بخش قابل توجهی از صدمیلیون لیتر بنزین مصرفی روزانه کشور سهم خودروهای بیکیفیت یا فرسودهای میشود که هنوز به تردد در شهرها ادامه میدهند. این روزها شرایط زیست محیطی و خطرات سوختهای فسیلی از یکسو و ضرر اقتصادی ناشی از وجود خودروهای فرسوده از سوی دیگر اسقاط این خودروها رو ضروری ساخته است.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: عملکرد مدیران صنعت خودرو با معیارهای اقتصادی سنجیده نمیشود، چون وابسته به خط و خطوط سیاسی هستند در سمت مدیر عامل قرار میگیرند و نگران تبعات اشتباهات مدیریتی خود نیستند.
صندوق بازنشستگی یکی از سهامداران ایران خودرو است و در صورت تسلط مدیران کروز به سهام این مجموعه به همراه سهام شرکتهای پوششی خود، میتوانند به آرزوی دیرینه خود و تسلط بر هیئت مدیره ایران خودرو نزدیک شوند.
مهدی انصاری گفت: اگر ما به صورت فرد فرد به مدیران خودروسازی نپرداختیم این است که باید با این مفسده که در حوزه انحصار به وجود آمده برخورد شود و الا یکه زارع و عباس ایروانی و دیگر مدیران که دستگیر شدند.
باوجود اینکه خصوصیسازی محرک پویایی کیفیت و قیمت است، اما در صنعت خودروسازی به دلیل عدم تنظیم قواعد و ضوابط مشخص صرفاً انحصارگر خصوصی جایگزین انحصارگر دولتی خواهد شد.
باوجود اینکه خصوصیسازی محرک پویایی کیفیت و قیمت است، اما در صنعت خودروسازی به دلیل عدم تنظیم قواعد و ضوابط مشخص صرفاً انحصارگر خصوصی جایگزین انحصارگر دولتی خواهد شد.
تیرماه سال جاری بود که کارگران کارخانه رینگسازی مشهد به عنوان یکی از شرکتهای اصلی تامین قطعه خودروسازان، تجمع و اعتصاب کردند؛ شرکتی که از ایرانخودرو به شرکت پویا گستر خراسان (سهامی خاص) به مبلغ 50 میلیارد تومان منتقل شد.
به دستور دستگاه قضایی ۲۵ نفر از مدیران سایپا دستگیر، ممنوعالخروج و دادگاهی شدند؛ همچنین حسابهای مدیرعامل ایران خودرو بسته و با غولهای قطعهساز متخلف که در ازای دریافت ارز دولتی قطعهای ندادند برخورد شد.
در سال ۹۵ بانک تجارت تصمیم به واگذاری سهم ۵۰ درصدی خود از شرکت سرمایهگذاری ملی ایران (ونیکی) گرفت؛ شایعه پیرامون انتقال این سهام به شرکت قطعه سازی کروز وجود داشت و حتی ...
در حالی که سخن از واگذاری سهام ایران خودرو به صاحبان کروز در رسانهها منتشر شده، اعتراض چند ماه پیش مشتریان بهمن موتور (دیگر شرکت تحت تملک کشاورز و علیپور) موضوع اهلیت واگذاری به این افراد را به محاق برد.
انجمن قطعه سازان در نامهای به روحانی خواهان رسیدگی به عضویت شرکت کروز در هیئت مدیره ایران خودرو شدند که رئیسجمهور دستور داد از عضویت آنها در گروه خودروسازی ایران خودرو جلوگیری شود؛ امری که به راحتی وتو شد!
پیرو درج خبری در تاریخ چهارم تیرماه ۱۳۹۸ در خبرگزاری دانشجو با عنوان پیرامون روند خصوصی سازی در کارخانههای خودروسازی ایران و بویژه ایران خودرو، روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری با ارسال نامهای به این مطلب پاسخ داد.
درحالی که بانک مرکزی مجموعا به خودروسازان و قطعهسازان میلیاردها دلار ۴۲۰۰ اعطا کرده، اما قیمت خودرو به شدت افزایش یافت، درحالیکه سهامدار بخش بزرگی از این دو غول خودروسازی، خود قطعهسازان هستند!
بررسی ساختار سایپا نشان میدهد که این خودروساز با تاسیس شرکتهای جدید و فروش سهام به آنها، سهام خود را خریده است؛
شرکتهایی که نه بخش خصوصی واقعی به حساب میآیند و نه سرمایهای برای تشکیل داشته اند. این مدل که «سهام چرخهای» نامیده میشود.
تحقیقات حاکی است در هزارتوی عجیبی شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو خود به اسم خصوصیسازی سهامدار اصلی شرکت هستند؛ حال باید دید سازمان بازرسی طبق وعدهای که در خصوص ورود به ماجرای خودروسازان داده است، به این ماجرای پرپیچ و خم ورود میکند یا خیر.