنن
نوبره والا
شما اگر بخوای آب بخوری اینا لهت میکنند.
اینها دستشون تو دست مدیران نالایق خودروسازی هست
ولی صاحبان اصلی کروز به عنوان افراد حقیقی سهام ایران خودرو و حتی سایپا و گروه بهمن رو با نام شرکت هایی مثل آراد تصاحب کردن. ببینید اینا چه خرپولایی هستن و چقدر زالو صفتن.